b8q skrev:
Värsta felet är väl nästan att man flyttat bak huset 4 meter från gatan, från nybyggnadskartans 7.93 m till lägeskontrollens 11.92! Du har alltså fått mycket mer uppfart att skotta och mycket mindre användbar tomtmark på husets lugna baksida.

Vilken höjd har huset fått? Enligt nybyggnadskartan skulle det ligga ca 1,1 m under gatan. Om det stämmer, och du nu har nära 12 meter till gatan, så har ju din infart en lutning på mindre än 1/10, dvs det borde inte vara så farligt brant?

Ja som du märker är det många frågetecken. Jag skall själv mäta höjden så du kan få ett riktigt svar.
Att notera är att det skiljer ungefär 30cm mellan husets sockelhöjd och garageplattan. Man vill ju inte ha en rak backe från garageport upp till väg? Start i backe
 
Redigerat:
Har någon kunnat förklara tillfredsställande varför det bidde som det bidde?
 
Hektor66 skrev:
Ja som du märker är det många frågetecken. Jag skall själv mäta höjden så du kan få ett riktigt svar.
Att notera är att det skiljer ungefär 30cm mellan husets sockelhöjd och garageplattan. Man vill ju inte ha en rak backe från garageport upp till väg? Start i backe
Verkar ju vara flera saker som har försämrats. Vore jag i din situation skulle jag försöka få entreprenören att bygga ett nytt hus åt dig på annan tomt, som någon föreslagit tidigare i tråden. Den som sen köper ditt hus av entreprenören vet ju vad den köper. Bor du kvar så kommer du att vara missnöjd för evig tid. Inte lätt att fixa till som du tänkt dig när tomten blev som den blev.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Sir Duke skrev:
Har någon kunnat förklara tillfredsställande varför det bidde som det bidde?
Svaret jag fått är att utsättaren gjort ett fel
 
H
Hur kan kommunen godkänna läget ca 1m från fastighetsgräns utan att fråga grannarna? Och ca 8m längre in på tomten? Hur kan firman som gjort utsättning och lägeskontroll lyckas med att inte få ett mått rätt? Hur kan mätfirman mäta in ett garage och missa 3m på bredden? De har ju uppenbarligen inte gjort någon lägeskontroll. Om jag vore grannen och led av att huset kom för nära så skulle jag helt klart göra något år det. Och garanterat få rätt.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
hhenning skrev:
.....
Och ca 8m längre in på tomten?
.....
Njaa, du får nog räkna om.
 
H
Ok, 4m, det var det ju inte så tokigt ändå då😉
 
Jag har 12-13 m till garaget. Tycker det är bra då två bilar kan stå "på rad".
 
Kane skrev:
Jag har 12-13 m till garaget. Tycker det är bra då två bilar kan stå "på rad".
Låter ju kanon. Problemt för mig är vi inte kan det eftersom backen är för brant för att på ett säkert sätt kunna ställa 2 bilar mot varandra
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Hade lutningen varit mindre om de placerat huset och garaget rätt? För det låter som du har 2 olika problem - för nära till tomtgränsen, och för mycket backe till garaget.
 
Sir Duke skrev:
Hade lutningen varit mindre om de placerat huset och garaget rätt? För det låter som du har 2 olika problem - för nära till tomtgränsen, och för mycket backe till garaget.
Min tanke var att snedda backen/uppfarten åt höger. På så sett blir det inte lika brant lutning.
Även grusa upp för parkering på garagegaveln där jag kan ställa släp och firmabilen där. Då blir det en parkeringsplats över framför garaget där besökare kan parkera
 
Det brukar vara lantmäteriet som stakar ut pinnarna för husgrunden både plats och höjd för färdigt golv, skedde inte så i detta fallet? Gjorde E detta själv?
 
aedwall skrev:
Det brukar vara lantmäteriet som stakar ut pinnarna för husgrunden både plats och höjd för färdigt golv, skedde inte så i detta fallet? Gjorde E detta själv?
E tog in en egen(godkänd av kommunen) som gjorde detta.
 
H
LM sätter inte ut hus. De stakar ut fastighetsgränser.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Fanns fastighetsgränsen (tomtpinnar) utsatt när själva huset sattes ut? Man kan ju svårligen missa att det hamnade 1 meter från gränsen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.