Visionära skedet... (många kommer inte längre )

Köpte fartyget för några år sedan och har hunnit riva ut och göra om det mesta. Akuta grejer går före. Med tiden har ett missnöje växt fram med hur uppgraderingar på uppgraderingar under båtens liv gjort utseendet oharmoniskt. Den är inte på något sätt ful. Det är bara det att ventilerna i däckshuset linjerar inte. Det finns inslag av strömlinjeform fast den troligen aldrig gått fortare än 8 knop. Skrov har ett formspråk. Allt över däck ett annat.

Så här ser hon ut i dag
Handritad skiss av ett ombyggt fartyg med oharmoniska linjer och detaljer på däckshuset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag skrotar fem års arbete genom att såga ner allt över däck med tigersåg och vinkelkap och börjar om. Då får jag bygga ett nytt däckshus som följer skrovets linjer :).

Så här föreställer jag mig att det kan bli.
Handritad skiss av ett äldre fartyg med oharmoniskt utseende och olika formspråk ovan och under däck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


mvh Findus
 
  • Gilla
Åsa Lund och 10 till
  • Laddar…
Klar förbättring, rejäl förbättring!

Vore intressant att se foto på dagens utseende :)
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Sitter och ugglar i hamnen utan internet. Modemet kommer med bud i morn. Innan dess kan jag inte ordna något.
Mvh Findus
 
Som ni säkert redan förstått så är det här en femårsplan. Som kommer ta tie år :p.
Det kommer bli en långdragen tråd med långa uppehåll ibland. Det beror inte på att jag lägger ner. Det beror på att jag är tvungen att jobba för min försörjning ibland och inte bara med mina drömmar..

Kan ju börja från början. Det kan vara lagom att pyssla med nu under vintern.

Sålde en villa som jag ritat och spikat ihop själv. Mest för att kunna lösa upp affärerna efter en skilsmässa.
Ljust vindsrum med trägolv, en fåtölj vid fönstret och en liten pall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mitt absoluta favoritrum. En fåtölj att sitta i. Ett bord för vinglaset och boken.
Ibland är livet rättvist :).

Det gick inta att vara kvar så jag sålde och köpte lägenheter till mina barn och en BÅT till mig :D.

Tänkte mig hur livet skulle kunna bli. Pengarna hade räckt till tre lägenheter. Jag kunde satt mig i en etta. Jobbat kanske en-två veckor i månaden och suttit resten av tiden framför TV-n och supit bort livet.

Mycket roligare att plocka upp ungdomsdrömmen om att bo på ett skepp. Jag förstår ju vid min ålder att det är naivt. Som att bli uteliggare av fri vilja, med tillägget att ha en massa skrot att släpa på som kan sjunka. Det är fuktigt och kallt. Allt man äger och går i kommer att få en svag arom av diesel och slagvatten. Så vad väntar jag på. et är bara att slå till :D.

Hittade en lagom stor båt med överraskande utrymmen.
Vit ombyggd båt förtöjd vid kaj nära gröna träd, nyligen köpt som del av användarens drömprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såg fin ut inombords också.
Interiör av en båt med träinredning, diskbänk, och trappa som leder uppåt, vilket reflekterar en maritim boendemiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Interiör av en båt med ratt, kontrollpanel och trämöblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behöver inte gå in på varje steg på vägen, men efter någon månad såg det ut på ett helt annat sätt.
Interiör av en äldre båt med ratt och träpaneler under renovering, verktyg och kablar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt av en båtinredning med bar takstruktur och borttagna väggpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt av båt där inredningen avlägsnats och bara skalet återstår, med verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ni vet hur det är. Det är samma sak i gamla hus. Man börjar peta i ett hörn. Sedan åker alltihop ut och det är bara skalet kvar. Allt är felgjort. Inget duger.

Fortsätter senare. Det är en lång historia fram till nutid.

Mvh Findus
 
  • Gilla
AAT och 29 till
  • Laddar…
Så du har levt ruff't ett tag då? :rolleyes:
 
  • Gilla
  • Haha
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
findus42 skrev:
Fortsätter senare. Det är en lång historia fram till nutid.
Mvh Findus
Jösses anåda vad jag känner igen mig!

