Marcussjogren skrev:
Som jag nämnde i din andra tråd:

1. säkerställ att pumpen inte är ansluten till din ackumulatortank, det är den för liten för med sina 6kW.

2. Få någon som är van vid denna typen av pump att kolla på den. Det kan vara för lite gas eller liknande som ger den dålig effekt. Dessa pumpar fungerar enligt samma princip som de stora tillverkarna men verkar tekniskt vara krångligare att hantera utan kunskap. Dem kommer därför rycka på axlarna och säga att den är kass. Det är den inte, men den ger nog inte de 6kW till huset som den borde.
Menar du att pumpen blir klenare om den går mot en tank ?
 
M
Husköpare 8 skrev:
Jag bor 5 mil från Jönköping,när jag registrerade mig här på Byggahus så fanns inte min lilla by med,därför står det att jag bor i Jönköping:)

Och jag lovar att jag har ringt runt även till Jönköping vid ett flertal tillfällen,och då fått veta att dom ej vill komma pga att det är för långt för dom att åka- Jag har bett på mina bara knän. Dom vill ej komma trots att jag säger att jag betalar den extra körsträckan......så är det att bo på landet:)
Det var det jäkligaste, bor själv på landet och har aldrig haft problem med att få hit folk. Däremot har det gått åt otaliga tusenlappar bara för att transportera dem fram och tillbaka :)

Aja - går det inte så går det ju inte :)
 
M
smurfen72 skrev:
Menar du att pumpen blir klenare om den går mot en tank ?
Inte alls (är det korta svaret) - men du får ju utan tvekan en högre framledningstemp om du inte har tanken.

Du får ju så klart ut sina 6kWh, men kanske i form av 30C varmt vatten.

Det långa svaret innefattar fast kondensering och massa detaljer som inte hör tråden till, än.

TS hus var tidigare utrustat med olje- eller vedpanna (minns inte vilket) som var dockad mot en acktank.
Därför tyckte jag att frågan bör utredas då det finns stor sannolikhet i att TS just nu spenderar massa kWh på att få ljummet vatten till radiatorerna.
 
Om man förutsätter att ditt hus saknar värmesystem och du måste satsa på nåt då är bästa alternativet är antingen LVVP eller bergvärme enligt min smak.
Sen om vi antar att du inte har råd med varken ena eller andra då är näst bästa alternatibvet är LLVP. Den är inte så dyrt och mycket energi effektiv (prisvärt). Nåt annat alternativ tror jag inte på.
Som du berättar din LV pump håller på att sjunga på sina sista verser. Hur gamal är den?
Går det att laga den med en mindre kostnad då är det vettigast.
 
A
Men denna FOMA som för övrigt är av (ö)känt märke, går utedelen för fullt nu när den inte orkar?
vilken temp har du på tappvarmvattnet?
har du ställt in flytande eller fast kondensering?
har du mätt radiator vattentemp ut?
hur matar du radiatorkrets resp vv-beredare?
vad har du för rörsystem till radiatorerna en eller två-rörs?
hur varma blir radiatorerna?
vad står cirkulationspumpen på för inställning till radiatorerna?
 
Johannes Carlsson skrev:
Ett litet hus behöver mindre energi för att hålla värmen än ett stort, dåligt isolerat behöver mer energi än välisolerat.

Så min fråga är väl hur välisolerat huset är och hur är det utformat? Kanske kan vara en idé att se över isoleringen?
Ja jag antar att det skulle vara en bra sak att tänka på,men jag får ta en sak i taget. Tänkte lösa problemet med värmepumpen först.
 
Lars48 skrev:
Om man förutsätter att ditt hus saknar värmesystem och du måste satsa på nåt då är bästa alternativet är antingen LVVP eller bergvärme enligt min smak.
Sen om vi antar att du inte har råd med varken ena eller andra då är näst bästa alternatibvet är LLVP. Den är inte så dyrt och mycket energi effektiv (prisvärt). Nåt annat alternativ tror jag inte på.
Som du berättar din LV pump håller på att sjunga på sina sista verser. Hur gamal är den?
Går det att laga den med en mindre kostnad då är det vettigast.
Om jag visste åldern på den vore jag glad. Inte en susning.Den satt där när jag köpte huset,och naivt nog trodde jag att den skulle fungera.
 
