kulle
Meurman skrev:
Ca 80000 kr för 2 st enkeldörrar och 1 st pardörr med överljus.

Isolerade, munblåst glas på utsidan, energiglas på insidan, speglarna är i Mdf, eftersom det slår sig så lätt annars, i övrigt så är dörrarna gjorda i furu. Förmodar någon gammal tätvuxna sådan, får räkna årsringar när jag ser den i verkligheten.

Ska målas med linoljefärg..
Fina är dom men.......... :wow:
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Tror vi också valde mdf på speglarna, av samma orsak
oglasade omålade gav vi 14000 för pardörrarna på det lokala snickeriet (Strand i Smedjebacken, mycket bra på dörrar och fönster)
mycket roligare och bättre än att köpa katalogdörrar
och ofta inte dyrare än byggmax

Öppna pardörrar i trähus med speglar och glaspartier leder ut till en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-RB- och 2 till
  • Laddar…
Jehu skrev:
Tror vi också valde mdf på speglarna, av samma orsak
oglasade omålade gav vi 14000 för pardörrarna på det lokala snickeriet (Strand i Smedjebacken, mycket bra på dörrar och fönster)
mycket roligare och bättre än att köpa katalogdörrar
och ofta inte dyrare än byggmax

[bild]
Fina!

Håller med!

Något sånt gick våra enkeldörrar på, dock var pardörren med överljus lite dyrare, Vårat problem med typ leksandsdörren eller andra masstillverkare, var att dom inte gick att måla, inte trä riktigt i dom... Vi ville ha en levande dörr, målad med linoljefärg som låter träet andas, dessutom tycker jag det ser mycket trevligare ut än den där "Perfekta" plastiga tonen på ytan...
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
Fina dörrar och fint pris också! :) 80.000 kr för 4 dörrblad, 20.000 kr per blad. Ungefär i nivå med de offerter jag har fått på spröjsade parinnerdörrar. Har för mig det var runt 60.000 kr men då var de rätt stora då alltså, ca. 2,5m höga och 1,6 meter breda tillsammans.

Tänkte bygga egna istället för att spara in pengarna men hittade fina begagnade för en tusenlapp, så jag sparade 59.000 kr i ett svep där :D
De andra dörrarna jag har skaffat skall vi inte ens tala om. Besparingen ligger väl på runt 200.000 kr här på enbart dörrar sammanlagt, samtidigt som jag fick äkta gammalt och virkeskvalitet som man bara kan drömma om idag. Nackdelen är väl att jag får stryka över de ett lager med s0502-y för att matcha övriga snickerier, men annars var det inte så mycket mer.

Inte funderat på begagnat innan ni beställde? Eller att bygga själv? Tänker mest på det extremt höga priset. Blir ju en fin jordenruntresa om man fixar det på annat håll så att säga. ;)

Fast det är ju klart att har man två löner på exempelvis 50.000 kr ut i handen var, dvs. 100.000 kr ef. skatt varje månad rätt in i hushållet så har det ju ingen betydelse, då kommer ju bekvämligheten före vilket ju är fullt förståeligt.

Ser att det börjar bli riktigt kallt hos er där uppe, frost på rutorna och allt :)
 
Martin_B skrev:
Inte funderat på begagnat innan ni beställde? Eller att bygga själv? Tänker mest på det extremt höga priset. Blir ju en fin jordenruntresa om man fixar det på annat håll så att säga. ;)
När man har så mycket man ska göra på ett hus så kan man inte göra allt, om inte annat så hinner man inte jorden runt resan istället! :)

Sen när det gäller dörrar så är jag inte riktigt kapabel till det heller!
 
Vi beställde omålade på Qvesarum byggnadsvård.. 19900 kr för en komplett pardörr (de byggs efter beställning) . Ska målas med linoljefärg innan de sätts in till våren :)

Vi skulle ha byggt själva, men man hinner inte allt tyvärr.. (vi får tillverka fler själva iaf kommande år..)
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Martin_B
Meurman skrev:
När man har så mycket man ska göra på ett hus så kan man inte göra allt, om inte annat så hinner man inte jorden runt resan istället! :)

Sen när det gäller dörrar så är jag inte riktigt kapabel till det heller!
Inte begagnat heller? Har man tur hittar man redan samma dag, så bara till o hämta sen. Går t.o.m snabbare än att beställa nytt ;)
Sen skall man ju ha lite tur o hitta direkt sådär, men på några veckor borde det gå att få fatt i några som passar tänker jag.
Men visst, ni har ju mycket att göra och det kanske inte heller det som är det faktum som hindrar, utan snarare att ni vill bli färdiga så snart som möjligt, och det förstår man ju. Känner några som också har ungefär som ni att göra, bara att de gör det mesta själva. Så tar det ju sin lilla tid också :D ...ni lär ju bli färdiga betydligt snabbare.
Sen känner jag personer som har ung. lika mycket att göra men lejer bort det mesta. De har på så sätt ett lugnare liv, vilket ju verkar vara skönt.

