Riktigt läckert.. är nog inte lättaste att få till för en amatör.Behöver en hel del utrustning ser det ut som. Skulle dock vara kul att lära sig.. du är grym
 
Tack :) Alla är vi amatörer i början och det behövs faktiskt inte jättemycket verktyg för att börja snickra.

Edit...och det behövs inte så mycket grejer för att bygga en fingerskarvsjig heller :p
 
Redigerat:
Inte mycket för världen, det är ganska nyligt jag upptäckte detta forum, men jag gjorde en enkel skärbräda till min fru. Hon har tjatat nu i ett års tid sen jag fick en bit eklaminat av vår dotter och hennes man. Dom la in en ny skiva i deras kök. Den kapade jag upp i lämpliga delar, vände ändvirket upp och limmade ihop. Hyfsat resultat tycker jag. På bilden har jag just oljat in den med parrafinolja. Rätt roligt mönster! :p


En dålig bild, men ändå.

Handgjord skärbräda i ändträ av eklaminat, nyligen oljad med paraffinolja, på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ha en RIKTIGT GOD JUL alla på detta forum!

/P-O
 
  • Gilla
amatörsmurf och 5 till
  • Laddar…
Jo det är väll så.. vart köper du virket till allt snickeri? Tycker det är svårt hitta hos lokala bygghandlare
 
Tack för den iden Polos - har en del småbitar liggande själv, det enda man kanske kan fundera på är väl vad själva ekskivan är limmad med nu när man skall använda den till mat...
 
gasto skrev:
Jo det är väll så.. vart köper du virket till allt snickeri? Tycker det är svårt hitta hos lokala bygghandlare
Köper hos fredrikssons trä, men det är ohyvlade plank så det behövs såg o hyvel för att få till snickringsbara bitar. I början av snickerikarriären, innan jag hade alla maskiner, köpte jag hyvlat virke i rätt dimensioner från ett snickeri.
 
  • Gilla
gasto
  • Laddar…
Ola C skrev:
20.00 kvällen innan julafton o jag e redan klar med presenterna. Så bra framförhållning har jag aldrig haft förut, nästan så man får lust att snickra mer...

2 i lönn, 2 i alm och bror får en i körsbär från ett träd som kommer från hans tomt.

Fingerskarvat ihop, locken falsade på undersidan (heter det så?), infästningen av lädergreppet hitta jag på själv.

Sorry nanowire men lådorna e tomma ;)

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Mycket snyggt Ola! Du fortsätter att putsa på ditt track record får jag säga. Härlig inspiration för oss alla — gott att se vad man kan åstadkomma när man har talang och kunnande — stort tack!

//Ronnie
 
  • Gilla
amatörsmurf
  • Laddar…
Tack Ronnie, när du putsat färdigt på hyveln får du börja putsa på ett eget track record ;)
 
Skärbrädor i ändträ x2 (Mahogny + bok)

Träskärbräda med geometriskt mönster, ligger på veckat vitt tyg. Elegans och hantverk, köksredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Henrik
 
  • Gilla
Mikael K. och 20 till
  • Laddar…
Ha, snyggt! Just dom där tegelstensskärbrädorna var en aspirant till årets julklapp även här :)

Kul att tråden tog fart nu när alla julklappssnickare krypit ut ur verkstan.
 
Vet inte om det ska ligga i den här tråden eller om det egentligen passar bättre i "vad har du gjort med verktyg"-tråden...

Men senaste veckan har jag i alla fall gjort klart en barngrind till mitt tidigare trappräcke.
Nu ska jag bara lista ut vilja gångjärn jag ska införskaffa....=)

En träplanka och en såg på en arbetsbänk, som en del av ett barngrindsbygge med delar från IKEA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjord barngrind av trä och metallstänger med en verkstadsbakgrund och diverse verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjord barngrind i vitt fäst vid ett trappräcke med mörk bakgrund med blommönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och ja, överliggaren är köpt färdig och stängerna är IKEA´s.. =)
 
  • Gilla
amatörsmurf och 5 till
  • Laddar…
Hemgjord träfigur på ett trägolv, kan likna en abstrakt skulptur eller ett enkelt möbel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde ett första försök till något att ge bort. Mormor blir nog glad oavsett. Ett säkert kort. Ärad vare Gud i höjden, denna har jag gjort i slöjden. ;)
 
  • Gilla
amatörsmurf och 4 till
  • Laddar…
Gjorde en liten pall/trappstege i björk till dottern. Hon verkar gilla den :)

Hemmagjord pall och trappstege i björk på trägolv inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hemgjord pall/trappstege i björk på trägolv, bredvid en mjukdjurslek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ett barn sitter på en hemmagjord pall av björk, leker med en nalle och en figur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
amatörsmurf och 4 till
  • Laddar…
Jag och brorsan har gjort en gemensam julklapp till mamma och pappa. Han har bryggt öl och jag har snickrat. Blev en enkel back och en ölpicknick-korg i ek med smeknamnet BeerBar. Beerbaren är gjord i ek med och delar av den är svartbetsade. Sedan är den behandlad med Osmo hårdvaxolja. Handtaget är av blankpolerad aluminium och på ena gaveln finns kapsylöppnare. Detta är mitt första försök att göra något lite finare så inga avancerade skarvar men bottenskivan vilar i ett spår i sidorna och gavlarna är pluggade. Hoppas nu bara att den uppskattas!

Handgjord ölback och ölpicknick-korg i ek- och svartbetsat trä med aluminiumhandtag och kapsylöppnare samt innehåller ölflaskor och glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemsnickrad ölback i ek och svartbetsat trä med aluminiumhandtag och kapsylöppnare, intill fylld ölflaskeback.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handgjord ölpicknick-korg i ek med svartbetsade delar och blankpolerat handtag av aluminium.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En liten konstruktionsbild också om ni inte förstod beskrivningen ovan 😃

Handgjord ölpicknick-korg i konstruktion av ek, delar svartbetsade, med handtag och kapsylöppnare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
amatörsmurf och 16 till
  • Laddar…
badtastex skrev:
Tack för den iden Polos - har en del småbitar liggande själv, det enda man kanske kan fundera på är väl vad själva ekskivan är limmad med nu när man skall använda den till mat...
Som jag sa, det var en bit av en köksbänkskiva, limmet i den är ju naturligtvis godkänt för livsmedel. Och limmet jag använde var vanligt Casko utelim. Det är också godkänt för livsmedel.
Lycka till med din skärbräda! :)

Frugan gissade tidigt vad som fanns i paketet, bara av tyngden! Hon blev jätteglad. Som hon tjatat om skärbrädan, att den aldrig blev klar nån gång. Jag kunde ju inte säga att den var klar sen länge. Redan i onsdags var den klar. :p

Ha en fortsatt GOD JUL!

/P-O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.