Fortsätter projekteringen medan vi väntar på att administrationen skall ha sin lilla gång...

Projekterar elen och har blivit erbjuden Hagers Easy KNX till bra pris. Hade från början sagt att jag inte skulle dra in något KNX, men 25 000 för ett system med programeringsutrustning som ser ut att nästan räcka och med full APP styrning är lockande. Det kommer att bli 3 områden med dimmers och trapp kopplare på bottenvåningen och 3 dimmer zoner på övervåningen också med trapp koppling på 2 av dem. Dessa blir otroligt enkla att lösa med KNX...

Installation och programmering gör jag själv och det är det som brukar bli dyrt med KNX. Hmm... Får ta och göra en kalkyl och se hur mycket extra det egentligen blir med KNX.
 
Köp ne bubbelkopp till familjen ist för dyra onödiga leksaker ;)
 
  • Gilla
Garningen
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Köp ne bubbelkopp till familjen ist för dyra onödiga leksaker ;)
Vanligt badkar är projekterat, spa vill vi inte ha.
 
Menar utomhus-spa! Bubbelkopp inomhus verkar kasst
 
Jonatan79 skrev:
Menar utomhus-spa! Bubbelkopp inomhus verkar kasst
Nja, inte det heller är något vi är intresserade av.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Då finns det protokoll på att man godkänt bygglovet! :D

Lite knepig gång och det var med andan i halsen man kunde läsa att representanterna för S i nämnden förordade avslag trots att det redan var godkänt med villkor att ingen granne hade någon invändning. Hade det inte gått igenom hade jag troligen inte blivit en så rolig kommuninnevånare...

Hade kontakt med Isotimber för att bekräfta lite detaljer och det får vi bara plattan klar så har de produktionsslott reserverad så de kan ha huset på plats i januari som planerat. Snickarna är också med, det är mark/grund och startmöte som är kvar. Och flisa allt ris då. Huggarna beklagade så mycket att riset inte var borta, men de skulle ta tag i det nu. Så länge som jag inte betalt dem något så känns riset inte som något större problem.

Gjorde även färdigt ansökan om Attefallsutbyggnad. Garage och förråd blir nu 60m2 och huset 182.

Kollade även på lite nya maskiner idag. Festools fräs för golvvärme såg intressant ut. Skall ta och räkna lite i helgen på vad det kan skilja i pris på spårat golvspån och vanligt. Kanske lönar det sig att köpa maskinen och göra det själv?
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Gratulerar! Själva fick vi precis veta att det dragit ut ytterligare en månad innan det kan komma upp i nämnden.
 
RoffeN skrev:
Gratulerar! Själva fick vi precis veta att det dragit ut ytterligare en månad innan det kan komma upp i nämnden.
Tack!

Detta med nämnden och prövning är så segt! När de gav ordförande i uppdrag att utforma lovet trodde jag det skulle vara klart när grannhörandet var ok. Nej, då skulle det upp i nämnden igen!

Hoppas det går bra för er!
 
Då var elen en bit på väg!

Har till sist bestämt mig för att det blir KNX trots att jag varit ruskigt skeptisk till det tidigare. Egentliga haken har vart att det dragit iväg så i pris och det varit svårt att motivera kostnaden för funktionerna. Nu har Hager kampanj så det kostar ungefär samma som jag hade budgeterat med för ett konventionellt system och då blev det intressant.
 
Uppdaterignsdags!

Papperen på att bygglovet är godkänt har kommit från kommunen och det är även publicerat på Bolagsverkets "inrikes post och inrikes tidningar". Så nu är det bara att vänta ut de 4v som lovet går att överklaga efter att det publicerats. Vi väljer att vänta u denna tid då det visade sig när protokollet från byggnadsnämnden kom att både S och MP motsatte sig lovet trots att det redan var godkänt första gången om ingen granne hade något att invända mot det. Märkligt att man motsätter sig något som redan är beviljat...

Har under tiden fortsatt med att göra klart alla avtal och detaljer på ritningarna. Det var några fönster som jag hade måttat fel så jag har fått gå igenom allt och kolla så det stämmer.

