Ja det verkar viktigt det här med kablar, fick några kängor själv i den frågan. Elektrikern här nämde samma som ovan men det gjordes inte så eftersom jag hade grejer på väggen som är ivägen, så jag sade han fick dra kablen längre ner på väggen.
 
Rönnis skrev:
Det vore ju både intressant och lärorikt ifall någon med kunskapen ville spendera en minut eller två att utbilda oss i ämnet. Det är ju inga stora summor det rör sig om att byta så det kan ju lätt låta sig göras om det finns anledning.
Jag har kollat lite närmare och så här är det (-ish):
Vid inkoppling med trefasgrupper som matar enfaslaster ska det finnas jordfelsbrytare och gruppen ska vara säkrad med 3-polig säkring. Så om det är 1-poliga dvärgbrytare eller äldre cylindriska säkringar är det inte tillåtet.
 
Pysslarn skrev:
Håller på och gör ett par enkla konsolbord i MDF, tanken är att de ska vara klara före jul och det bör väl funka.

[bild]

Bordsskivans framkant ska ha en kurvform så jag börjar med att göra en mall i 10 mm MDF. Här är halva kurvan sågad. Efter sågningen handslipar jag kanten för att få bort ev ojämnheter eftersom mallen ska användas för att fräsa kurva och fas på bordskivorna.

[bild]

Först fäste jag mallen med några korta skruv från undersidan av den blivande bordsskivan, sedan ritade jag av kurvan och tog loss mallen. Nu ska sticksågen få jobba lite.

[bild]

Efter sågning skruvade jag tillbaka mallen till bordsskivan inför fräsningen för att få till den slutliga formen på kurvan. Det var bara någon mm som skulle fräsas bort så det blev ett jobb för kantfräsen som har gott om ork för att lösa den här uppgiften.

[bild]

Och här är resultatet av den första fräsningen. Det brände lite i start och slut, tog det lite onödigt försiktigt där men ville inte skrota kortändarna genom att slira med fräsen. Dumt egentligen att kapa skivorna till färdig längd direkt.

Detta är vad jag har gjort med verktyg och maskiner — härnäst kommer bl a att fräsa en 60 gradig fas i framkant, återkommer med det.

//Ronnie
Tjusigt! Helt rätt i att det ofta är en fördel om man kan vänta med att kapa, ellr snarare är det viktigt att i förhand tänka ut vilka moment som blir extra svåra om man tar dem i fel ordning. Men det lilla slipar du ju ner hur lät som helst, jag hade tagit en böjbar slipkloss i masonite.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Tjusigt! Helt rätt i att det ofta är en fördel om man kan vänta med att kapa, ellr snarare är det viktigt att i förhand tänka ut vilka moment som blir extra svåra om man tar dem i fel ordning. Men det lilla slipar du ju ner hur lät som helst, jag hade tagit en böjbar slipkloss i masonite.
Om det ens gör något att det är bränt? Om bordet ska vara i mdf gissar jag att det målas och då syns det ju inte?
 
nanowire skrev:
Om det ens gör något att det är bränt? Om bordet ska vara i mdf gissar jag att det målas och då syns det ju inte?
Äh vissa saker gör man ju bara inte;)

Nä men jag tror att ser det ut på det viset så är det säkert lite märken också, brukar lir lite "vågigt", typsikt sådant som syns bättre m ytbehandling på. Fråga inte hur jag vet det.
 
  • Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Jag behöver lite massiva tjocka (50mm diameter) korkcylindrar till en sak (nä det är ingen avart av julpynt och inte heller hajfiske). Funderat lite hit o dit o nu fick jag nog till det. Laminerade 5mm ark som sen körs i svarven. Blev bra det här.

