Hej,

Jag har lite bekymmer med min luft/vatten värmepump som inte orkar värma huset ordentligt vintertid.
Att byta ut den innebär orimliga kostnader för mig i nuläget,därför är jag nyfiken på om man kan byta ut luft/vatten pumpen till en luft/luft värmepump istället? Om ja,hur blir det med uppvärmningen av vattnet isåfall?

Luft/vatten värmepumpen jag har nu är en Foma som kämpar för glatta livet att försöka värma huset,men lyckas inget vidare.
 
Det är ingen bra idé. Däremot möjligtvis som komplement till den befintliga uppvärmningen.
En LLVP kräver öppen planlösning för att vara ett vettigt alternativ.

Har du kontrollerat alla parametrar för den befintliga pumpen och konstaterat att den verkligen är otillräcklig, och att det inte bara är en fråga om inställningar, trimning mm?
 
Du kan annars köpa en innedel till ny LVVP och köra direktverkande el till dagen du har möjlighet att komplettera med utedelen.
 
En luft/luft värmer inte vattnet, men du kan ju som sagt komplettera med en luft/luft.

Vad har du för apparat idag, hur mycket varmvatten och hur stort hus? Säkert någon duktig person här som kan bedöma om din värmepump verkligen är för liten eller om något kan göras, som Oldboy påpekar.

En annan tanke är att kolla om det går att komplettera befintlig anläggning med en solvärmeanläggning.
 
Jadå det finns möjligheter att koppla på solceller,men det är ju inget billigt alternativ,så det får vänta tills min ekonomi kommer på fötter.

Det ska komma gubbar och titta på den,tänkte mest vad jag kan göra tills dom kommer hit.
Huset är på 120 kvadrat,tvåvånings. Har en varmvattenberedare på 50 liter. Hur stor ska den vara för att kunna värma ett hus på 120 kvadrat?
 
Så ca 60m2 per plan? Hur väl är huset isolerat? För det låter som ett hus som inte behöver så mycket energibehov. Är det kris finns billiga elkonvektorer att köpa på t.ex ÖoB för ca 200:-
 
Temperaturen inomhus påverkas lätt av temperaturen utomhus,dvs när det blir kallt ute,så blir det snabbt kallt inne. Jag antar att detta betyder att huset inte är välisolerat? Hur menar du med husets energibehov? Vill du utveckla,tack:)
 
Om du kastar ut den och ersätter med LLVP då ska du förstås ha en varmvattenberedare. Annars kan du behålla den som vvberedare och koppla bort resten och köra med LLVP.
Har du ont om plast för ute delen eller ? Varför vill du ersätta den istället att komplettera ?
 
Ett litet hus behöver mindre energi för att hålla värmen än ett stort, dåligt isolerat behöver mer energi än välisolerat.

Så min fråga är väl hur välisolerat huset är och hur är det utformat? Kanske kan vara en idé att se över isoleringen?
 
M
Som jag nämnde i din andra tråd:

1. säkerställ att pumpen inte är ansluten till din ackumulatortank, det är den för liten för med sina 6kW.

2. Få någon som är van vid denna typen av pump att kolla på den. Det kan vara för lite gas eller liknande som ger den dålig effekt. Dessa pumpar fungerar enligt samma princip som de stora tillverkarna men verkar tekniskt vara krångligare att hantera utan kunskap. Dem kommer därför rycka på axlarna och säga att den är kass. Det är den inte, men den ger nog inte de 6kW till huset som den borde.
 
M
Varför den är krångligare?

Styrsystemet är mer ologiskt än de stora märkena och utan menyststem
Den har gas som bärare mellan inne och utedel
Krångligt att läsa av tempgivare i systemet
Ingen justerbar värmekurva i systemet

Detta är bara sånt jag utläst ur manualen, har som sagt ingen praktisk erfarenhet av den.
 
Lars48 skrev:
Om du kastar ut den och ersätter med LLVP då ska du förstås ha en varmvattenberedare. Annars kan du behålla den som vvberedare och koppla bort resten och köra med LLVP.
Har du ont om plast för ute delen eller ? Varför vill du ersätta den istället att komplettera ?
Tänkte inte på att jag kan komplettera med en LLVP,därför är jag här på detta forum,för att få bra input och nya sätt att se på saken. Helst av allt vill jag sparka ut luft/vatten värmepumpen,för att den inte klarar att hålla huset varmt,sitter med vinterkläder på inomhus varje vinter.Sånt tar mycket energi av mig. Så mycket att jag ej kan tänka klart. Men som sagt,det är en strålande ide´att komplettera med en LLVP:)

Sen är det väl också så att jag har lite plats i hallen,den enda stora ytan är vardagsrummet,så där är enda platsen jag har för den isåfall.
 
Marcussjogren skrev:
Som jag nämnde i din andra tråd:

1. säkerställ att pumpen inte är ansluten till din ackumulatortank, det är den för liten för med sina 6kW.

2. Få någon som är van vid denna typen av pump att kolla på den. Det kan vara för lite gas eller liknande som ger den dålig effekt. Dessa pumpar fungerar enligt samma princip som de stora tillverkarna men verkar tekniskt vara krångligare att hantera utan kunskap. Dem kommer därför rycka på axlarna och säga att den är kass. Det är den inte, men den ger nog inte de 6kW till huset som den borde.
Jag bor på landet,och då kan jag inte kräva att hen som kommer hit ska kunna denna typ av värmepump,jag kan bara vara tacksam att det kommer någon överhuvudtaget,därför vill jag ha en pump med ett mer känt märke än Foma.
 
M
Husköpare 8 skrev:
Jag bor på landet,och då kan jag inte kräva att hen som kommer hit ska kunna denna typ av värmepump,jag kan bara vara tacksam att det kommer någon överhuvudtaget,därför vill jag ha en pump med ett mer känt märke än Foma.
Du bor väl inte ute på ett kalfjäll utan i Jänköpingstrakten?

Klart du hittar folk som kan komma, men tar det två timmar enkel resa så blir det säkert inte gratis :)

Är/var förövrigt samma pump som Jula Anslut

Jag vet att du har det kämpigt, men det vettigaste är faktiskt att se om någon kan få ordning på den, för du har inte råd att byta ut den. Att då dessutom lägga massa pengar på att komplettera med en luft/luft, ja det tycker kanske jag är bortkastade pengar.
 
Marcussjogren skrev:
Du bor väl inte ute på ett kalfjäll utan i Jänköpingstrakten?

Klart du hittar folk som kan komma, men tar det två timmar enkel resa så blir det säkert inte gratis :)

Är/var förövrigt samma pump som Jula Anslut
Jag bor 5 mil från Jönköping,när jag registrerade mig här på Byggahus så fanns inte min lilla by med,därför står det att jag bor i Jönköping:)

Och jag lovar att jag har ringt runt även till Jönköping vid ett flertal tillfällen,och då fått veta att dom ej vill komma pga att det är för långt för dom att åka- Jag har bett på mina bara knän. Dom vill ej komma trots att jag säger att jag betalar den extra körsträckan......så är det att bo på landet:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.