Hej,
Renoverar en bostadsrättsetta från 60talet. Köket ska flyttas till vardagsrummet, gamla köket görs om till litet sovrum. Så nu drar vi om en del elrör i väggarna innan vi tapetserar för att få till det. Elektriker kommer att dra elen och koppla in mm, men har inte engagerat någon än..

Elventralen är uppmärt 25A, 2x 6 mm2, med en enradig propprad.
Gammal elcentral med en propp och skylt markerad "25A SEF 250V KAT Nº HB 2103".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en äldre elcentral med en etikett märkt "C5 VÄXELSTRÖM 380/220 VOLT", 2x6 mm2, samt till/från vippströmbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite funderingar och frågor i kommande inlägg:
 
Fråga 1: Badrummet renoveras och kommer att ha en liten toppmatad tvättmaskin på ca 2200 W inkopplingseefekt + golvvärme ca 300 w + belysning. Hallens belysning och några eluttag i sovalkoven för belysning.

Jag tänkte köra allt detta på samma 10A säkring / 1,5 mm2 ledningar. Blir det för tajt?
 
Ja.
Såpass liten golvvärmeslinga kan läggas ihop med belysningen men ge tvättmaskinen en egen 10A-grupp.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Fråga 2: Köket kommer att ha följande utrustning:
Fläkt 200W
Induktions häll: Ström: 2x16A eller 1x32A. Anslutningseffekt: 5100W.
Kylskåp: litet inbyggt
Kombiugn: 16A
lite LED lampor + takbelysning


Just nu tänker jag:
2x 16A/2,5 mm2 till spisen (blir två separata rör med nolla, fas, jord eftersom det är samma fas. Eller huur?)
1x 16A/2,5 mm2 till ugnen
1x 10A/1,5 mm2 till fläkt, belysning mm

?
 
Fråga 3: Totalt så skulle det alltså bli typ:
2x 16A/2,5 mm2 5500 w
1x 16A/2,5 mm2 till ugnen
1x 10A/1,5 mm2 till fläkt, belysning mm (4-500 w?)
1x 10A till badrum
1 x 10A till tvättmaskin, om jag kör den separat

Om man slår igång alla apparater samtidigt så blir det förstås långt över de 25A som finns tillgängligt och säkringen i källaren går... Men rent praktiskt kanske det funkar ändå? Hushållet består av en person. Man använder kanske normalt 2 spisplattor och inte på högsta effekt. Möjligen med ugnen samtidigt. Tvättmaskinen kanske man kör på andra tider än när man lagar mat??

Vid vilken verklig belastning går en 25A gammaldags propp? Tror det är en gammaldags "normal", inte trög.

Eller blir det ständigt spring ner i källaren?

Råd mottages tacksamt.
 
Fotografen skrev:
Ja.
Såpass liten golvvärmeslinga kan läggas ihop med belysningen men ge tvättmaskinen en egen 10A-grupp.
Tack för svar. Jag har bara ett 16mm rör till badrummet. Om jag kommer ihåg reglerna rätt så måste fas-ledarna vara från olika faser för att få dras i samma rör, för att strömmen i nollan inte ska bli för stor. Hur kan jag komma runt detta, för att kunna ha en separat 10A till tvättmaskinen?
 
K
nya rör infällt, eller utvändigt klamrad kabel om du skall göra det by the book.

Jag uppmanar inte till kreativa lösningar, men man kan ju teorin få in 2 faser, 2 nollor + jord i ett 16mm rör. Det är ju inte helt OK, men ska man fuska så kan man försöka göra det ordentligt iaf, och märka anläggningen riktigt noga att det är fler grupper i samma dosa.
 
jakobmagnusson skrev:
Fråga 2: Köket kommer att ha följande utrustning:
Fläkt 200W
Induktions häll: Ström: 2x16A eller 1x32A. Anslutningseffekt: 5100W.
Kylskåp: litet inbyggt
Kombiugn: 16A
lite LED lampor + takbelysning


Just nu tänker jag:
2x 16A/2,5 mm2 till spisen (blir två separata rör med nolla, fas, jord eftersom det är samma fas. Eller huur?)
1x 16A/2,5 mm2 till ugnen
1x 10A/1,5 mm2 till fläkt, belysning mm

?
Det verkar som du har enfas i lägenheten skylten 2x6mm2 skvallrar om detta men att det står 220/380v är lite förbryllande och felaktig. Det som talar för att du har enfas är 2x6mm2 & 25A 250V +att det är en etta.

