Ett rött hus med vita fönsterkarmar och balkong, fotograferat 1965, omgivet av snö och vinterlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svartvit bild av ett tvåvåningshus från 1965 med synliga snickeridetaljer och omgivande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rödmålat hus med nylagt tak och vitmålat uterum under en solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tro det eller ej, det är faktiskt samma hus😉
På översta bilderna syns vårt hus 1965, innan pappa tilläggsisolerade och satte upp härlig fjällpanel på 70-talet...
Den undre bilden är som det ser ut idag med nylagt tak och uterum byggt på 90-talet.

Så till min fråga; eller det jag önskar synpunkter på!
Hur göra med fasaden, ska vi låta den vara för att behålla värmen eller ska vi ta bort fjällpanelen och isoleringen (som är någon slags mineralull tror jag?) och återfå den ursprungliga fasaden i den mån det är möjligt?
Några planer på att riva utrerummet finns inte, det villl vi ha kvar, likaså finns inga planer eller önskan om att bygga ny balkong.

Vad skulle ni ha gjort?
Frågan är alltså om det är dumt att ta bort tilläggsisolering som redan är ditsatt ur ekonomisk synvinkel?

Rent estetiskt är det så klart önskvärt att återfå den fina fasaden som finns under, men den kanske ändå inte går ihop så bra med uterummet? Om man inte lyckas t ex byta fönstren där till gamla fönster. Så att det får mer karaktär av en glasveranda kanske?
 
Microkatten
Om man bortser från den estetiska aspekten så är det så klart billigast att behålla huset i nuvarande skick - under förutsättning att tilläggsisoleringen inte har påverkat husets stomme negativt. Man hittade på väldigt mycket konstiga saker på 70-talet som inte tog hänsyn till husets konstruktionsmässiga (och estetiska!) förutsättningar.

Estetiskt så är det ingen tvekan om att ursprunget är så mycket vackrare, med de spetsiga vindsfönstrena och fantastiska farstu med balkong! Jag hade definitivt undersökt möjligheter och kostnader för en restauration. Likaså hade jag funderat på hur man kan få till en veranda på ett mer tilltalande vis än nuvarande lösning.

Det är faktiskt så att jag är i precis samma situation som dig, med ett hus som blev tilläggsisolerat och förvanskat under 70-och 80-talen. Vi har så sakta påbörjat en del renoveringar, och skall t.ex. byta ut alla fönster, men vi har ännu inte bestämt hur vi skall göra med utsidans tilläggsisolering, som bl.a. resulterat i hålögda fönsterhål. Men slutmålet är klart - vi skall tillbaks till ursprungets estetik!

Skall man ge sig på ett restaureringsprojekt så krävs det ett intresse och mycket tid för funderingar på olika lösningar.
 
  • Gilla
gusvo085 och 1 till
  • Laddar…
Jag ser ingen poäng i att byta tillbaks till den gamla fasaden om ni inte samtidigt återställer resten.
Kan ni återställa allt och så få hjälp att rita en snygg vinterträdgård?
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle inte ta bort den nya fasaden (huset ser inte hålögt ut, och takutsprånget ser bra ut) - däremot gärna byta till fönster med äldre stuk.
 
  • Gilla
Stugrenoverare och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för fasad i original då? Under fjällpanelen? Ser inte riktigt.
 
K
Synd att ni inte vill ta bort uterummet. Den farstun som vinterträdgård på de ursprungliga bilderna är ju underbar!

Annars håller jag med om att ett byte av fönstren till äldre stil skulle nog göra mer för utseendet än att återgå till den gamla fasaden. Det är inte säkert att den är i speciellt bra skick. Det fanns säkert en anledning till att de täckte den från början (och då passade på att tilläggsisolera).


Edit: Ni borde leta upp en arkitekt eller byggnadsvårdare som kunde rita ett "uterum"/vinterträdgård i samma stil som farstun och lägga den där uterummet och den nya farstun är nu.

Det som skämmer huset från den vinkeln du postat är framförallt det hemska 70-80-taliga uterummet. Det var inte vackert ens när det byggdes!

Hittar inte riktigt vad jag är ute efter men typ så här:
3cf6c2c5c1adbbfdd1180a73489459a0.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Tack för era svar! Värdefullt med input!
Ja vi överväger starkt att byta fönstren till några med mer lantlig karaktär absolut! Har bara svårt att se framför mej hur det skulle se ut till fjällpanelen 🤔
Fasaden under är liggande panel men vet inte vilken sort riktigt. Om den är i ok skick är ju inte så lätt att veta heller som sagt...

