Martin_B
Jag har några metalldetaljer som jag skulle vilja få till att se kromat eller nästan kromat ut, eller i värsta fall som borstad stål.

Det gäller bland annat ledstångshållare som ju är väldigt "formad" och behöver någon sorts specialtillbehör som kan tränga in i hörn osv. för att polera upp.

Med lamellrondell korn 80 eller finare till en vinkelslip, kan man "polera/putsa/slipa" upp plåt och andra metalldetaljer till att nästan se kromat ut. Det blir otroligt blankt och fint.

Då är frågan. Vad finns det för alternativ till mer komplicerade former som en ledstångshållare? Där hörn och rundstav måste poleras hyfsat jämnt?
Kör jag med vanlig cirkulärstålborste på slipmaskinen så polerar den ju en aning men det blir inte alls blankt som med en lamellrondell på vinkelslipen.

Fråga: Finns det något likt en cirkulärstålborste som även tränger in i hörn osv, och är ganska följsam men ändå polerar såpass ordentligt och blankt som en lamellrondell korn 80 eller finare?


Blank kromad eller polerad metall ledstångshållare monterad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Art nr: 20811 på biltema kanske? Till borrmaskin ioförsig
 
E
vinkelslipen känns inte som rätt maskin för jobbet. Har du möjlighet att plocka bort ledstångshållarna så kan ju ett par polertrissor i olika grad till bänkslipmaskinen fungera bra.
 
Martin_B
Den på biltema är nog för snäll, det måste vara något hårdare, som sandpapper likt det på lamellskivor.

Ledstångshållarna kommer att vara lösa från själva stången ja.

Ja det hade väl kanske fungerat till bänkslipen också. Men vad är det för polertrissor du menar då? Det måste ta hårdare på metallen än vad exempelvis en cirkulärstålborste gör, eller en mellankraftig cirkulärstålborste i alla fall - vilket jag har.
 
Till vinkelslipen:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Grovrengorare-2000020899/
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Flapdisc-polering-2000019667/
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Flapdisc-Polering-2000031424/

Med tanke på formen så kanske denna för borrmaskinen är bättre:
Hållare: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Borr-slipmaterial/Hallare-for-kvickrondell-2000019028/
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Borr-slipmaterial/Fiberrondeller-5-st-2000019402/

Den senare har jag bara testat lite snabbt häromdagen på ett gammalt rostigt hyvelstål men det verkar ganska lovande. Med efterföljande polering med polertrissa så kan det nog bli riktigt blankt och fint. Den kostar ju inte så många kronor så jag tycker nog den kan vara värd att testa.

EDIT:
Det finns ju även dessa som passar till ovanstående hållare:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Borr-slipmaterial/Grovrengorare-2000019030/
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Borr-slipmaterial/Kvickrondeller-5-st-2000019029/
men dessa har jag inte testat.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Vad är det för material i ledstångshållarna? Är det stål som tidigare varit ytbehandlat kommer de förr eller senare att börja rosta om du polerar dem.
 
skicka dem på förkromning istället, är de bara allmänt fula så kan ett nytt ytskikt vara fullt tillräckligt för att det ska bli blankt. Kromningen i sig är inte så dyr, det som gör det dyrt är slipningen om man verkligen vill ha spegelblankt.
 
Martin_B
ZipLock skrev:
Vad är det för material i ledstångshållarna? Är det stål som tidigare varit ytbehandlat kommer de förr eller senare att börja rosta om du polerar dem.
Ja det är vanligt stål som är tidigare kromat, men där kromen har fått ytrost och ser väldigt slitet och fult ut.

Men kommer det verkligen rosta även i inomhusklimat? Kanske det gör iofs.

Men kan man inte lacka de med klarlack när de är nypolerade då?
 
Martin_B
Stefan1972 skrev:
skicka dem på förkromning istället, är de bara allmänt fula så kan ett nytt ytskikt vara fullt tillräckligt för att det ska bli blankt. Kromningen i sig är inte så dyr, det som gör det dyrt är slipningen om man verkligen vill ha spegelblankt.
Hade för mig förkromning var riktigt svindyrt? Att få de släta är inga problem för mig, det polerar jag upp med cirkulärstålborsten bara. Det är inte så att rosten har ätit sig in i de, utan mer att de har blivit lite brunaktiga här och där och kromen har lossnat. Inget har ätit sig in i metallen djupt utan det är väldigt ytligt och går att polera bort utan problem.
 