Om du har enfas så är det normalt att till spisen med ugn dra 3x4mm2 (Fas, Neutralledare & Skyddsjord) och man säkrar med 20A = max 4600W Det är det normala i enfas lägenheter,
Ibland finns det mindre spisar i ettor som är säkrade 16A och till och med vissa ettor med "kokskåp" med bänkspisar säkrade med 10A

Du kan inte dra 2x16A till hällen om du har enfas. Det går bara om du har 3-fas in i lägenheten.
Förklarning:
Vid 2x16A ska spänningen vara 400Volt: Och vid 1x32A 230Volt
Vid enfas har du enbart 230Volt att tillgå.

Att dra 3x2,5mm2 till ugnen och säkra med 16A går.

Tänkvärt är att du har säkerligen en 25A mätar eller huvudsäkring. =5750W är totala maxuttaget för din lägenhet.

Kanske du ska titta på lite andra köks vitvaror (ugn / Häll)?
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
jakobmagnusson skrev:
Tack för svar. Jag har bara ett 16mm rör till badrummet. Om jag kommer ihåg reglerna rätt så måste fas-ledarna vara från olika faser för att få dras i samma rör, för att strömmen i nollan inte ska bli för stor. Hur kan jag komma runt detta, för att kunna ha en separat 10A till tvättmaskinen?
Ang tvättmaskinen
Man drar en utanpåliggande kabel från centralen in till badrummet till tvättmaskinen,
Om det blir snyggt eller inte beror på hur duktig / yrkesvan elektrikern är.

Ska man totalrenovera så kan man fräsa in ett rör. och dra infällt genom hallen och ev övergå till utanpåliggande i badrummet.


Efter som du skrev att en elektriker skulle göra dragningar och jobbet, så tycker jag du ska konsultera han/henne om hur problemen ska lösas. Tror inte någon elektriker vill koppla in något om du börjat dra dubbla enfasgrupper i rör i enfaslägenheter.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Ta lite mer bilder på Centralens säkringar. Det avslöjar hur det är gjort i dagsläget. Det måste även installeras en jordfelsbrytare för badrummets golvvärme och den omfattande ombyggnaden av elanläggnińgen ( ny planlösning). Det tillkommer även krav på jordade uttag och lamputtag i vardagsrummet efter som köket integreras i detta.

Det enklaste blir förmodligen en ny elcentral med hb+ jordfelsbrytare och c,a 5 säkringar.

Är BRF med på noterna??? Det påverkar ventilation, vvs och el.
 
Redigerat:
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Det första man behöver inse är att en gammal lägenhet med enfasmatning 1 x 25 A inte kan moderniseras med alla dagens vitvaror. Det hjälper inte att dra flera gruppledningar då mätarsäkringen i källaren styr det totala effektuttaget.

Den väl beprövade och vanliga lösningen är 1 x 20 A till spisen, dvs häll och ugn. Det ger ett bra skydd av mätarsäkringen, som för övrigt får belastas maximalt med dess märkström, 25 A. Man ska inte räkna med att de kan överbelastas. Om du gör en egen lösning med 2 enfasgrupper 16 A så bör du förhoppningsvis få svårt att hitta en elektriker som vill "koppla in".

Utöver detta är det ingen större mening med att fläska på med grupper för de går ändå inte att nytta fullt ut. Tvättmaskinen (och diskmaskin om sådan är påtänkt) får egentligen inte plats utan här får du helt enkelt se till att köra när den ryms inom de 25 A du har. Den har en sådan effekt att den egentligen ska ha sin egen gruppledning. Detsamma gäller vattenkokare etc i köket när häll och ugn går för fullt.
 
  • Gilla
HSP och 2 till
  • Laddar…
KjellTimell skrev:
nya rör infällt, eller utvändigt klamrad kabel om du skall göra det by the book.

