I kväll behandlar Finlands riksdag den nya distriktsindelningen inom sjukvården.
För oss finlandssvenskar i Österbotten innebär regeringens förslag att det tvåspråkiga Vasa Centralsjukhus krymps till ett lokalsjukhus utan akutjour och all krävande vård flyttas till det helfinska sjukhuset på den helfinska orten Seinäjoki i inlandet. I Seinäjoki åläggs visserligen akutmottagningen att ha svenskakunning personal på plats men från tidigare vet vi ju att dylika åligganden aldrig uppfylls i helfinska myndigheter och inrättningar.

Lagförslaget har beretts utgående från gravt felaktiga tjänstemannautredningar som överhuvudtaget inte har någon likhet med en seriös utredning.
Lagförslaget har enhälligt underkänts av grundlagsutskottet som har som uppgift att granska nya lagars grundlagsenlighet innan de får godkännas i plenum.
Lagförslaget behandlas i riksdagen på ett synnerligen egendomligt vis med två plenum samma kväll.
Lagförslaget bryter mot flera punkter i Europarådets Stadga om Landsdels- och Minoritetsspråk vilken Finland har undertecknat.

Vi svenskar bodde här i Österbotten redan då Finland hörde till Sverige. Vi fanns här redan före konungariket Sverige ens var uppfunnet. Vi är fortfarande litet under 100000. Många kommuner har över 80% registrerade svenska invånare. Lokalsamhället fungerar helt på svenska och vi finns i alla sociala klasser från koncernchefer och miljönärer till fattiga i brödkön.
Min gissning är att en fjärdedel kan finska på den nivån som krävs för att kunna beskriva sina symptom korrekt för en läkare och för att korrekt följa läkarens ordinationer.
Jag är ett ganska typiskt exempel på de övriga. Förstår vardaglig byggnadsarbetarfinska och kan göra mig förstådd med finnar på byggen på en hemgjord finnkompatibel rotvälska men kan varken läsa eller skriva finska och varken förstår eller kan tala den finska som krävs på ett läkarbesök ens när jag är någotsånär pigg och i form. Det vet jag av bitter erfarenhet från ett läkarbesök där läkaren vägrade tala svenska.
Mamma råkade ut för sådan dövstumfinsk vårdpersonal när hon kom in akutsjuk och behövde akutopereras på ett sjukhus i det helfinska inlandet och det höll på att sluta riktigt illa för henne.

I Finlands grundlag står det klart och finska och svenska är landets två nationalspråk och att medborgarna har rätt till samhällelig service på sitt eget språk på sin egen hemort oberoende om det är finska eller svenska. I andra lagar specificeras det att rätten till svensk service gäller i första hand i tvåspråkiga kommuner det vill säga kommuner där det bor minst 5% svenskar.
På de villkoren blev vi en del av den nybildade staten Finland 1917. Både farfar och morfar slogs för Finland i två krig. Morfar tillfrisknade aldrig helt.

Nu har det landet brutit sin egen grundlag och gör oss till andra klassens medborgare för att tillfredsställa rasisterna och för att kunna dela ut makt och förmåner åt regeringspartiernas anhängare och genomföra en maktpolitiskt kohandel som hela regeringen vinner på.


Medborgerliga rättigheter handlar inte om åsikter. Endera finns de eller så finns de inte

Yttrat av riksdagsledamot Marit Feldt-Ranta i riksdagens plenum i kväll.

Jag tycker att ni i Sverige behöver veta vad som händer hemma hos oss. Jag har hållit redogörelsen partineutral eftersom jag själv är partilös och anser att partipolitik inte hör hemma på detta forum.
 
  • Gilla
Henrietta70
  • Laddar…
Du är välkommen över till västerbotten, där lägger vi också ner sjukhus men alla talar svenska :(
 
  • Gilla
Anders Holmstrom och 3 till
  • Laddar…
Hoppas det går bra för er. Mormor och morfar kommer därifrån, från Lappfjärd.
 
Riksdagen godkände lagförslaget så nu får vi se hur det fortsätter.

Finland är inte längre en rättsstat.
 
T
Jupp, många inhemska finnar är några ignoranta jäklar, jag vet då jag har jobbat i i Finland och träffat på många som vägrar tala svenska även om dom kan tala svenska.
 
Det känns riktigt löjligt att ge fulljouren åt Seinäjoki, en stad på cirka 30,000* ute i landet, jämfört med en starkt växande internationell stad och tillväxtcentrum som är dubbelt större.

Prognoserna visar väl att södra österbottens landskap som Seinäjoki hör till, kommer att krympa tills 2040 medans österbotten (som Vasa hör till) ökar och kommer att vara mkt större i befolkningsmängd efter några år. Men det är partipolitik som ligger bakom och inget annat.

* = Det står 61000 i wiki men det inkluderar en riktigt stor yta med småbyar och hela kommuner som slagits samman i kommunfusioner för att producera den siffran. Vasa å andra sidan räknar 65,000+ i vad man skulle definiera som en stad.

Själv håller jag SOS (Sipilä, Orpo, Soini) personligen ansvariga för varje dödsfall deras SOTE reform innebär. Att köra ner landet leder inte till välfärd. För hoppas VCS (Vasa Centralsjukhus) får behålla akuten, BB och neonatal vård för dom är en av de bästa i världen på det.

