Martin_B
Meurman skrev:
Fattiggård är väl en typ av dagens ålderdomshem?
Mig veterligen innebar fattiggård förut, boende för personer som av olika anledningar inte hade råd att försörja sig själva, vilket likväl kunde inkludera äldre personer som handikappade men även av andra anledningar utsatta personer.
Tänker mer på "fattighus" nu i och för sig, men jag antar att man menar samma sak med "fattiggård".
Ritningen ovan var för övrigt till en stad i Finland. :)
 
Martin_B skrev:
Mig veterligen innebar fattiggård förut, boende för personer som av olika anledningar inte hade råd att försörja sig själva, vilket likväl kunde inkludera äldre personer som handikappade men även av andra anledningar utsatta personer.
Tänker mer på "fattighus" nu i och för sig, men jag antar att man menar samma sak med "fattiggård".
Ritningen ovan var för övrigt till en stad i Finland. :)
Just precis! :)
 
Martin_B
Meurman skrev:
Just precis! :)
Mitt inlägg (#329) var alltså bara ett skämtsamt svar på oas:es inlägg :D

Men vad gillar du själva färgsättningen då?
 
Martin_B skrev:
Mitt inlägg (#329) var alltså bara ett skämtsamt svar på oas:es inlägg :D

Men vad gillar du själva färgsättningen då?
:D Ja vi är ju lite mer inne på att det vita blir rött, ska lägga upp en bild sen från den där färgväljaren! :) Huset är ganska "olungt" tror att det kommer passa bra att framhäva bröstningar etc med en lite "olugn" färg! Som sagt, visar sen!
 
Med fluggul så blir det inte bra...har erfarenhet av att man får otroligt mycket flugor när huset är för gult....vet inte om det bara är en upplevelse eller vad?
 
byggarätt skrev:
Med fluggul så blir det inte bra...har erfarenhet av att man får otroligt mycket flugor när huset är för gult....vet inte om det bara är en upplevelse eller vad?
Oj, intressant, bananflugor då eller?
 
Martin_B skrev:
Denna är klart snyggast av de med rött, enligt mitt tycke:
[bild]
Håller med!
 
  • Gilla
Kennethihbg och 3 till
  • Laddar…
Nej riktiga spyflugor från närliggande källor till flugor ...även andra insekter...som sagt värt att tänka på...
Tycker dessutom att blekgult är elegantare
 
byggarätt skrev:
Nej riktiga spyflugor från närliggande källor till flugor ...även andra insekter...som sagt värt att tänka på...
Tycker dessutom att blekgult är elegantare
Har inte bilden på telefonen på dom förgkoderna från NCS systemet vi har kikat på, men om du kikar på gysinges färger, järnoxidgul, 15%, så har du en bild på vad vi tänker! :)

Är det den kulören du tänker på som lockar flugor?
 
Flugor sitter gärna på ljusa färger på solsidan, under förutsättning att det finns flugor. Kanske för att det snabbt blir för varmt på mörkare väggar när solen kommer fram? En solstekt faluröd panel kommer lätt upp i kanske 80 C. Hur varma svarta plåtdetaljer blir känner säkert alla till.

Vi bor på landet med djur runtomkring. Här är hyfsat med flugor, men inte så det stör. Tidigare bodde vi jämte en gård med tjurar, och där fanns det flugor. När vi åker in till en stad så noterar vi att det i princip är dött på liv (djur och insekter). Så poängen är att huruvida man har problem med flugor eller inte beror på om det finns något alldeles i närheten, säg inom 50 m avstånd, som attraherar flugor. Såsom gödselstackar eller drivor av större djur (t ex kor) eller massor av döda djur. Annars har inte jag upplevt flugor som ngt problem.
 
Vi har rätt mycket flugor trots avsaknad av gödselstackar, kreatur och liknande i närheten. I vårt fall handlar det om vindsflugor så dom saknar det färgskimmer som traditionella spyflugor ofta har och är inte alls lilka "påträngande" som flugorna som kläcks i soptunnor i stan brukar vara. Hur som helst, flugorna verkar inte ha påverkats av vårt färgbyte från gult till grågrönt, så jag tror mer på Oldboys tes om att det handlar om ljusa och varma fasader som attraherar dem när dom vill leta sig in på hösten!
 
Idag blev det lite mer snickrande på panelen!


Renovering av gult hus med nytt panelarbete och vinds skydds presenning samt gammal fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick även ett mess från Dörrsnickaren att dörrarna snart är klara, litet smakprov fick jag också;

Detta är alltså dom två enkeldörrar som ska sitta på gavlarna, tex till höger där panelen slutar på övre bilden, pardörren fick jag ingen bild på.

Två obehandlade enkeldörrar ställda upp i en verkstad, med glas och dekorativa lister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 9 till
  • Laddar…
Är det nytillverkade dörrar? Kul med mera info isåfall, ungefär vad de kostar etc.
 
Martin_B
JohanLun skrev:
Är det nytillverkade dörrar? Kul med mera info isåfall, ungefär vad de kostar etc.
Ja, och vad det är för material i nedre spegeln? Ser ut som tryckt spånskiva med tanke på att det är grönt runt kanterna (varför det nu är det och inte i mitten?) men ja,... jag vette tusan. MDF?

Blir ju lite nyfiken om de nu skall bli ytterdörrar som är utsatta för väder och vind :)
 
JohanLun skrev:
Är det nytillverkade dörrar? Kul med mera info isåfall, ungefär vad de kostar etc.
Ca 80000 kr för 2 st enkeldörrar och 1 st pardörr med överljus.

Isolerade, munblåst glas på utsidan, energiglas på insidan, speglarna är i Mdf, eftersom det slår sig så lätt annars, i övrigt så är dörrarna gjorda i furu. Förmodar någon gammal tätvuxna sådan, får räkna årsringar när jag ser den i verkligheten.

Ska målas med linoljefärg..
 
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.