Hade möte med VVS idag och gjort klart avtalet med dem. Mycket positiv överraskning var att spårat golvspån, plåtar och montage av slang både i platta och på övervåningen var inräknat. Tyvärr innebär det att min budget för att köpa Festools spårfräs för trä sprack. :(

Dagen fortsätter med att jaga pris på Sikaflex AT-Connect i korv. :)
 
Då var samråd bokat. 6/12 hoppas jag att de låter oss börja.

Har även lagt order och önskad leverans av huset. V7-2017 hoppas jag att vi får vårt vuxen-Lego.
 
  • Gilla
Miter och 1 till
  • Laddar…
Det verkar som någon på bygglov tycker synd om oss och allt vårt slit med bygglovet. De ringde idag och bad så mycket om ursäkt för att vår anmälan om Attefallsutbyggnaden inte blivit klar på 2v. Jag förklarade att vi inte alls saknat den då vi inte ens haft startmöte. :) De lovade iaf att behandla den omgående.

Fick beskedet av frun att nu var riset från avverkningen hämtat. I helgen blir det till att ta bilder på halva tomten och göra upp med mäklaren om strategi för att sälja den delen. Skall bli intressant att höra vad han tror vi kommer att kunna få ut för den.
 
Då har jag gjort U-värdes och energi beräkningarna för huset. U-värdet slutade på 0,24 men då la jag inte in de sista 6cm med CLT som tillkommit då jag inte hade någon siffra för U-värdet på det. Har även lagt huset på "medel" på tröghet trots att det mer går mot "tungt" för att inte få allt för optimistiska beräkningar.

IVT Geo 312C och FTX aggregat med 85% återvinning ger 22kWh/m2, eller ca 9000kWh/år inkl hushållsel. :)
 
  • Gilla
Garningen och 3 till
  • Laddar…
Då har tiden för att överklaga bygglovet äntligen gått ut! KA är avtalad, tid för samråd bokat och i morgon träffar jag grund-enterprenörer. Bitarna faller på plats och trägen vinner skulle man kunna sammanfatta allt med.

Detta blev slutliga ritningen på planlösningen och det vi fick stryka var balkongen. Hade också tänkt ha dubbeldörr mot baksidan men den kunde inte uppfylla tillgänglighetskraven så det blev en 1m bred vanlig dörr där. På övervåningen blir det pardörrar som är inåtgående för den franska balkongen och för att de inte skall krocka med dörren till badrummet.

Talade med bygglovshandläggaren i förra veckan om Attefallsutbyggnaden och den var mer eller mindre helt godkänd. Jag skulle bara ta bort några punkter i kontrollplanen så var de nöjda.

Har börjat rita på placering av spottar och många spottar blir det...

Arkitektritning av en planlösning för ett hus med angivna mått och rum, utan balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arkitektritning av husfasader utan balkong och med standarddörr istället för dubbeldörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Idag var det så dags för tekniskt samråd! Det var mer en lång dragning av KA om allt han skall kontrollera. Konstigtnog var handläggaren inte så speciellt intresserad av ritningar mm. Hon la mesta ansvaret på att alla regler skulle följas på KA och mig som konstruerar det hela.

Det har vart lite tight att få till mark entreprenören så jag hade inte alla ritningar för grunden klara. Detaljerna för konstruktionen hade jag fått men planen för grunden och ett geologiskt utlåtande ville de ha för att kunna ge startbesked.

Det uppstod även lite frågetecken runt huset som står i den delen som skall styckas av. En del av bygglovet är rivningslov och då måste det gamla huset rivas för att slutbesked skall kunna utfärdas. Men då tomten skall styckas så får den delen där huset står ny fastighetsbeteckning och bygglovet är knutet till fastighetsbeteckningen... Det blev lite för mycket på en gång så det skulle handläggaren tala vidare med sina kollegor om.

Kommunen kommer att börja med VA anslutningen närmaste dagarna och det blir en provgrop på måndag. Skall försöka klämma in ett besök hos grundkonstruktörerna i morgon så vi får klart ritningarna för grunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.