När man börjar fundera på husets energiförbrukning så måste man ju först och främst förstå att all energi som tillförs till huset hjälper till med uppvärmningen. (Observera ordet "tillförs" här, förklarar mer nedan.)

Förbrukar huset ovanligt mycket energi så kan det egentligen bara bero på att en massa energi försvinner genom nån form av läckage.

Är temperaturen inomhus "stabil" så drar huset inte onödigt mycket energi, det drar precis så mycket energi som behövs för att hålla temperaturen på rätt nivå.

De "värmeläckage" som finns i ett hus är väl:

1. Avloppet (vid dusch, tvätt, disk etc spolar man iväg energi med avloppsvattnet)
2. Ventilation
3. Genom väggar och fönster (d.v.s. påverkas av hur bra/dåligt isolerat huset är)

1:an brukar inte stå för så mycket (om man inte har tonåringar som duschar tre gånger om dagen)
2:an kan åtgärdas med FTX eller frånluftvärmepump
3:an är inte så lätt åtgärdad, men saker som tätningslister runt dörrar och fönster är relativt enkelt att se över. Byta fönster och tilläggsisolera är besvärligare.

Sen kan det ju vara så att en del av den energi som huset drar från elen inte "tillförs" huset (exemplet vi sett i tråden är golvvärme på oisolerad platta, där går en stor del av värmen ner i marken istället för att tillföras huset).

Å andra sidan så innebär ju en värmepump att huset normalt "tillförs" mer energi än pumpen förbrukar el.

En fälla man måste se upp med där är dock om man både har värmepump och andra värmekällor. Då måste man se till att värmepumpen står för den största delen av uppvärmningen och de andra källorna kompletterar. Annars riskerar ni t.ex. att golvvärmen gör att det blir så varmt att värmepumpen inte används. Det gäller alltså att försöka ställa in sakerna så att värmepumpen försöker värma lite mer än golvvärmen.
 
Redigerat:
Senaste året för oss har förbrukningen precentuellt legat på
Nov 2016 - Dec 2015: 11/9/7/7/5/5/5/8/10/11/12/10.
Så absolut, förbrukningen går ju ner drastiskt på sommaren (ljusa perioden)
April-sept = 6 månader = 37%.
 
Är det kwh/dag? Då ligger jag ju hutlöst mycket högre med 60 kwh/dag :p
 
Procent av årsförbrukningen per månad förstår jag det som
 
  • Gilla
ionloo
  • Laddar…
När slog du på golvvärmen? Sammanfaller det med den ökade energiförbrukningen så kan det vara en förklaring till ökningen i kombination med lägre utetemperatur. Om plattan är inte är isolerad drar det energi även om det successivt bör bli en "värmekudde" som kyler mindre när den varit igång ett tag.

Du har redan fått flera goda råd så jag försöker undvika att upprepa samma.

Har du kontrollerat utgående temperatur från värmepumpen och mätt temperaturen som kommer in i huset. Mäter du yt-temperatur på röret vid värmepumpen och likadant på inkommande värme-rör i huset så ser du om temperaturen sjunker orimligt. Jag föreslog mätning på röret för då använder du samma metod i garaget och huset så även om temperaturen inte bli korrekt så bör differensen bli skapligt "rätt". Nu är installationen från 2005 så den är kanske bra isolerad med isolering per rör. Jag har sett några installationer som tappat för mycket på vägen. För en var orsaken att det trängt in vatten.

En annan reflektion är att värmepumpen är 11-12 år. Du kanske ska prata med en tekniker som kan ditt fabrikat och få en känsla för om det är lämpligt att ta ut en tekniker som kan mäta upp prestandan så VP av någon anledning inte tappat kapacitet. Det skulle kunna göra att den får gå fler timmar för att leverera samma mängd värme.
 
jonloof skrev:
Är det kwh/dag? Då ligger jag ju hutlöst mycket högre med 60 kwh/dag :p
Procent av elförbrukningen per månad.
Var mest tänkt att visa att det går åt väldigt mycket mer el på de mörka kalla månaderna än på sommar/vår/höst..
 
Försök bilda dig en uppfattning om vad huset drar i vila, respektive med ventilationen igång och med golvvärmen igång. Läs av värdet i elskåpet tre nätter i rad mellan t.ex. 21-07.
Natt 1: enbart pumpen igång.
Natt 2: pump och golvvärme igång.
Natt 3: pump och ventilation igång.
(kör inga torktumlare/diskmaskiner eller tvättmaskiner under denna tiden) :-D
 
Har du inte redan kollat med ditt elbolag vad den tidigare förbrukningen har legat på?
 
Utan att ha riktig koll på TS hus-storlek.
Jag gör av med ~15kWh/dygn i hushållsel och isolerförlust 55l vvb, jag värmer huset och vv med ved men har en el-vvb i serie. Detta inkl. drift av ett likadant ftx-aggregat som TS har.
Om vi sedan gissar på att huset vill ha 30-60kWh/dygn nu, som om det produceras med en väl fungerande bvp borde motsvara 10-20kWh köpt el så finns det ju onekligen en diff. mot de uppgivna 60kWh.

Mitt hus är ett välisolerat förhållandevis nytt hus på 235m2
 
Nytt hus som eldas med ved? 15kwh/dygn låter överkant för endast hushålls el, utan att veta allt förståss.

Vi förbrukar ca 600-800kwh/månad i Nov-Dec på 148kvm, plus några grader i förrådet, plus lite motorvärmare..
 
@husqvarna
Har aldrig påstått att vi är "bäst", däremot har vi nog rätt normal förbrukning. Bara ftx-aggregatet tar ung 3kWh dygn med fläkten på lägsta fart och värmarn avstängd.
Sommartid med vent avstängd och ingen stödvärme i de andra husen så bottnar vi på 6-8kWh nåt enstaka dygn.

Vedeldning i nytt hus på landet med nästan gratis ved, vad är problemet?
 
Redigerat:
Ikea säljer sin elmätare för 299:- just nu, kan vara ett hjälpmedel att kolla med.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Ved eldning brukar hålla i några är, sen pellets, sen bergvärmepump! Ved är som att ha la'gård, vi hade pelletskamin, åkte ut efter 1 vinter! Alldeles för mycket bök, till ingen nytta, gratis ved? Är väl en massa jobb? Hugga, klyva, stapla, bära in, sota, aska..på den förbrukningen borde du nästan kunna driva en bergvärmepump...

Vart hittade du/ni Ikea Sparsnäs för 299:-? 995:- och med ikeakort 595:-

Synd att det inte funkar att ha 2st, skulle haft en till...
 
Redigerat:
Kanske bara Ikea Västerås ? Ord pris 995:- sedan överstruket och nytt pris 299:-.. fick bli en sådan��

Med vänlig hälsning, fremax
 
Husqvarna220Ac skrev:
Ved eldning brukar hålla i några är, sen pellets, sen bergvärmepump! Ved är som att ha la'gård, vi hade pelletskamin, åkte ut efter 1 vinter! Alldeles för mycket bök, till ingen nytta, gratis ved? Är väl en massa jobb? Hugga, klyva, stapla, bära in, sota, aska..på den förbrukningen borde du nästan kunna driva en bergvärmepump
Och?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.