Ni som avundas projektet, det är bara att haka på. Det finns alltid fina skrov till salu.
Det här till exempel.
https://www.blocket.se/stockholm/Fartyg_69846583.htm?ca=11&w=3
Syns inte så mycket, men man anar en fin ångbåtsstäv. Sedan ser man relingen. Den säger en del om linjerna. Fint att ingen slaktare har svetsat på en container som är lika bred som skrovet. Troligen sent artonhundratal. Kan bli väldigt fin i de rätta händerna ;).

Mvh Findus
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Inte ett dugg avundsjuk, har ett snickeri där ungefär samma resa är påbörjad. Inte så oroad över strömlinjeformer etc dock;)

Men jag lägger gärna en kompassros (eller annat som ni sjöfarare gillar) i faner till dig! :)
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
När jag började röja ur båten fanns det en plan. När det var röjt och ytorna var öppna åkte hela planen i sjön. Hade tänkt mig att öppna upp och få rymd. När allt var borta kändes det ändå trångt.

Verkar som om man skall tänka tvärtom i riktigt små "hus". Normalt känns det större om väggar tas bort och ger längre siktlinjer. Men när siktlinjen ändå är knappt 4m blir det bara uppenbarare hur futtigt det är.

Utrustad med en mattkniv, maskeringtape och friggolit började jag testa olika planlösningar.

En skiss om mina tankar
Handritade skisser över två olika planlösningar i en båt, där Plan B visar ändrade väggpositioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den öppna planen fick bli en liten gästhytt och ett större toa/duschrum. Den här gången testat så att jag sett hur väggarna kommer att se ut ;). Ett bra tips till vem som helst som vill bygga om ett utrymme. Alla som gjort det vet att ritning och verklighet är olika saker. Utan mycket erfarenhet är det väldigt svårt att förstå hur det kommer att kännas när de nya väggarna är uppe, och då är det försent :eek:.

Experimentera med cellplast för några hundralappar. Bara att ställa på varandra och fixera tillfälligt med lite maskeringstape. Har ni användning för frigoliten efteråt så är materialet ingen kostnad alls.

Började med toan.
Delar till duschvägg.
Träskiva med utskuren cirkulär del och linjaler på ett arbetsbord, planering av båtrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

OSB-panel med utskuret område för installation av toalett ombord på en båt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppsatt sett innan innerändan är igensatt.
En delvis konstruerad båtvägg med en rund dörröppning liknande en ubåtsdörr, ombord på en båt under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En ubåtsdörr in i duschkabinen, vem vill inte ha det :cool:.
Bild av båtinteriör med halvfärdiga plywoodväggar och en rund båtdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu till jobbet
Mvh Findus
 
  • Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
Sämsta trådrubriken någonsin. Jag har sett tråden flera gånger men låtit bli den eftersom jag är måttligt båtintresserad. Men idag klickade jag på den - och det här är ju underbart! Det här är ingen byggtråd, det är historien om hur en livsstil blommar ut!

Självklart måste den följas.
 
  • Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
I båtar får man inget gratis. Inga räta vinklar. Buktande ytor. Nåja, innertaket var ju någorlunda rakt i alla fall.
Innertak i båt med någorlunda raka linjer, omgivet av buktande väggar och fönster, arbetspågående.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under skarndäck Var det ett evighetsjobb :p. På tiden som det tog att klä in ett sådant här hörn hade jag hunnit gipsa ett 70m2 fritidshus.
Inklädnad av båtens innertak och väggar med träpanel, visande komplexa vinklar och skarvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det måste göras innan det går att gå vidare. Vill jag göra det igen... Inte då, men nu tycker jag inte att det var så farligt :rolleyes:. Känner ni igen er?. Går ni att övertala er om det underbara med att starta ett nytt lösvirkesprojekt? Selektivt minne är en skänk från ovan. Utan det skulle inget bli gjort.

Första vintern var det enkelglas överallt. Mycket kondens blir det.
Så fort jag fått upp en sida satte jag in ett enkelt innerfönster i en glugg för att se hur det fungerade.
Inredning av en båt med ett nyligen inbyggt innerfönster för att förhindra kondens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fungerade mycket bra. Ingen kondens på den rutan efter det.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
S
Vilken tjocklek är det på plywooden?
 
