Husköpare 8 skrev:
Ok,med andra ord så är det denna röda spak som ej går att vrida på,som är anledningen till att jag får gå med vinterkläder på inomhus? Har jag uppfattat det hela korrekt?
Om det är din framledningsventil så ja, då är det med största sannolikhet det som gör att du har kallt. Radiatorerna får inget varmt vatten. Kärvande kulventiler är bäst att försöka "smeka" upp :) Dvs försök att rucka den fram och tillbaka. Hammare och rör, då är risken att du drar av axeln i ventilen, då är du rökt. Då måste du byta hela ventilen.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
TotalControl skrev:
Om det är din framledningsventil så ja, då är det med största sannolikhet det som gör att du har kallt. Radiatorerna får inget varmt vatten. Kärvande kulventiler är bäst att försöka "smeka" upp :) Dvs försök att rucka den fram och tillbaka. Hammare och rör, då är risken att du drar av axeln i ventilen, då är du rökt. Då måste du byta hela ventilen.
Ok,då har jag kommit så långt i min "utredning" av vad som är fel,allafall,eller som kan vara fel. Är det vanligt att dessa "spakar" kärvar såhär?

Nu kan ju inte ni göra mer än vad ni har gjort.
Tack för alla svar,nu får jag försöka ta det härifrån.:)
 
  • Gilla
pelkon
  • Laddar…
M
Husköpare 8 skrev:
Ok,då har jag kommit så långt i min "utredning" av vad som är fel,allafall,eller som kan vara fel. Är det vanligt att dessa "spakar" kärvar såhär?

Nu kan ju inte ni göra mer än vad ni har gjort.
Tack för alla svar,nu får jag försöka ta det härifrån.:)
Ja det är vanligt, rekommendationen är att man motionerar dem 1-2 gånger per år, fast det är nog ytterst få som gör :)
 
Marcussjogren skrev:
Precis - du har helt rätt i det du skriver ovan. Den väsentliga detaljen här är avkylningen via elementen, tankens storlek och pumpens effekt.

Jag tror du iaf ska lugna dig med påhoppen nästa gång.

För jag antar att du inte har en underdimensionerad LVVP till dina tankar? TS pump räcker egentligen inte ens till att teoretiskt värma huset, den kommer därför inte att orka hålla uppe tempen i både tank och hus eftersom den då hela tiden går back, om än bara med det lilla som läcker från tanken.

Om man sen leker med tanken om att det inte är en jättemodern tank så är nog förlusterna större än vad du har i dina.

Därför tycker jag man ska börja med att kolla: 1. Vad är nuvarande framledningstemp, returtemp och utetemp 2. Går den via den gamla tanken eller direkt mot radiatorerna
Vilka påhopp ? kommer man med direkt felaktiga påståenden får man nog räkna med att bli i fråga satt och jag tycker jag i fråga satte på ett hyffsat sätt. Jag har en 8 kw bvp mot tanken. Även en helt oisolerad tank av normal storlek 100-500 liter läcker inte många hundra watt och är den isolerad om även dåligt lär den inte läcka mera energi och det lilla läckaget som blir värmer huset så det beror inte på en en tank att framledningen blir för låg.
 
Hittade detta element ståendes på kattvinden....vid inflyttningen i huset la jag märke till detta men tänkte inte mer på det sen.

Nu förstår jag att det har varit fler än jag som frusit i detta hus;)

Det är ett element där varmluften går upp i taket. Nu används elementet flitigt och jag undrar om det drar mycket extra el eller vad tror ni?

Vill även gärna "luta" elementet åt mitt håll,så värmen kommer på mig,och inte upp i taket,kan det innebära några risker om jag gör så? Att värmen går upp i taket,har jag ju ingen nytta av,värmen ska ju helst komma på mig,åt mitt håll,där jag sitter. :)
 
Elektrisk oljefylld radiator placerad på ett klinkergolv framför en stängd dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Läs på elementet hur många W.
Sätt dig o elementet i ett litet rum o stäng in dig när du fryser så blir det inte så dyrt.
 
Ser ut att kunna vara ett element på ca 2 kW?

Om det står och kör mest hela tiden så drar det mkt el.
2 kW/dygn = 48 kWh/dygn => 1440 kWh/månad = ca 1500 :-/månad.
 
Husköpare 8 skrev:
Ni pratar om något som kallas avkylning av elementen. Varför kyls elementen av? Elementens jobb är väl att bli varma,tänker jag?
Din värmepump värmer vatten. Det varma vattnet går till elementen med hjälp av en cirkulationspump som pumpar vattnet runt i rörledningarna (cirkulerar). Så långt ok.
Syftet med hela detta är inte att du ska ha varma element, syftet är att du ska ha det varmt i huset.

Det är inte ett självändamål att elementen är varma. Syftet med elementen att de ska avge värmen från vattnet till rummet, bli av med värmen, svalna eller kylas av som det heter.

Ungefär som att det är inget självändamål att ha mat i kylskåpet. Kylskåpets uppgift är att förvara mat tills den ska avge maten till din mun. Eller pengar i plånboken, man har inte pengar i plånkan för att ha pengar i plånkan utan för att den ska avge pengarna till olika mottagare i utbyte mot varor och tjänster.

Om dina element är varma så fungerar uppenbarligen något.
Då behöver man veta, för vidare felsökning..

* När är ditt hus byggt och när har man gjort en stor renovering sist? Av din toalettdörr att döma är huset från tidigt 1900-tal och ytskikten samt pannrummet ser väldigt fräscht ut så jag antar att det varit underhållet och renoverat rätt bra?
* När du säger att det är kallt i huset, hur kallt (i grader) är det och var mäter du?
* Är det skillnad på temperaturen på golv och en bit upp i rummet exempelvis soffa eller på bord?
* Är det kallare när det blåser ute?
* Hur varma blir dina element, är de så varma så att man inte kan ta på dem eller är de så varma att man kan hålla kvar handen länge på dem?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M
Hur gick det till slut? :)
 
Marcussjogren skrev:
Hur gick det till slut? :)
Jag höll formligen på att frysa ihjäl och blev helt enkelt less på att ständigt gå omkring och frysa inomhus,så jag kontaktade helt enkelt säljaren till huset och bad honom komma hit och titta på vad det kunde vara för fel med värmepumpen.

Det kändes inget vidare att dra in säljaren i detta värmepumps strul,men kände till slut att jag ej hade ett val. Antingen kontakta säljaren eller frysa ihjäl i mitt eget hem.

Säljaren kände till denna värmepump väl,tydligen,för hen lyckades faktiskt få fart på eländet så nu har jag varmt igen,åtminstone mycket bättre än mina innan 14 grader inomhus. :)

Tack för visat intresse hur det gick för mig.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Vad gjorde säljaren som fick fart på pumpen?
Det är vi alla intresserade av, och du behöver veta för att förstå hur ditt värmesystem fungerar.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Vad gjorde säljaren som fick fart på pumpen?
Det är vi alla intresserade av, och du behöver veta för att förstå hur ditt värmesystem fungerar.
Säljaren gick direkt på ett filter som satt i anslutning till ett av rören,skruvade bort filtret,gjorde rent det,och satte tillbaka filtret igen. Innan hen gav sig på filtret så knappade han på instrumentpanelen och ändrade tempen för vattnet till varmare temp. Det var "allt" hen gjorde.Kände skillnad i temperaturen inomhus redan samma kväll.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.