lilytwig: hajar inte hur regeln kan bete sig så? Kör den inte regeln varje gång sensorn skickar en uppdatering av temperaturen? Tanken jag har är att om mätvärdet understiger 15 grader så ska den exekvera regeln, sedan ska man jämföra mot tiden.now mot angett tidsintervall och besluta om sensorn ska på eller av?

Texan: Varför är det så? Kör den inte regeln varje gång sensordata tas emot? Har du ett exempel?
 
Automatiseringsregel för temperaturövervakning: Fibaro Motion Sensor PI, temperatur under 30 grader, skicka pushmeddelande.

När jag kör denna superenkla regel som kollar om tempen understiger 30 grader och skickar ett pushmeddelande om påståendet är sant så får jag ett pushmeddelande varje gång sensorn skickar data.
 
Hej.
till zipaboxen har jag en Fibaro Motion sensor (den som ser ut som ett öga). Räckvidden är mer än nog, tempen verkar fungera kanon, den har lux osv osv.

MEN om allt man behöver är en riktigt tillförlitlig rörelsesensor vad är det som gäller? Har den temp så är det ett väldigt stort plus. Är det fibaron som gäller?
 
norrbottenssnickaren skrev:
[bild]

När jag kör denna superenkla regel som kollar om tempen understiger 30 grader och skickar ett pushmeddelande om påståendet är sant så får jag ett pushmeddelande varje gång sensorn skickar data.
.... nej nu fick jag äta upp mössan. Får uppdatering vid rörelse.
 
Det beror på hur ofta din sensor skickar data. De sensorer (batteridrivna) jag har skickar bara data om temperaturen ändras. Ligger den konstant så händer inget. Möjligen finns det sådana som skickar data periodiskt eller på begäran, men oavsett vilket så måste du ha en trigger för att din regel ska köra.
 
norrbottenssnickaren skrev:
[bild]

funkar denna regel?
Den borde fungera om du lägger en join (eller på svenska förena) block innan IF satsen. Jag har samma typ av regel som tänder belysning när det blir mörkt som har fungerat perfekt i flera år...
Skärmbild av programmeringsgränssnitt för smart hem-regel som styr trädgårdsbelysning baserat på ljussensor och tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ah, jag ser nu något som jag förbisett. Du använder en kombi sensor. Inte bara temp utan även rörelse och ljus. Kanske fukt också. Den sänder så klart data vid varje förändring av någon av sensorerna. Oftare än bara förändring av temp.
Join behöver du inte här. Gör varken nytta eller skada.
JOIN - Locks the condition upon triggering state. For instance, if open door triggers a rule, after 10 min you set an action. This will prohibit the rule to start all over upon new trigger if door is re-opened during 10 min..
STOP - stops the current execution of the rule (similar to Return statement in regular programming).
 
Precis därför borde man sätta en join där jag har satt den, för att förhindra att inputen förändras under tiden jag kör min regel.
Jag vill ju att den ska tända OCH släcka innan regeln kör igen och det uppfattar jag att norrbottensnickaren också önskar.
 
Regeln kommer att köras varje gång den får en trigg genom att sensorn skickar nya data. Exekveringen tar någon millisekund.
Om villkoret i IF satsen är sant så körs det kommandot och else satsen ignoreras. Om villkoret är falskt så körs else kommandot.
Detta kommer att ske varje gång regeln triggas. Gissar på 1-2 ggr per minut.
Join använder du när du har fler rader kod som du vill ska köra klart innan de triggas på nytt. Används typiskt om du ska vänta in status från en sensor eller lagt delay i någon programsats.
 
Frasse_Man skrev:
Precis därför borde man sätta en join där jag har satt den, för att förhindra att inputen förändras under tiden jag kör min regel.
Jag vill ju att den ska tända OCH släcka innan regeln kör igen och det uppfattar jag att norrbottensnickaren också önskar.
Join slår ihop timers. Typiskt är en belysning som tändas på en rörelse och släcks efter tid. Vid två passager, utan join, medan lampan är tänd av första passagen kommer lampan släckas tid efter första passagen och redan vara släckt när andra tiden löper ut. Med join släcks lampan efter att summatiden från alla passager löpt ut räknat från första passagen.
Join förhindrar inte att regeln körs varje gång regeln triggas. Den slår bara ihop fördröjningarna när regeln triggas tätare än inbyggd fördröjning.
//Henry
 
HenFre. Jo det är riktigt. Men här är det temperatur som är trigger, inte en rörelse sensor som ligger true en tid för att sedan gå tillbaka till false om rörelsen upphört. Temperaturen är ganska stabil, och skulle den gå över 15 just i den ms som exekvering tar så är det nog ok att det slår ifrån. Så återigen; join gör varken nytta eller skada i detta fall.
 
lilytwig skrev:
HenFre. Jo det är riktigt. Men här är det temperatur som är trigger, inte en rörelse sensor som ligger true en tid för att sedan gå tillbaka till false om rörelsen upphört. Temperaturen är ganska stabil, och skulle den gå över 15 just i den ms som exekvering tar så är det nog ok att det slår ifrån. Så återigen; join gör varken nytta eller skada i detta fall.
Den gör inget det finns ju ingen timer inblandad. T.ex. Off after 4 min.
 
Riktigt irriterande. Helt plötsligt funkar inte mina enkla tänd upp funktioner mot väderstationen. Alla släck funkar precis som vanligt. Nått tips att slippa göra om alla igen tas gärna emot!
 
Mattias_Jo1 skrev:
Riktigt irriterande. Helt plötsligt funkar inte mina enkla tänd upp funktioner mot väderstationen. Alla släck funkar precis som vanligt. Nått tips att slippa göra om alla igen tas gärna emot!
Verkar det som är Astrot som inte funkar. Kanske skall fixa nått annat. Vad använder ni eller litar ni alltid på astrot?
 
Mattias_Jo1 skrev:
Verkar det som är Astrot som inte funkar. Kanske skall fixa nått annat. Vad använder ni eller litar ni alltid på astrot?
Jag kör ju inte Zipabox längre men behoven är ju lika?
Jag tänder på morgonen på klockslag. Därefter rullar tänd-släck på medelvärdet av tre ljusmätare utomhus. Slutligen släcker jag för natten på klockslag.
//Henry
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.