AEG maskinen är nog ungefär hundra gånger bättre än BD maskinen
 
Tack för ditt svar.
Som amatör undrar jag vad som gör AEG 100ggr bättre?
B&D är på 18V med 1,5 batteri.
AEG är på 14V med 2,0 batteri.

Jag tvivlar inte på dig utan bara nyfiken på vad som gör AEG sååå mkt bättre?
 
B&D
Specifikationer
Chuckstorlek 1-10 mm
Max. kapacitet - trä 25 mm
Max. kapacitet - metall 10 mm
40 Nm

AEG
50Nm
Proffschuck i metall 13mm
Borrkapacitet i stål/trä 13/45mm
 
Jag har https://www.bauhaus.se/slagborrmaskin-aeg-bsb18cbl-li-402c-18v.html och föregångaren till https://www.bauhaus.se/borrskruvdragare-bs18c-li-202.html den har bara två 1,5Ah-batteri.
Den enklare har jag haft i flera år, den nya har jag haft i ett halvår. Den nya växlar man enkelt mellan borr och bits.

Köp en med så kraftigt batteri som möjligt, det är inte roligt att behöva ta paus i skruvandet pga att bägge batterierna är slut.

Har tidigare haft en BD-maskin men den började ganska snabbt att bli glapp i axellagret, den gamla AEGn börjar bli lite glapp.
 
Jag har en Biltema, en 18V grön Bosch och en DeWalt 18V. Det är enormt stor skillnad på billiga och dyrare maskiner. Dels så är DeWalt maskinen 60Nm förstås men mycket bättre på att dra lika över hela registret. Batteriet räcker längre och den är betydligt bekvämare och bättre balanserad...

Poängen är dock inte att säga att du ska köpa en dyrare maskin utan att skillnaden mellan Biltema maskinen och grön Bosch är väldigt små. Jag upplever Biltema maskinen som lite starkare t.o.m. trots att den bara är listad på 25 Nm medan grön Bosch är 38.
På billigare maskiner ska man nog inte lita blint på uppgiven Nm klassning.

För priset är AEG dock ett väldigt bra!
 
Tack så mkt för era svar.
Blir nog en AEG då, om ingen annan kan rekommendera en bättre maskin runt 1000-lappen. Finns ju mkt på REA just nu.
 
Något över budget för 1290:- får du en: https://www.netonnet.se/art/hem-hus...h-gsr-10a8-2-li-softbag-accessor/212807.9448/
Kan varmt rekommendera den, den äldre av de 2 jag har fått slita hårt, skruvat trall, borrat 32 mm hål för infällda spottar i trall.

Att jag har 2 beror på att laddaren slutade fungera och då blev det nog så billigt att köpa en till maskin i stället för att bara köpa laddare, så nu har jag 5 batterier...
 
Mycket bra pris på den som sagt...
 
anders07 skrev:
Mycket bra pris på den som sagt...
AEG'n menade jag...
 
Jag har AEGn är väldigt nöjd. Köpte en mutterpicka och en multimaskin nu också. Mkt bra känsla i dem.
 
Mellan de två maskinerna så hade jag valt AEG utan tvekan.
Kraftigare maskin med större batterier och 13mm chuck.
Personligen så anser jag att AEG är bättre än black and decker (skräcker) men det är tycke och smak.
 
Köp dig en blå Bosch, dewalt eller makita är mitt tips.
AEG , Black decker. fula stora och plastiga! Lol
 
Redigerat:
Aeg är nog inte lika bra som blå Bosch eller Makita. Med B&D är väl nästan som Meec eller biltema?

Att AEGn är stor beror på högt moment skulle jag tro. 50nm. Min mutterknack har 300nm!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.