Jag hade ungefär lika mycket att göra som ni när jag började och valde att göra allt själv och jag är fortfarande inte färdig.
Visst, vi kommer ha sparat ca. 1,5 miljoner på att göra allt själva när vi väl är färdiga (möjligtvis uppemot 2 miljoner beroende på vad mer jag gör), men så tar det ju en himla tid också. Bara huset i sig kommer säkert att ha tagit 3 år, kanske 4 t.o.m.
Med allt inräknat som trädgård, garage med mera, så kanske 6-7 år totalt, men går jag så långt (vilket jag förmodligen gör om jag känner mig själv rätt), så är väl besparingarna uppe i kanske 2 mille.
Fördelar man det på 7 år så är det ungefär 285.000 kr per byggår som vi har sparat in, så det är ju inga hisnande siffror. Nu har jag iofs inte räknat med låneränta osv. vilket ju skulle öka den siffran till säkert 300 tkr per år, men ändå.
Kanske hade varit värt att slänga ut de 2 miljonerna och få kortat ner de 7 åren till kanske 1-2 år istället, jag vet inte. ...fast det är lite sent påtänkt för våran del nu i så fall :D

Känns som att det är fel hur man än gör. Tar man lån på kanske 2 mille så får man det betydligt kärvare sedan, inte minst om räntorna går upp. Sedan kanske barnen får ärva lån vilket är tråkigt för de. Tar man inte lån och gör allt själv, ja då får barnen inte njuta av ett hus i toppskick under alla sina uppväxtår, utan det blir massa renoveringar med allt vad det innebär, vilket också är tråkigt.
Det är som att välja mellan pest eller kolera :D
 
Martin_B skrev:
Inte begagnat heller? Har man tur hittar man redan samma dag, så bara till o hämta sen. Går t.o.m snabbare än att beställa nytt ;)
Sen skall man ju ha lite tur o hitta direkt sådär, men på några veckor borde det gå att få fatt i några som passar tänker jag.
Men visst, ni har ju mycket att göra och det kanske inte heller det som är det faktum som hindrar, utan snarare att ni vill bli färdiga så snart som möjligt, och det förstår man ju. Känner några som också har ungefär som ni att göra, bara att de gör det mesta själva. Så tar det ju sin lilla tid också :D ...ni lär ju bli färdiga betydligt snabbare.
Sen känner jag personer som har ung. lika mycket att göra men lejer bort det mesta. De har på så sätt ett lugnare liv, vilket ju verkar vara skönt.

Jag hade ungefär lika mycket att göra som ni när jag började och valde att göra allt själv och jag är fortfarande inte färdig.
Visst, vi kommer ha sparat ca. 1,5 miljoner på att göra allt själva när vi väl är färdiga (möjligtvis uppemot 2 miljoner beroende på vad mer jag gör), men så tar det ju en himla tid också. Bara huset i sig kommer säkert att ha tagit 3 år, kanske 4 t.o.m.
Med allt inräknat som trädgård, garage med mera, så kanske 6-7 år totalt, men går jag så långt (vilket jag förmodligen gör om jag känner mig själv rätt), så är väl besparingarna uppe i kanske 2 mille.
Fördelar man det på 7 år så är det ungefär 285.000 kr per byggår som vi har sparat in, så det är ju inga hisnande siffror. Nu har jag iofs inte räknat med låneränta osv. vilket ju skulle öka den siffran till säkert 300 tkr per år, men ändå.
Kanske hade varit värt att slänga ut de 2 miljonerna och få kortat ner de 7 åren till kanske 1-2 år istället, jag vet inte. ...fast det är lite sent påtänkt för våran del nu i så fall :D

