Chrissofsweden skrev:
Kul! Det blev jättefint :) Tack för instpirationen. Jag ser verkligen fram emot filmen. Såna här enkla lösningar tilltalar mig väldigt mycket.
Då alnske du gillar hyllan för skruv jag gjorde i 12mm K-plywood. Än så länge har den inte vikt en milimeter! ;)

https://youtu.be/P-0jJUAMnIE
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Går det att behandla sån där föråldring så att det håller att spillas på?
Jag skulle tro det då jag vet av ett snickeri som tillverkar bord med liknande ytbehandling, fast mkt mildare:
http://grunna.se/kryssbord/
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
DennisCA skrev:
Jag skulle tro det då jag vet av ett snickeri som tillverkar bord med liknande ytbehandling, fast mkt mildare:
[länk]
Tack! Där fanns det mycket inspiration :)
 
TIG-svetsat, blir snabbt min favorit svetsmetod detta...

31415780095_85c74cfbd2_b.jpg

31301173811_2c0d34628d_b.jpg

31379892766_d8d6fa041b_b.jpg

Det här ska bli nedre bladstyrningar till bandsågen som ska funka med kullager. Har varit meningen jag skulle göra bättre i metall en tid nu. Jag gick efter heimlagas design mer eller mindre och improviserade från vad jag hittade i verkstan. Jag vill dock vända om lagret som ligger mot bakkanten och lägga det 90 grader, som på carter styrningarna.
 
  • Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
S
Har bara gjort rent maskiner i dag, nja test sågade också en liten bit efter rengöringen:)
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Skulle göra mig till och färdigställa bord/stativ till svarven idag, men klingan till cirkeln hade jag monterat av för inspektion och rengöring och nu kan jag inte få fast skiten! plockade lätt av den med mutterknackaren men när den skall på så snurrar bara motorn med.
Black&decker hd1000 (står även H8 på samma lapp) någon som har en sådan och kan förklara vart/hur jag håller emot motorn?
Förstår att detta blir lite fel tråd men jag tänkte iaf skapa något idag :(
img-0517.JPG
img-0518.JPG
img-0519.JPG
img-0520.JPG
Har ju "tillverkat" något idag, lim burk med pensel haha
img-0516.JPG
 
Redigerat:
Mickebandsåg skrev:
...
Har ju "tillverkat" något idag, lim burk med pensel haha
[bild]
Typisk 500 grams Findus Äkta Majonnäs-burk.

Men innehållet ser lite blekt ut :)
 
Detta är coops bästa lingonsylt utan lingon men med vinbär och typ äppelmos i.
Hade jag kommit över en burk med findus äkta majonnäs hade den fått stå i vitrinskåpet när den tagit slut ;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Mickebandsåg skrev:
Skulle göra mig till och färdigställa bord/stativ till svarven idag, men klingan till cirkeln hade jag monterat av för inspektion och rengöring och nu kan jag inte få fast skiten! plockade lätt av den med mutterknackaren men när den skall på så snurrar bara motorn med.
Black&decker hd1000 (står även H8 på samma lapp) någon som har en sådan och kan förklara vart/hur jag håller emot motorn?
Förstår att detta blir lite fel tråd men jag tänkte iaf skapa något idag :(
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Har ju "tillverkat" något idag, lim burk med pensel haha
[bild]
Håll i klingan m handen o spänn skruven. Behövs mer kraft så lås klingan m en tunn träbit mellan tänderna och sulan.
 
Istället för att vräka i mig onyttigheter på lunchen byggde jag en baslåda för figurpassning inuti en gammal rörradio. Återvinning är det också, högtalaren, den inbyggda förstärkaren och definitivt radion är begagnade medan lådan är byggd av spillbitar av MDF. Lim och skruv var dock nytt. :)

Gammal rörradio ombyggd till baslåda med högtalare och inbyggd förstärkare, gjord av återvunna material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En hembyggd baslåda av MDF med inbyggd högtalare, placerad på ett arbetsbord vid sidan av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
DennisCA och 1 till
  • Laddar…
Nytt lim?! Miljösvin! Skämmes!
 
MathiasS skrev:
Nytt lim?! Miljösvin! Skämmes!
Dessutom lågprislim, så jag antar att det är extra miljövidrigt vid framställningen.
Men det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.
 
Usch.
 
Fixat 3-fas uttag i verkstaden, nu slipper jag äntligen skarvsladden från elskåpet

31340804181_0d74d49270_b.jpg

31456602955_026582fcb1_b.jpg

31456611975_4ea0faa1ce_b.jpg
 
  • Gilla
Rönnis och 2 till
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Håll i klingan m handen o spänn skruven. Behövs mer kraft så lås klingan m en tunn träbit mellan tänderna och sulan.
Jag fixerar klingan mot ett bord, men när jag skruvar in skruven så snurrar motorn bara med och klingan står stilla.

Skall jag vara ärlig trodde jag att jag var mer teknisk än såhär men här ser man sina begränsningar :D
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.