Kallebo; otroligt vackert hus! Det för är ju drömmen, men i nuläget sätter nog ekonomin stopp sant att jag har svårt att ta bort det arbete pappa la ner på att bygga utrerummet. (Fast jag överväger ju att ta bort fasaden som han också gjorde så jag är inte helt konsekvent här haha)
Funderar på om man skulle kunna byta ut fönstren till spröjsade lantliga fönster istället för skjutfönstren är inte vackra i mitt tycke!
 
Det är i alla fall kul att du resonerar runt original och en passande arkitektur (y)
Många går på som en "elefant i en porslinsbutik" och ägnar inte tidsenligt utseende en tanke.

Samtidigt finns det en mottrend att bevara och tänka till.
Man kan se många yngre som är retromedvetna på t ex FB eller här på BH

Personligen tycker jag att fönsterbytena på huvudbyggnaden är det värsta stilbrottet. Värre än fjällpanelen och uterummet. Men smaken är ju som baken ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Belsamy
  • Laddar…
Det är ju inte panelen som är problemet. Huset kommer inte se ett dugg roligare ut, om du tar fram den gamla. Först och främst är det ju fönsterna, foder och veranda/balkong som ser trevligare ut förr. Sannolikt är inte heller den gamla panelen helt frisk därunder heller.
Satsa på nya fönster/dörrar, samt ta upp gamla igensatta fönster. Fixa fina fönsterfoder, samt lite annan gammal snickarglädje.
Eventuellt kan du ju riva nuvarande panel och ersätta den med mer originallik.
Sen ser ofta gamla foton mer roliga ut, än det kanske verkligen var. Upplösningen var ju sämre, och gör oss ofta mer nostalgiska.
 
  • Gilla
Belsamy
  • Laddar…
Håller med om att panelen inte är det första man skulle riva i. Kolla med snickeri om att få nya kopplade flaggfönster eller motsvarande som satt original. Personligen skulle jag skippa spröjs. Passa på att flytta ut dom en 5cm eller så. Du har inte sån flyt att de gamla vindsfönstren står i en källare nånstans och väntar?
 
  • Gilla
Belsamy
  • Laddar…
Känns av någon anledning lite skönt att inte alla ropar "riv fasaden!" Att ordna till fönstren känns mer överkomligt på något sätt.

Kretikos: alla fönster finns kvar under nuvarande fasad. Man borde kunna lyfta ut dem i nuvarande fasaden väl?
 
  • Gilla
haavard
  • Laddar…
Det borde gå alldeles utmärkt. Finns även småfönstren på plan 1 gömde i fasaden?
 
Kretikos skrev:
Det borde gå alldeles utmärkt. Finns även småfönstren på plan 1 gömde i fasaden?
Ja precis det gör de. Eller jag vet att två av dem gör det därför att det syns innifrån kattvindarna. Två kattvindar är inreda till rum där vet jag inte men utgår från att de är kvar. vindsfönstren är kvar för de syns inifrån iaf. :)
 
Håller i stora drag med övriga här.
Originalhuset var riktigt snyggt! En aptitretare! (y)
Även om ni inte kan/vill återställa det helt så renovera utan att förstöra möjligheten för nästa ägare att återställa. Med den bilden på originalhuset så skulle iaf min värdering av huset som det ser ut idag öka.

Det är ett stort arbete i vilket fall som helst. Det blir kanske mer hanterbart om ni lägger upp en "målbild" på huset, och sedan gör en 10-årsplan (minst). Prioriterar vad ni tycker är viktigast, samt vad som kan synkroniseras för att spara arbete (tid & pengar), samt att det kanske blir lättare med finansieringen om det sprids ut över många år. Tror det är bra att försöka ta det i självständigt avslutade steg, så allt inte ser ut som ett konstant renoveringsobjekt. Ibland tvingas man göra saker som man inte vill, flytta för nytt jobb, eller skilja sig etc, och då är det en fördel om inte hela huset ser för halvfärdigt ut om man måste sälja.
 
  • Gilla
Belsamy
  • Laddar…
O
Det är lite kul när man pratar om estetiskt och klagar på hur man gjorde på -70 talet... Och säger att det inte är estetiskt korrekt... Men det kanske var estetiskt korrekt på -70 talet att göra som gjordes? Om 50år kommer folk tycka annorlunda mot vad vi gör idag. Smaken förändras. Sen kan jag hålla med om att mycket utav det som gjordes med husen på -70 talet inte alltid var det bästa... Men det som gjordes då var rätt. Med den tidens tankar.
Så det var alltså även estetiskt rätt med den tidens tankar.
Men inte idag, nu är "modet" att restaurera husen.
 
  • Gilla
Rosten1000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.