Känns som att det är fel hur man än gör. Tar man lån på kanske 2 mille så får man det betydligt kärvare sedan, inte minst om räntorna går upp. Sedan kanske barnen får ärva lån vilket är tråkigt för de. Tar man inte lån och gör allt själv, ja då får barnen inte njuta av ett hus i toppskick under alla sina uppväxtår, utan det blir massa renoveringar med allt vad det innebär, vilket också är tråkigt.
Det är som att välja mellan pest eller kolera :D
Ja vi letade en hel del, men vi ville helst inte ha innerdörrar (som det ofta blir om man vill ha det någorlunda dragfritt), även fast vi letade som sagt, sedan ville vi ha likadana dörrar på huset, eller åtminstone i lite samma stil, vilket gjorde den om än mer svårare att hitta, så efter kanske ett halvårs letande så beställde vi dörrar, då hade vi bara hål i husväggarna (som nu då alltså) så man är ju tvungen att betala mer för vissa saker, sen skär man ner på andra istället för att ha råd. Vi ska tex inte ha något nytt kök, utan använder det gamla, bara lite ny färg, höja skåpen lite. Inget kakel i badrummen (där spar man galet mycket), vi ska inte sätta upp gipsskivor i hela huset, utan lagar pappspänninhen där det behövs, där spar man återigen massor med TID och pengar, som ett par ex.

Det är ju lite som du säger, vi är beredda att ha lån på kanske 1,2 miljoner, huspriserna här går kanske bara precis över det, men för dom pengarna får vi mer än väl VÅRAT drömhus, men då har vi lite tur eftersom vårat drömhus är ett billigt sådant, många andra drömmer om hus för mycket större lån än så. :)

Vi har renoverat sedan vi träffades i princip, lägehet, hus och nu hus igen då, och vi är sugna på att kunna flytta in om nått år ungefär, och känna att vi inte behöver renovera 6 år till, vi är alla olika som du säger, men man ska inte behöva tycka att det är pest eller kolera bara för det. :) Finns mycket vackert och fint med hus, även om dom kan vara finansierade med dyra lån, som du redan vet. :) oj, aja, det var en liten kvällstömning, ha en fortsatt trevlig kväll/natt!
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Meurman skrev:
Ca 80000 kr för 2 st enkeldörrar och 1 st pardörr med överljus.

Isolerade, munblåst glas på utsidan, energiglas på insidan, speglarna är i Mdf, eftersom det slår sig så lätt annars, i övrigt så är dörrarna gjorda i furu. Förmodar någon gammal tätvuxna sådan, får räkna årsringar när jag ser den i verkligheten.

Ska målas med linoljefärg..
Härligt att det blev munblåst glas - inget går upp emot den känslan (y)

Är det begagnat eller nytt glas? Törs man fråga vad merkostnaden blev med det munblåsta?

Vi har nytillverkat munblåst på några ställen i vårt hus som sattes i som ersättning mot planglas och valsat, men det skiljer sig rätt mycket i karaktären mot gammalt blåst glas, så jag kommer att byta ut det efterhand. Hade turen att få fatt på ett större parti gamla blåsta glas från en herrgård som hade bytt alla fönster för 20-30 år sen. De flesta gamla bågarna stod i en lada och samlade damm. Med lite kärlek, kitt och linoljefärg så hade man inte behövt byta fönstren. Herrgården hade mist mycket av sin charm när samtliga fönster var mer eller mindre "döda" :(
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
En annan nackdel är att vid försäljning så blir det mer vinst om man gjort mycket själv. Det kan handla om betydande belopp i skatt.

Man kunde tycka att egen tid på något sätt skulle kunna dras av på något sätt ...
 
johd01 skrev:
En annan nackdel är att vid försäljning så blir det mer vinst om man gjort mycket själv. Det kan handla om betydande belopp i skatt.

Man kunde tycka att egen tid på något sätt skulle kunna dras av på något sätt ...
Där har du en poäng! Hade inte tänkt på det!
 
Martin_B
Fast det låter tyvärr bättre än vad det är.

Om man renoverar ett hus, moderniserar med reparationer och underhåll, så måste man ha utfört dessa reparationer högst 5 år före försäljningen, annars får man inte göra avdrag.
Och när man renoverar som Meurman och som exempelvis jag har gjort, så gissar jag starkt på att ingen av oss säljer igen inom 5 år. Allt kan hända, men min gissning är att även Meurman, liksom jag, planerar att bo i sitt nyrenoverade betydligt längre än så.

Utför man grundförbättringar så får man dra av längre tillbaka i tiden, däremot så får man inte dra av den del av utgiften som motsvaras av skattereduktion för rotarbete och det får man varken göra för grundförbättringar eller reparationer och underhåll.