Jag uppmanar inte till kreativa lösningar, men man kan ju teorin få in 2 faser, 2 nollor + jord i ett 16mm rör. Det är ju inte helt OK, men ska man fuska så kan man försöka göra det ordentligt iaf, och märka anläggningen riktigt noga att det är fler grupper i samma dosa.
Hej. Jag fräste in ett rör till för tvättmaskinen idag, gick rätt snabbt då allt är öppet fortfarande. Badrumskillarna kommer i ´morgon och börjar gjuta igen mm, så det blev i sista momangen :) Tack för råd!
 
Tobbe_3 skrev:
Ta lite mer bilder på Centralens säkringar. Det avslöjar hur det är gjort i dagsläget. Det måste även installeras en jordfelsbrytare för badrummets golvvärme och den omfattande ombyggnaden av elanläggnińgen ( ny planlösning). Det tillkommer även krav på jordade uttag och lamputtag i vardagsrummet efter som köket integreras i detta.

Det enklaste blir förmodligen en ny elcentral med hb+ jordfelsbrytare och c,a 5 säkringar.

Är BRF med på noterna??? Det påverkar ventilation, vvs och el.
Det är idag tre gammaldags proppar på rad: 20A till gamla spisen + 10A Vardagsrum belysning o uttag + 10A badrum och hall, för belysning o uttag. Jo, ny central, jordade uttag överallt, jordfelsbrytare har vi tänkt oss. BRF har godkänt ombyggnaden efter lite om och men.
 
Redigerat:
Tack för alla goda och kloka råd!

Jag ska kontakta elverket och se vad en trefas-mätare i källaren kan kosta + uppdragning till 3e våningen (någon som har erfarenhet av vad det kan kosta?).

Det verkar som röret där de 2x 6mm2 (svart + vit) endast är 16 mm, så det går väl inte att få 3faser + nolla i den... Men om det är ett schakt i trappen så kanske det går att dra ett nytt rör + fräsa ur i väggen... Eller kör man 3x 2,5 mm2 (3x 16A)??

OM det inte går att få till 3fas till vettig kostnad, hur gör jag då?

Tvättmskinen får sin egen 10A i eget rör. Kan köras efter matlagning på kvällen då köket inte används.
Badrumsbelysning + golvvärme får sin egen 10A i eget rör.
Övrig belysning & uttag på en 10A

Så långt allt väl, men hur göra med köket på bästa sätt?

Hällen IKEA "Trevlig" har tre zoner:
1x1800W induktionszon.
1x1200W induktionszon.
1x2100W induktionszon.
Man kör normalt två plattor? Typ 3000W?
Ska ha "Ström: 2x16A eller 1x32A."

Kombiugn IKEA "Raffinerad" ska ha 16A matning. Kör man micro så är det ca 1000W, vanlig ugn max 900W. Grill drar mycket 1600W.
Vid vanlig användning av antingen micro eller ugn så blir det ca 1000W.
(Att köpa en enbart microugn gör att det räcker med 10A säkring, men det blir nog ungefär samma normala effektanvändning?)

Om vi drar fram en fas 20A (4 mm2?) för både häll och ugn så kan vi köra 240A x 20A = 4800W. Räcker till ovanstående(?)

Sen fläkt 200W (går nog oftast på halvfart...) och lite LEDbelysning (30W?). Ingen diskmaskin, underlättar lite.

Skulle ovanstående vara en realistisk lösning, givet att tvättmaskinen körs endast då köket ej används??

Hur skulle ett annat val av vitvararor kunna hjälpa situationen?

Mvh,
Jakob
 
Redigerat:
Vi har inga rapporter om att 4.8 kW till häll och ugn inte skulle räcka. Säkert har folk blåst säkringen men det verkar inte finnas något större allmänt problem vid normal matlagning att vara begränsad till 4.8 kW. Därför är en 20 A säkring ett bra skydd för att ge lite marginal upp till mätarsäkringen på 25 A för andra elprodukter. Det finns inga vitvaror som är mer effektiva om det är det du menar, men det finns hällar där man kan ställa in en maximal ström just för att skydda säkringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.