När två herrar inte kunde hålla sig till topic var jag tvungen att bryta ut diskussionen härifrån: https://www.byggahus.se/forum/verkty...tikalfras.html till denna tråd.

Varsågod att diskutera vertikalfräsning här!

//Mod






-----------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------









heimlaga skrev:
Jaha..... då skall jag låta finjusteringarna vara ogjorda tills vi ser hur det fungerar.
Det är klokt. En annan tanke i frågan är problemet med att man ibland har kuttrar som är precis för stora för en ring men rätt rejält för små för en annan. Då kan man få effekten att trycket från matarverket böjer träet (hur mycket beror på tjocklek etc) så att man tar något djupare än vad man ser när man ställer in djupet med mätverktyg.

Av samma anledning gillar jag inte att provfräsa för hand, mäta på biten (att mäta på biten är dock klokt) för att sen köra med matarverket. Eftersom matarverket generellt trycker hårdare än vad jag gör för hand kan det innebära att falsen (eller vad man nu fräser) blir aningen djupare än vid testfräsningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Bra också att du fick tight passform på ringarna. Ju mindre spricka desto bättre, det är ett aber när ett litet spån fastnar mellan två ringar och ger ett fult spår på nästa bit man matar igenom...
 
Ja.... det var också saker att tänka på....
 
Daniel_N skrev:
Det är klokt. En annan tanke i frågan är problemet med att man ibland har kuttrar som är precis för stora för en ring men rätt rejält för små för en annan. Då kan man få effekten att trycket från matarverket böjer träet (hur mycket beror på tjocklek etc) så att man tar något djupare än vad man ser när man ställer in djupet med mätverktyg.
Då kan det vara läge att ta bort ett av hjulen på matarverket. Är det ett med fyra hjul så lämnar jag två på utmatningssidan. Rigga fräsningar är en konst med många knep i verktygslådan.
Trästycke med falsade glaslister på en arbetsbänk med fräsar i verkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En fräsmaskin i ett snickeri med verktyg och maskindelar på arbetsbänken, spån på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trälistor med fals, förberedda för glasning av funkis entrepartier, i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Liten fals på glaslister till Funkis entrepartier . Spar massor med tid vid glasning. Samt att jag slipper få till perfekta kanter på glasöppningarna.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
findus42 skrev:
Då kan det vara läge att ta bort ett av hjulen på matarverket. Är det ett med fyra hjul så lämnar jag två på utmatningssidan. Rigga fräsningar är en konst med många knep i verktygslådan.
[bild]
[bild]
[bild]
Liten fals på glaslister till Funkis entrepartier . Spar massor med tid vid glasning. Samt att jag slipper få till perfekta kanter på glasöppningarna.

Mvh Findus
Visst är det så. Men eftersom effekten är konstant kan man köra med matarverket även vid inställningen av maskinen och lösa det utan att behöva plocka av hjulet, ibland i alla fall.

Precis samma typ av läpp jag har fått lära mig att göra:)
 
Hjulen på matarverk är fjäderbelastade. Trycket är konstant. Hjulen vill trycka ned biten. Jag brukar försöka undvika att få tryck ner i hålet vid fräsverktyget. Tunna och krokiga lister kan ha en tendens att haka fast efter fräsen då. Är hålet litet, om verktyget har liten diameter eller om ringen ligger nära är det inget problem. En rulle före och en efter. Båda trycker mot godset i ringen. Det är vid specialfallet att det är mycket luft runt stålet som det kan underlätta att plocka bort en av rullarna för att få en större lucka.

Det andra specialfallet är när man vill använda en del av ett stål med en besvärlig vinge som sticker ut ovanför biten. Då tar jag bort rullen för att inte köra sönder den ;).

Mvh Findus
 
Redigerat:
Daniel_N skrev:
Bra också att du fick tight passform på ringarna. Ju mindre spricka desto bättre, det är ett aber när ett litet spån fastnar mellan två ringar och ger ett fult spår på nästa bit man matar igenom...
På tal om uppsättningar för fräsning så löser jag vid kritiska situationer detta problem genom att lägga en mdf m melamin på ovanpå bordet, mot anhållet. En regel fastskruvade undertill på högersidan och ev En tving förhindrar att den flyttar sig. Mitt för kuttern får man ta ut en halvcirkel i lämplig storlek.

För övrigt lik uppsättningen i planhyveln när jag vill undvika att spån som fastnat på undre främre hjälpvalsen trycks in i virket underifrån.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
findus42 skrev:
Hjulen på matarverk är fjäderbelastade. Trycket är konstant. Hjulen vill trycka ned biten. Jag brukar försöka undvika att få tryck ner i hålet vid fräsverktyget. Tunna och krokiga lister kan ha en tendens att haka fast efter fräsen då. Är hålet litet, om verktyget har liten diameter eller om ringen ligger nära är det inget problem. En rulle före och en efter. Båda trycker mot godset i ringen. Det är vid specialfallet att det är mycket luft runt stålet som det kan underlätta att plocka bort en av rullarna för att få en större lucka.