Hus är bara hus, men en båt är en BÅT.

Det ger en annan känsla att gå ombord, och känna den lätta rörelsen med vattnet och vågorna.
Jag har seglat en liknande båt, ca 35' lång, från Vänersborg ner till Skallkroken i Särdal/Haverdal.

Annars gillar jag mest segling, har seglat allt upp till 72'-båtar.

Mera bilder på båten, tack!
 
Rufft och rufft... Det finns dusch på jobbet. Eftersom jag betalar hyran (student) så får jag låna en soffa hos sonen när jag behöver. Har en särbo på Reimersholme som jag är hos ofta nog. Sommartid är det fantastiskt med "uteliggarlivet".

Att vakna och kliva upp kl 500 i en Mälarvik med lätt vind och sol som glittrar genom ventilerna. Ta fram sin kalljästa deg ur kylen och få nygräddat bröd till frukost. Just då är det värt vadsomhelst.

Var också seglare. Inga 72-fotare dock. Mest jollar i hårt väder. Skulle kunna övertalas att ta mig an en gammal Flying Dutchman eller något att renovera. Det är rolig segling. Gärna i kuling på gränsen till storm :cool:.

Mvh Findus

En vinterbild
Husbåt täckt av snö förtöjd vid en brygga under en snöig vinterdag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 13 till
  • Laddar…
harry73
Absolut:) la till bevakning
 
  • Gilla
My Saxin och 1 till
  • Laddar…
Elsystemet var i en enda röra. Flera centraler utspridda. Lösa trådar. Parallella dragningar i flera lager mm.
Här en bild på elcentralen i maskinrummet som den såg ut när jag köpte båten.
Oorganiserade kablar och elektriska komponenter på en vägg i ett maskinrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Höll på en dag och försökte få grepp om det innan jag ledsnade.
Sidavbitaren åkte fram. Klippte av varenda kabel och halade ut allt som gick att dra ut.

Rostig verkstadsvägg med en gammal elcentral, lösa kablar och spridda verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började återställa garneringen men med bättre gjord isolering. Använder stenull och en del cellplast.
Cellplast är ett vidrigt material. Blir ett statiskt damm som tränger in överallt. Til,l och med i kalsongerna :p.

Konstruerade en Friggolitskärare för att slippa såga skiten.
En analog Märklin-trafo införskaffades. En tunn gitarrsträng spändes upp mellan en arm och en ögla.
Genom att mata i "lagom" med ström från trafon gick det att skära cellplast :D
Några strängar och inte så få kötteder gick det åt innan det blev rätt.
Hemmagjord Friggolitskärare med gitarrsträng och Märklin-trafo på arbetsbord i maskinrum ombord på båt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser är det som alltid Thunderdome Design Department som står för det estetiska när jag slår ihop något.

Även den tillfälliga bryggverkstaden går i samma stil.
Tillfällig bryggverkstad vid en båtbrygga under vinter, med båtar och byggnadsställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tillfällig bryggverkstad med vit presenning och trästomme på en brygga utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu middag :cool:.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
Härligt projekt! Blir lite avundsjuk att man inte har gjort eller gör som du:) Ska följa det här med stort intresse!
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Detta ska följas :)
 
Det är härligt :). Som en kamrat från båtklubben uttryckte det
"Det är inte svårt att få ordning på ett gammalt skepp. Det är bara att lägga all sin fritid och alla sina pengar"

Mycket tid har det gått åt. Vad gäller pengarna så lägger jag alla kvitton i en hög. Den är väl en decimeter nu. Någon gång i en ospecificerad framtid så räknar jag ihop allt och ser hur rik jag kunde ha varit istället ;)

Mvh Findus
 
  • Gilla
leptop och 4 till
  • Laddar…
Verkligen häftigt att se Findus! Skall bli mycket intressant att följa, även om jag inte kan ett dugg om båtar.
 
Detta vill man inte missa!

Kul och galet! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.