  • Gilla
Blommas
  • Laddar…
allt är ju relativt men det är som jag säger, kromningen i sig är inte svindyr om man bara avkromar och sen kromar på nytt utan nån egentlig slipning för det är den som är dyr om man tex ser till att kroma fordonsdetaljer. En stötfångare kan ju vara flera dagars sliparbete och då är det ju lätt att inse var pengarna ligger.
Om det är ett alternativ och du ändå börjar kolla upp den saken så ska du absolut inte slipa nåt på dem. Har för mig att det blir nåt tok om man slipar bort krom för det gillar dom inte.
Att slipa dem blanka gör som sagt att de rostar, De lär vara helt bruna inom kort om det är blankt järn bara. Att klarlacka dem är ju ett alternativ men det är inget snyggt om klarlacken gulnar sen heller vilket oftast billig spray gör.
 
Kemisk förnickling kunde vara ett alternativ om du ska leja ut det, det ger en extremt jämn applicerad yta i jämförelse mot en plätterad yta och är väldigt slitstarkt och står emot korrosion. Jag vet inte men tycker det borde kosta mindre att applicera då ingen behöver bry sig om anoder och katoders placering, bara att lägga i lösningen och det sköter sig själv. Som finish är det mkt mkt starkare än dekorativ krom, likt hårdkromning. Kanske overkill.
 
J
Her du provat att bara putsa upp med Autosol? Går att köra med typ dremel och polertillbehör om man inte vill gno så mycket för hand.
Nu vet jag ju inte hur pass anfrätta dina hållare är men Autosol kan få bort en hel del rostfläckar och få fram kromet igen.
 
Martin_B
Som svar på förkromning och förnickling så vill jag ju slippa det där och göra arbetet själv. Det är mycket p.g.a kostnaden.
Det gäller inte jättemånga hållare, kanske ett 20-tal eller så. Min vilda gissning är att det skulle bli billigare att köpa nya hållare jämfört med att lämna in på förkromning/förnickling, så då faller ju hela idén.

Min tanke var bara att polera upp de så de ser nästan kromade ut eller åtminstone jätteblanka. Men det är klart att de de börjar ytrosta p.g.a inomhusluftfuktigheten så är det ju inte hållbart i längden utan då får jag ju lacka de med någon sorts klarlack. Typ bilklarlack borde ju räcka tycker jag? Ifall det gulnar liiiiite,. bara en liten aning gör väl inte så mycket. Då blir det kanske lite mer likt mässing eller något, vilket ju inte är helt fel heller ;)

Ang. autosol för att få fram kromet igen så funkar det ju inte på dessa då kromet har blivit skadat av ytrosten. Kromet är ju så extremt tunnt att det krävs nästan inget för att det skall bli skadat/flagna. Så jag kan inte bara polera upp med något snällt och hoppas på att kromet kommer fram igen och ser ut som nytt, även om det vore drömläget.


Men jag skall prova några av de troligaste tipsen jag har fått av er så får vi se hur det funkar. I alllllllra värsta fall får jag väl lacka de med silverfärg på spayburk eller grå hammarlack som ser lite silvrig ut. Med hammarlacken blir ju ytan åtminstone extremt tålig och lär ju aldrig någonsin rosta inomhus i alla fall.

Fattar dock ej hur dessa ledstångshållare kunde bli så fula inomhus? Har de drivit kommersiell ångbastu i trapphuset eller?
 
Martin_B skrev:
Fattar dock ej hur dessa ledstångshållare kunde bli så fula inomhus? Har de drivit kommersiell ångbastu i trapphuset eller?
Hur fula är dom egentligen?
Bilder hade varit uppskattat.
 
Martin_B
Peter2400 skrev:
Hur fula är dom egentligen?
Bilder hade varit uppskattat.
Vissa är värre och vissa är pyttelite bättre. Men ungefär så här ser de ut.
På vissa syns det bättre hur den tunna kromen har lossnat.
Provade att polera en och den blev helt jämn i ytan, så det är inget farligt rostangrepp.

Vore synd att behöva köpa nya för det är ändå original som är nära 100 år gamla.


Närbild på en gammal dörrhandtag med slitage och delvis lossnat krom, fäst vid en brun rostfläckad platta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.