Det andra specialfallet är när man vill använda en del av ett stål med en besvärlig vinge som sticker ut ovanför biten. Då tar jag bort rullen för att inte köra sönder den ;).

Mvh Findus
Håller helt med dig, är nog bara så lat att jag inte tar loss hjulet i första taget. Men visst, om biten krockar och inte kan matas fram så får man anstränga sig:) mina tankar gällde inte riktigt när biten stoppar utan snarare när fräsningen blir aningen djupare än man kunde mäta sig fram till. I första hand försöker jag dock flytta hela matarverket till vänster genom att ändra vinkeln vid matarverket infästning på armen+vinkeln pelarens fäste i bordet+ veva in armen. Funkar inte det heller brukar jag föredra att lägga en skiva under (som jag skrev om ovan) framför att ta bort ett hjul. Men det finns många metoder för att nå dit man vill:)
 
Läppen ja...
För att förklara för de som inte sett det tidigare. Det är ett hjälpanhåll för fräsning av 2mm fals. En platta med urtag och en list som ryms i falsen man skall fräsa. Listen på inmatningssidan är 2mm tunnare än den på utmatningssidan. Det gör att biten ligger tätt mot anhållet hela vägen. Att ha en läpp som flyttar ut biten ger också den stora fördelen att matarverksrullarna kommer längre in. Nya matarverk går att sätta kant i kant. När rullarna är lite slitna blir man gladare ju längre in det går att sätta dem ;).

"Påskjutaren"(i brist på bättre term) fungerar både som kastskydd och som ett stöd som hindrar klena lister från att tippa vid fräsningen. Normalt ställer man matarverket lite snett i körriktningen för att det skall trycka bitarna mot fräsen. Är listerna tunna blir det lätt lite chansartat. Det kommer inte gå att lita hundraprocentigt på att falsen blir som man har tänkt. Därför kan det vara en bra ide att låsa listen i djupled.

Viktigt att en sådan "påskjutare" inte är stum på Jänkarvis. Den ni ser på bild har jag slitsat upp diagonalt så att den fungerar som ett gäng med fjädrar. Då går den att montera dikt.

Mvh Findus
 
Vi kanske inte skall kapa Heimlagas tråd för mycket :rolleyes:.
En fräsvetenskapstråd kanske?
Mvh Findus

PS. Fast jag tror inte Heimlaga gives a damn. DS
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
S
findus42 skrev:
En fräsvetenskapstråd kanske?
Mvh Findus
Gärna!:)
 
findus42 skrev:
Vi kanske inte skall kapa Heimlagas tråd för mycket :rolleyes:.
En fräsvetenskapstråd kanske?
Mvh Findus

PS. Fast jag tror inte Heimlaga gives a damn. DS
Fixat!
 
  • Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
Då lägger jag inledningsinlägget här :)

Jag har sett i forat att många hobbysnickare köper på sig vertikalfräsar. Fantastiska maskiner som steppar upp ens möjligheter till proffesionella nivåer. Det är också farliga maskiner. Jag kan ärligt säga att jag sett fler stympade händer från vertikalfräs än från sågar. Även om sågincidenterna är mångdubbelt fler, så är konsekvenserna i fräs värre.

Därför bra med en tråd där vi kan visa hur vi gör så att vi kan bli utskrattade som de idioter vi är, eller kanske kan ge någon annan nyttiga ideer :).

Mvh Findus

PS. Btw... stör mig lite på anglifieringen av fackspråket. Postning eller riggning av vertikalfräs heter det på Svenska ;)DS
 
Redigerat:
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Haha, mister "...jag tror inte Heimlaga gives a damn" stör sig på anglifieringen?

Tur jag är så snäll och tillmötesgående;)

Det blev en kompromiss som jag tror gör det lättare för den som är ny att hitta hit.
 
  • Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
findus42 skrev:
Jag har sett i forat att många hobbysnickare köper på sig vertikalfräsar. Fantastiska maskiner som steppar upp ens möjligheter till proffesionella nivåer. Det är också farliga maskiner. Jag kan ärligt säga att jag sett fler stympade händer från vertikalfräs än från sågar. Även om sågincidenterna är mångdubbelt fler, så är konsekvenserna i fräs värre.
Håller helt med dig. En av kollegorna här har fått in handen i vertikalen med en S-kutter. Han hade nog vad man måste kalla "tur" för han har halva handen kvar.

Har fullt upp idag men imorgon ska jag visa hur jag gör för att börja fräsa mitt i ett ämne, en av de, i mitt tycke, mest riskabla teknikerna. Ska också slänga ut en fråga om hur jag ska bygga ett bra stöd för detta. Återkommer med bilder och frågor!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.