Husköpare 8 skrev:
Om jag visste åldern på den vore jag glad. Inte en susning.Den satt där när jag köpte huset,och naivt nog trodde jag att den skulle fungera.
Har du provat att ställa cirkulationspumpen på högre varvtal?
 
electroluxaren skrev:
Men denna FOMA som för övrigt är av (ö)känt märke, går utedelen för fullt nu när den inte orkar?
vilken temp har du på tappvarmvattnet?
har du ställt in flytande eller fast kondensering?
har du mätt radiator vattentemp ut?
hur matar du radiatorkrets resp vv-beredare?
vad har du för rörsystem till radiatorerna en eller två-rörs?
hur varma blir radiatorerna?
vad står cirkulationspumpen på för inställning till radiatorerna?
Ja den kämpar som om elden vore lös,och riktigt varmt vatten får jag,så vattnet är inga problem,det är luften den inte kan värma. Elementen är varma med,men värmen vill inte sprida sig från elementen. Värmen liksom stannar i elementen.
 
Lars48 skrev:
Har du provat att ställa cirkulationspumpen på högre varvtal?
Där var ett nytt ord för mig som inte är hemma på detta...vad är cirkulationspump?
 
Marcussjogren skrev:
Det var det jäkligaste, bor själv på landet och har aldrig haft problem med att få hit folk. Däremot har det gått åt otaliga tusenlappar bara för att transportera dem fram och tillbaka :)

Aja - går det inte så går det ju inte :)
Tror du jag skämtar när jag skriver att dom inte vill komma? Varför skulle jag skriva att dom inte vill komma om det inte är så?

Jag önskar med hela mitt hjärta att dom skulle vilja komma. Det är mycket frustrerande att inte få hit folk. Sånt skämtar jag inte om.
 
M
Husköpare 8 skrev:
Tror du jag skämtar när jag skriver att dom inte vill komma? Varför skulle jag skriva att dom inte vill komma om det inte är så?

Jag önskar med hela mitt hjärta att dom skulle vilja komma. Det är mycket frustrerande att inte få hit folk. Sånt skämtar jag inte om.
Nej, varför skulle jag tro det? tyckte bara det var synd och lät näst intill otroligt eftersom det stod att du bor i Jönköping. Därför tänkte jag mig att du kanske bodde 1-2 mil utanför.
 
M
Husköpare 8 skrev:
Ja den kämpar som om elden vore lös,och riktigt varmt vatten får jag,så vattnet är inga problem,det är luften den inte kan värma. Elementen är varma med,men värmen vill inte sprida sig från elementen. Värmen liksom stannar i elementen.

Får den upp varmvattnet till 50-60 grader så lär den kunna få upp radiatorvattnet med.

Frågan är bara hur varmt vattnet är som går ut till radiatorerna.
 
Marcussjogren skrev:
Inte alls (är det korta svaret) - men du får ju utan tvekan en högre framledningstemp om du inte har tanken.

Du får ju så klart ut sina 6kWh, men kanske i form av 30C varmt vatten.

Det långa svaret innefattar fast kondensering och massa detaljer som inte hör tråden till, än.

TS hus var tidigare utrustat med olje- eller vedpanna (minns inte vilket) som var dockad mot en acktank.
Därför tyckte jag att frågan bör utredas då det finns stor sannolikhet i att TS just nu spenderar massa kWh på att få ljummet vatten till radiatorerna.
Tror faktiskt inte du vet hur en inkoppling mot tank funkar. jag kör vp mot tank visserligen flytande kondensering men det påverkar ju inte tempen man får ut jag har i stort sett samma temp ut från vp som jag har ut från tanken. Även en tank med riktigt dålig skiktning som ligger på tex 30 grader kommer om man tillför 6 kw öka i temp så länge ingen avkylning sker via radiatorerna energin kan liksom inte bara försvinna.
 
Husköpare 8 skrev:
Ja den kämpar som om elden vore lös,och riktigt varmt vatten får jag,så vattnet är inga problem,det är luften den inte kan värma. Elementen är varma med,men värmen vill inte sprida sig från elementen. Värmen liksom stannar i elementen.
Om värmen (stannar) i elementen kommer tempen öka tills jämvikt nås dvs radiatorerna kyler lika mycket som vp orkar höja tempen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.