Ja det borde kunna lösas på något kreativt sätt tycker man ju.

Fyra bilder av kreativa bilgaragelösningar med hissbara plattformar och en bil parkerad ovanför en annan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Atom och 3 till
  • Laddar…
kan man få se en nybyggnadskarta med lite höjder och den felaktiga placeringen av huset? fastighetsbeteckningar och dylikt kan du sudda ut
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
hempularen skrev:
Hur har gången varit här.

Detta att tomtgränser sätts ut efter att huset blivit färdigbyggt, kombinerat med att det hamnat "fel". Det gör mig lite fundersam.

Fanns tomten fullt ut avstyckad medan huset byggdes? Eller är det så att exploatören (byggfirman??) bestämt sig för att ändra tomtindelningen i efterhand?

Vad jag är ute efter är att huset kanske är helt korrekt placerat i förhållande till absoluta koordinater, men tomtgränserna kanske sätts ut lite annorlunda än vad som var sagt från början?
Alla tomter har varit fullt avstyckade. Nybyggnadskarta fanns på hela området. Alla husen byggdes i en vända och när mitt hus börjades bygga hade flera av grannhusen redan kommit upp.

Kommunen har konstaterat felet och gett dispans på bygglovet
 
Åsa Lund
Ta in en landskapsarkitekt och be denne rita nåt fiffigt?!
Både ritande och utförande givetvis på entreprenörens bekostnad
 
  • Gilla
Lövborgen och 2 till
  • Laddar…
Får vi hålla tummarna att ingen granne överklagar.
 
K
Är alla husen precis likadana och ligger i övrigt på samma avstånd så att ert hus "sticker ut" med sin felplacering?

Du måste ju snart posta lite efterfrågade bilder på eländet :)
 
O
Det ända det kan handla om är ekonomisk ersättning. Då det inte går att få igenom att de bygger om hela huset.
Som redan har sagts. Går det att lösa problemet? Genom markarbete? För då tycker jag att det är rimligt att de gör det även om det skulle kosta massa pengar.
 
Ett fel av den typen att man gjort avsteg från 4,5 metersgränsen påverkar ju kraftigt grannen???

Att sedan infarten inte går att få fungerande utan konstgjorda hjälpmedel är ju ett livslångt problem???

Jag hade gjort som föreslås tidigare i tråden att husfirman får skaffa en ny tomt i området o bygga ett motsvarande hus där allt stämmer med tomtgränser o funktion av infart.

Pengar kan inte göra skadan ogjord
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
byggarätt skrev:
Ett fel av den typen att man gjort avsteg från 4,5 metersgränsen påverkar ju kraftigt grannen???

Att sedan infarten inte går att få fungerande utan konstgjorda hjälpmedel är ju ett livslångt problem???

Jag hade gjort som föreslås tidigare i tråden att husfirman får skaffa en ny tomt i området o bygga ett motsvarande hus där allt stämmer med tomtgränser o funktion av infart.

Pengar kan inte göra skadan ogjord
Inge kul att vänta på ett nytt hus, flytta allting igen osv. Jag hade hellre tagit pengarna, och så kör man fyrhjulsdrift.

Det är ju den utmärka ursäkten för att få köpa 4WD, ser ni inte möjligheterna ??
 
Det står säkert mellan raderna - men bara så det blir övertydligt: Garaget och huset sitter förstås ihop? Dvs det går inte att riva garaget och bygga ett nytt på rätt ställe?
 
Undrar om problemet är speciellt stort ? Då vi efter 40 inlägg inte fått se varken bilder eller nybyggnadskarta.
 
RoBo skrev:
Undrar om problemet är speciellt stort ? Då vi efter 40 inlägg inte fått se varken bilder eller nybyggnadskarta.
Ha ha, startade tråden igår på kvällen och klockan är 17 nu.
Ts kanske jobbar på dagarna? ��
 
  • Gilla
maxmsm och 7 till
  • Laddar…
Ny kåk, han har säkert lite annat att pyssla med.
 
  • Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
T
RoBo skrev:
Undrar om problemet är speciellt stort ? Då vi efter 40 inlägg inte fått se varken bilder eller nybyggnadskarta.
Om du läser inlägg #26 så skriver TS att han kan ta bilder till helgen. Det tyder på att han inte bor där huset byggs eller kan komma dit och fota när det är ljust nog för bilder som ger en rättvisande bild. Kanske arbetar på annan ort?

Ang. nybyggnadskarta kanske han inte har det tillgängligt heller av samma anledning.
 
  • Gilla
Helena S
  • Laddar…
Svartvit detaljplan med angivna mått och beteckningar för fastigheten F6 och omgivande områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggnadskarta som det skulle varit utfört. Fastighet F6
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.