Har nu fläkten inställd på +25 och fläkten på hög, och då funkar det ok. bra temp i andra ändan av huset.
Allt är ok fram tills att den verka tycka att den har nått inställd temp då blåser det 27-29 grader istället.
Det är detta som är problemet.
Har provat sätta endast fläkten auto men den stegar inte när den uppnår inställd temp,utan åter ca 29 grader luft se första inlägget.

Full fläkt utan värme är inte skönt.
Installatören hävdar att det är ekonomisk, så kan det vara, men varför inte behaglig värme?
 
Lano123 skrev:
Har nu fläkten inställd på +25 och fläkten på hög, och då funkar det ok. bra temp i andra ändan av huset.
Allt är ok fram tills att den verka tycka att den har nått inställd temp då blåser det 27-29 grader istället.
Det är detta som är problemet.
Har provat sätta endast fläkten auto men den stegar inte när den uppnår inställd temp,utan åter ca 29 grader luft se första inlägget.

Full fläkt utan värme är inte skönt.
Installatören hävdar att det är ekonomisk, så kan det vara, men varför inte behaglig värme?
Prova ställa in den på heat(värme) och fläkten på mellan läget och ställ inte pumpen på auto läge då den kan växla mellan värme och kyla samt kolla luftflödesriktningen är bra funkar inte detta så kanske pumpen är kass eller i behov av service
 
Husqvarna220Ac skrev:
Fläkten skall gå på så högt fläktläge som möjligt, pumpen går bättre, och värmen sprids bättre..
Om målet är att sprida värmen maximalt och få bästa ekonomi på pumpen så skall mycket riktigt fläkten vara på högsta läget. Men TS är inte ute efter det utan att öka temperaturen på utblåsande luft. För att uppnå detta är det bättre att ställa fläkten på lägsta.
 
Jag har aldrig ställt värme/kyla i läge auto utan endast fläkthastigheten. Pumpen är ett par veckor gammal så får nog prata med montören
 
Som jag skrev tidigare i dag:
Och med fläkten i auto menar jag så klart fläkthastigheten..
"Allt är ok fram tills att den verka tycka att den har nått inställd temp då blåser det 27-29 grader istället.
Det är detta som är problemet.
Har provat sätta endast fläkten auto men den stegar inte när den uppnår inställd temp,utan åter ca 29 grader luft se första inlägget."
 
Det finns ett och endast ett sätt som du kan få varmare luft på utan att det också blir varmare i rummet om vi bortser från rena idiotförslag som att öppna ett fönster. Det är att se till att mindre luft passerar genom värmepumpen. Drar den inte ner på fläkten i autoläget så får du manuellt sänka fläkthastigheten. Montören kan knappast ändra algoritmen för fläkthastighet.
 
Ts problem är alltså att pumpens inverter inte drar på ordentligt på kompressorn o genererar tillräckligt varm luft. Utan prioriterar mindre men jämnare kompressoraktivering. Ur effektivitetssynpunkt troligen bättre. Men inte så kul om man sitter i blåset.

Min billiga julapump kör av o på hela tiden. Medans min fh35 mitsu agerar mer som ts. Men något högre effekt.

Kan man parameterstyra kanske? Annars byta pump.
 
A
Jag har aldrig varit med om detta frågan är om det är Samsung specifikt?
 
Lano123 skrev:
Som jag skrev tidigare i dag:
Och med fläkten i auto menar jag så klart fläkthastigheten..
"Allt är ok fram tills att den verka tycka att den har nått inställd temp då blåser det 27-29 grader istället.
Det är detta som är problemet.
Har provat sätta endast fläkten auto men den stegar inte när den uppnår inställd temp,utan åter ca 29 grader luft se första inlägget."
Det är inte så att pumpen går över till att enbart cirkulera befintliga inomhusluften, och att det är det du upplever som kylig luft. Så fungerar vår pump. När pumpen inte kan gå längre ner i effekt för att inte det ska bli för varmt inne så stängs kompressorn av och innerdel övergår till att cirkulera inomhusluften. Kolla nästa gång du upplever problemet om utedelen snurrar eller ej.
 
Öringen -Japp ska kolla det, vad har du för pump?
 
Mitsubishi fd35
 
Varför önskar man het luft och när luften knappt rör sig? Än om fläkten går på full effekt så värmer det betydligt mer, trots luften känns svalare.

Vi har vår på läge 3 av 4, lämplig ljudnivå, och bra värmespridning, funkar väldigt dåligt på fläktläget i auto, alleles för lite flöde, och svalt inne.

Vår stänger av fläkten då ej kompressorn går, och smyger igång ibland och känner av läget, men kompressorn har alldeles för hög lägsta effekt, mycket av/påslag vid varmare än 0gr.
 
öringen skrev:
Det är inte så att pumpen går över till att enbart cirkulera befintliga inomhusluften, och att det är det du upplever som kylig luft. Så fungerar vår pump. När pumpen inte kan gå längre ner i effekt för att inte det ska bli för varmt inne så stängs kompressorn av och innerdel övergår till att cirkulera inomhusluften. Kolla nästa gång du upplever problemet om utedelen snurrar eller ej.
Så är det kompressorn stängs av och innerfläkten fortsätter gå på inställd fart utan minskning.
Hade hoppats den skulle vara som "Husqvarna220Ac" fläkt att stänga av eller åtminstone sänka farten.
Jag är ju nöjd med värmen och värmespridningen det är det inget fel på, bara när den nått upp i temp.
Det ser ut som jag får nöja mig så, då det är +10 ute just nu.
Vi får se hur det utvecklar sig när den riktiga vintern kommer.
Tackar för eran input
 
Lano123 skrev:
Så är det kompressorn stängs av och innerfläkten fortsätter gå på inställd fart utan minskning.
Hade hoppats den skulle vara som "Husqvarna220Ac" fläkt att stänga av eller åtminstone sänka farten.
Jag är ju nöjd med värmen och värmespridningen det är det inget fel på, bara när den nått upp i temp.
Det ser ut som jag får nöja mig så, då det är +10 ute just nu.
Vi får se hur det utvecklar sig när den riktiga vintern kommer.
Tackar för eran input
Ja att den bibehåller samma fläkthastighet när den cirkulerar luften är ju ingen bra grej(borde tillverkaren tänkt på). Vår mitsubishi sänker fläkthastigheten till lägsta när den går över i detta läge.
 
Det kan vara både bra och dåligt, en möjlighet att ställa in och skapa olika driftsfall själv hade varit en bra feature
 
  • Gilla
Lano123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.