Cylindrarna ska i spår i trä, lite som på sista bilden fast innerdiametern ska inte va koncentrisk med ytter (annars kunde jag ju formlaminerat direkt i halvcirkel i träet vilket bitarna i den bilden är)


Laminerade korkblock och en svarvad korkcylinder på arbetsbänk, används till icke-koncentriska träspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Korkcylinder bearbetas på en svarv med laminerade ark för att passa i träspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En korkcylinder formas på en träbearbetningssvarv med spånor runtomkring som visar bearbetningsprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Laminerade korkark staplade till en kloss och en färdig korkcylinder bredvid på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Träblock med ett urfräst halvcirkelformat spår och en inpassad korkcylinder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
bax skrev:
Har inte oändlig kunskap men här handlar det väl om att man vid samtidig användning i värsta fall kan få en mycket hög returström i nollan. Med ev. varmgång och brand som följd. Det ska nog mycket till att lyckas med det, speciellt om man är ensam och jobbar i verkstan, det ska ju vara lite speciella belastningar inkopplade också.
Jag är inte elektriker men det låter konstigt. Är det inte snarare ett problem med bakmatning till enfaslast som hänger på en trefaslast när en av säkringarna går? Därav kravet på alkoholintag brytning.
 
  • Gilla
FeFFeDoo och 2 till
  • Laddar…
fiskbuggaren skrev:
...alkoholintag brytning.
alkoholintag brytning = allpolig brytning :surprised:
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Allpolig?
Du kan mycket väl ha rätt i det.
 
Det stora problemet är väl att man bara får ansluta apparater godkända för 16A på schuko-uttaget.
 
Snart jul vilket inspirerade mig att göra några skär-/charkbrädor av mina sista bitar Eukalyptus. De jag gjort hittills har varit uppskattade så det bådar gott :)
Handgjord skärbräda av eukalyptusträ med läderrem, på ett arbetsbänk omgiven av träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: "inspirerade" betyder fritt översatt OMG, bara två veckor kvar!! F*ck, vad ska jag hitta på!! Gaah! :x
 
Redigerat:
  • Gilla
GertD och 12 till
  • Laddar…
nanowire skrev:
Snart jul vilket inspirerade mig att göra några skär-/charkbrädor av mina sista bitar Eukalyptus. De jag gjort hittills har varit uppskattade så det bådar gott :)
[bild]

Edit: "inspirerade" betyder fritt översatt OMG, bara två veckor kvar!! F*ck, vad ska jag hitta på!! Gaah! :x
Mycket fin, ska du vara stolt över! Hur är den tillverkad?
 
Daniel_N skrev:
Mycket fin, ska du vara stolt över! Hur är den tillverkad?
Tack, det värmer!

Började med grovformen på bandsågen, som inte syns längst till vänster i bilden då den är lite tung, annars verktyg i den ordning de ligger på bänken; hyvla alla sidor, forma handtaget med stämjärn, rasp och fil. Borra och försänka. Slipa till 120, blöta för att resa fibrer, slipa till 180. Brännmärka. Skära läderrem (gammalt loppisbälte) och nita med kopparnit/bricka. Olja med mineralolja. Gjorde två stycken parallellt, effektivare så :)

Verktyg på arbetsbänk för träbearbetning inkl. hyvel, stämjärn, rasp och fil, med spån och läderrem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
nanowire skrev:
Snart jul vilket inspirerade mig att göra några skär-/charkbrädor av mina sista bitar Eukalyptus. De jag gjort hittills har varit uppskattade så det bådar gott :)
[bild]

Edit: "inspirerade" betyder fritt översatt OMG, bara två veckor kvar!! F*ck, vad ska jag hitta på!! Gaah! :x
Den blir jag nog glad för, men trodde julklappar skulle vara hemliga... :)
Ser fint ut.

Vad är det för brännmärke? Ser nästan ut som en liten orm? Men är väl troligare två bokstäver?
 
Shakula skrev:
Vad är det för brännmärke? Ser nästan ut som en liten orm? Men är väl troligare två bokstäver?
Min och flickvännens logga. Det senare :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.