Nu låter jag otroligt pessimistisk här men det där med avdrag låter ofta bättre än vad det egentligen är. Det finns massor av regler och det är väl uträknat. Naturligtvis kan det inte ekonomiskt löna sig i slutändan att anställa istället för att göra det själv (förutsatt att man själv tjänar en normallön), för annars hade inte ekvationen gått ihop. Naturligtvis måste pengarna komma från något håll för de som utför dessa tjänster och det måste även in skatt till staten så vi får vår välfärd.
Allt det där är mycket noga uträknat av väldigt duktiga ekonomer. Att göra allt själv är överlägset mer ekonomiskt för den som gör det (inte för staten), och nackdelen är att man förlorar tid.
Eller så köper man sig den tiden genom att köpa tjänster, men då kostar det därefter.
När jag är färdig med mitt hus, för att ta exempel, så kommer jag inte ha några lån kvar i princip, samtidigt som husets värde har ökat med flera miljoner sedan jag köpte det ca. 7 år tidigare. Det går inte att få samma ekonomiska resultat genom att köpa tjänster med svenska normallöner.
Hade jag köpt tjänster för att få huset renoverat, så hade jag förvisso blivit färdig mycket snabbare, men hade haft flera miljoner i lån också, oavsett alla avdrag jag kan göra, och oavsett om jag så hade sålt inom 5-årsgränsen.
Går ej att komma ifrån - tyvärr :D

Så återigen, inte för att låta pessimistisk... men :)

Källa: http://www.skatteverket.se/privat/f...gsutgifter.4.6d02084411db6e252fe80009228.html
 
Redigerat:
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Där har du absolut också en poäng! Jag funderade lite på det du skrev och insåg att jag nog renoverar främst för att jag tycker det är väldigt rogivande och roligt, (för det mesta), sedan för att inte få för stora lån såklart, men jag tror att det för det mesta handlar om kärleken till huset, att få lära känna huset, att få se varje liten detalj av huset och få stå till tjänst för husets begär, och att sedan få tillbaka husets värme och skydd. Någonstans mitt i allt detta får jag inse verkligheten och ta lite lån, lite hjälp och lite mod, men aldrig glömma husets kärlek. :)
 
  • Gilla
Anne-Marie och 2 till
  • Laddar…
Nej, man måste tycka om att arbeta med händerna och vara villig att lära sig om man ska dra igång renovering av ett äldre hus och komma i mål. Men det blir bättre av det. Jag har hittills inte träffat ett företagsrenoverat hus som gett samma känsla som ett orört, men däremot har flinka par kunnat åstadkomma nästan det. Med acceptabel standard och vackra rum.

Sen är det självklart en hel del där man önskar att de låtit bli, när det är mer kärlek än kunskap. Nu när jag ändå är igång och generaliserar är det kategorin yngre killar utan sambo som tycker om när det är lite fräckt och särskilt jag tänker på. Kan bli väldigt speciellt, om man har tur när man kommer på visningen har de nöjt sig med ett barbord av drivved och fejktegel på en vägg som ändå ska fixas, har man otur är alla lister blanklackade i svart. Det börjar liksom rycka i karpaltunneln när man tänker på alla timmar med värmepistolen de orsakar :) Då hade ett utlejt arbete åtminstone varit en garant för att det som inte syns är ok. Men är det handmålat med linoljefärg und so weiter tänker jag mig att det är gjort med tanke och kunskap och att ett visst mått av självspäkeri och kompromisslöshet har ingått i kalkylen.

Det kommer bli jättespännande att följa er strategi att lappa och laga, det är ju det absolut svåraste när det gäller tankekraften, sååå lätt att det drar iväg när man börjar pilla i saker. Jag tittar alltför ofta på en dammig tegelvägg när jag dragit igång ett fixarprojekt. Har ett (1) rum jag lyckats med att ställa i ordning utan att riva ner tapeter, skrapa alla lister och putsa om. Självspäkare-deluxe. Ni måste ju verkligen vara experter på att utvärdera projekt när ni varit igång i så många olika hem. Det kommer bli fint som snus detta!
 
  • Gilla
Meurman och 1 till
  • Laddar…
Martin_B skrev:
Om man renoverar ett hus, moderniserar med reparationer och underhåll, så måste man ha utfört dessa reparationer högst 5 år före försäljningen, annars får man inte göra avdrag.
Och när man renoverar som Meurman och som exempelvis jag har gjort, så gissar jag starkt på att ingen av oss säljer igen inom 5 år. Allt kan hända, men min gissning är att även Meurman, liksom jag, planerar att bo i sitt nyrenoverade betydligt längre än så.
Jag vill nog hävda att du överdriver och att det finns utrymme för tolkningar. Sådant som förbättrar/höjer standarden har jag svårt att se att det inte skulle gå igenom även efter fem år. "Jag har en kompis" som hade sitt förra hus i 13 år och gjorde de flesta renoveringarna de första 5-8 åren och "han" drog av varenda skruv. Det blev ändå en rejäl vinst på 1,5-2 millar och det kanske gör att skattemyndigheten inte kollar lika noga. Om man landar på noll i vinst efter många år kanske kontrollen blir hårdare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.