Jag vet att om vi hade behövt åka till Seinäjoki, klockan 5 på morgonen, fredagen den 13:e i 2013 då sambon säger nånting är fel och det känns som värkarna börjat, 2.5 månader för tidigt, så hade barnen fötts på vägen, och förmodligen dött.

Som det var hade vi 30km till sjukhuset och jag sket i hastighetsbegränsningarna och barnen föddes mindre än 10m efter vi kom innnanför dörren. Då båda hade hål i hjärtat och behövde extra hjälp direkt var det en otrolig tur dom föddes direkt och till en väl förbededd BB-avdelning.

Som sagt, personligt ansvariga ska dom hållas, man ska inte kunna fatta sånahära beslut utan att ta ansvaret sen, och jag menar då ansvar på riktigt, med fängelse, böter och egendomskonfiskering.
 
  • Gilla
Henrietta70 och 2 till
  • Laddar…
Det har redan tidigare varit en massa bråk när statsminister Juha Sipilä inte har tålt kritiska journalister.

I dag har chefen för den statliga radion och Tvn meddelat att journalisterna som arbetar där måste vara lojala med statsministern och regeringen i sin rapportering.

Snacka om bananrepublik.....
 
Microkatten
När det gäller språkfrågan så är ju Sannfinländarna inga anhängare av tvåspråkigheten. Men där finns å andra sidan alltid en evig diskussion i Finland om svenskans roll i landet.

Men jag tror att det är en generell trend i världen att välfärdssamhället och demokratin har träffat på lite hinder just nu. Här i Sverige så har polisen, sjukvården, skolan, posten, järnvägen, bostadssituationen och annat som jag säkert har glömt stora problem.

Men att jag oväntat i en skånsk mataffär hittade Malax-limpan var ju ganska skoj. Visar ju på att åtminstone exportindustrin i Finland ännu fungerar! :D
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Medborgarsamhället och demokratin och de medborgerliga rättigheterna måste skyddas oberoende av vad det är för trender i världen och för övriga problem i samhället.
Det tror jag att vi kan enas om oberoende av partitillhörighet.

Om man inte har ett demokratiskt medborgarsamhälle kan man antingen ha anarki eller en brutal diktatur som håller hela eller delar av folket nere med våld. Vi har provat båda systemen i Finland och ingendera är någonting att vilja ha.
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood och 5 till
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Det har redan tidigare varit en massa bråk när statsminister Juha Sipilä inte har tålt kritiska journalister.

I dag har chefen för den statliga radion och Tvn meddelat att journalisterna som arbetar där måste vara lojala med statsministern och regeringen i sin rapportering.

Snacka om bananrepublik.....
Det här låter ju riktigt allvarligt (därmed inte sagt att det andra du pratar om inte är allvarligt).
Vad är det som händer i Finland?
 
Det blir som i sverige.
Här behandlas också ickesvenskar ofta som andra klassens medborgare.
Antingen utvisas man, eller "dumförklaras" och får förlita sig på bidrag.
Samtidigt som man blir inskuffat i valfritt ghetto och enda.framtid som erbjuds är inom den kriminella/terrorist världen.
 
  • Gilla
te95mne
  • Laddar…
Ni får väl annars göra samma pragmatiska lösning som Ålänningarna - vänd er till Sverige. Inte sällan ser jag Ålands ambulanshelikopter flyga över där jag bor nära kusten med akutfall till Akademiska sjukhuset i Uppsala.
 
Stefan Bengtsson skrev:
Det här låter ju riktigt allvarligt (därmed inte sagt att det andra du pratar om inte är allvarligt).
Vad är det som händer i Finland?
En grävande journalist på rundradion (statliga radion) upptäckte att Statsminister Juha Sipiläs närmaste familj har stora affärsintressen som gynnas av statens politik i gruvbolaget Talvivaara/Terraframe.
https://en.wikipedia.org/wiki/Talvivaara_Mining_Company
Jag vill inte uttala mig om det finns något opassande i det sambandet eller om det är en olycklig slump.
Vad som däremot är helt klart är att statsministerns reaktion på upptäckten var i högsta grad opassande för en förtroendevald.

Han skrev privat e-post till journalisten och till journalistens överordnade och beordrade att ingen får gräva i saken. Journalisten blev av sin chef hotad med omedelbar uppsägning om han säger någonting kritiskt om statsministern eller gräver vidare. Naturligtvis blev det offentligt vad som hade pågått.......och så har bråket fortsatt.
Det senaste är att rundradions högste chef har givit order att all deras rapportering skall vara lojal med regeringen och statsministern.
 
Ja, det låter mer som någon bananrepublik en ett utvecklat land i norra Europa. Söte Jesus.
 
Enligt Wikipedia är majoriteten (50%) av alla invånare i Österbotten svenskspråkiga och bara 44,8% finskspråkiga, så det verkar ju vara ett heltokigt beslut att lägga ner akutmottagningen i Vasa som är den största orten i Österbotten.

Läste någonstans att fler finskspråkiga nu registrerar sig som svenskspråkiga (hur man nu gör det vet jag ej). Hoppas det är tillräckligt många och att det ger effekt.

Men jag måste ställa en fråga som jag tror :surprised: att ingen annan vågat ställa, vad betyder "Hur täcks ni?" som SFP-riksdagsledamoten Mats Nylund säger i sitt tal?

Betyder det "Hur tänker ni?", "Hur vågar ni?" eller något annat?
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/12/15/hur-tacks-ni-finns-pa-trojor-och-i-svensk-media
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.