9mm m svarvat faner på bägge sidor. 6mm är lite för vekt. Sviktar för mycket och är lite tunt att skruva i. 12mm blir för styvt.
Köpt mer än 100 skivor :x. Förhandlade ner priset till ca 320 per skiva.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Johan Olsson och 1 till
  • Laddar…
Underbart Findus (y)
GOD JUL och stort grattis till en man som vågar ta livet för vad det är, det är alldeles för kort för att inte ta vara på de möjligheter som finns och följa sitt hjärta i stället för någon schablon "hur man skall leva". Jag följer din tråd med största intresse och beundran
/Thomas
 
Det var aktivitet på övre däck också.
Renoveringsarbete på en båts övre däck med verktyg utspridda, avsågat däckshus och nytt skott under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I durken kan ni se spåren av ett idiotiskt skott med skorsten. 2 meter av däckshusets längd var helt oanvändbart pga en strömlinjeformad historia. Den sågade jag bort och slängde ut.
En hög av nedmonterade båtdelar inklusive en röd skorsten och vita paneler som ligger på en brygga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan byggde jag upp ett nytt skott så långt akterut som jag tyckte det gick.
Utsikt från ett båtdäck under renovering med träväggar och en arbetsbänk med verktyg, leder in till ett annat utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fin men trång uteverkstad på akterdäck :)

Ursprungsplanen med kök nere och salong uppe var redan skrotad. Köket skall givetvis vara där man vill tillbringa mest tid. Det vill säga på övre däck.
Beställde en diskbänk som nog kan vara den generösaste jag sett i en båt någonsin.
Renoverat båtinteriör med ny diskbänk på övre däck under installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommen så här långt så var det roligt att städa upp och provmöblera
Interiör av båt under renovering med verktyg, byggmaterial och provisorisk inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är här någon stans jag börjar ledsna på att ha en timmes resa fram och tillbaka. En möjlighet att övernatta skulle sitta fint.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
Coolt att se!

Eftersom det säkert är fler än jag som undrar: ett skott är alltså en mellanvägg, riktning tvärs båtens längdriktning?

Det ser ut som att det du skar ut var i rätt tjock plåt? Är det inte en bärande del av båten, eller hur funkar det?
 
Korvgubbe
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Roligt att följa ett litet annorlunda projekt :)

Kan tipsa om bloggen http://stor-erik.com/ för inspiration.
 
  • Gilla
AAT
  • Laddar…
Oj jäklar vilken snygg båt!
Är skrovet nitat?
Som Stockholmare har du väl en riktig Bolinder maskin i den eller vad är det?

Gällande dina skisser...... vågar jag komma med ett helvilt förslag?
Din skiss ser litet kanalbåtsmässig ut....... hur skulle det vara att skära ned de heltäckta brädgångarna kring den upphöjda "verandan" och ersätta med ett snyggt järnräcke av det slag som gick kring däckshustaken på järnfartyg förr? Så som det kan vara kring maskinrumstaket på en bogserbåt.
Det skulle dels minska vindfånget så båten blir mer manövrerbar och sjömansmässig och dels skulle det minska den stora däckshussidan som inte riktigt passar ett typiskt arbetsbåtsskrov.
I hamn kan du spänna upp en remsa presenningstyg utanpå räcket om du vill ha lä på verandan.

De utfallande framrutorna på styrhytten skulle jag behålla. De är otroligt praktiska i halvdåligt väder.


Om du någon gång har vägarna uppåt Bottenhavet hoppas jag ju att jag får se underverket;)
Lycka till med projektet!
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr. Ingen bolinder. Jag är inte ledsen för det. Är inte maskinromantiker ;). Visst är det mysigt med tändkuledunk... på avstånd. Ombord känner man varenda kolvslag. Tröttsamt efter en halvtimme.

Satt en Volvo TMD-100 i. Kommer till det senare.

Har funderat fram och tillbaks på räcken och linjer. Håller med dig till viss del. Blir lite kanalbåtsaktigt. Har ju i princip det vindfånget redan i dag så jag är van.

Kan hända att jag kör ett år utan däckshus och testar varianter med ribbor och snören för att se vad som passar bäst i skala 1:1.
En äldre båt med namnet "KRACHTWIJK" förtöjd vid en kanal, med stadsmiljö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Då är ju frågan om negativ vindruta akademisk. Oljerock och sydväst får det bli istället :)

Mvh Findus


PS. Skrovet är nitat. Men hela aktern är bytt. Har troligen varit piktankar. De är ökända för att rosta. Det är mycket gods i skrovet. Uppmätt till mer än 10mm i fören och ca 8 midskepps och i aktern. DS
 
Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.