Funderar på att skaffa både ett Yale smart alarm och ett Doorman. Har såklart några frågor också :)

1. Går de svenska varianterna att koppla ihop så man slipper mata in pinkod både för dörrlåset och sedan larmet?
2. Priserna är bra mycket billigare (iallafall för larmet) i England men de låsen lär inte passa i Sverige?
 
RilleRock
Sen är Doorman endast godkänd i SSF 3522 utg 1 låsklass 3 under dessa förutsättningarna.

"Låset ska vara i bortasäkrat läge med advanced mode, kodblockering och automatisk låsning aktiverat så att bara nyckelbricka kan användas för att öppna dörren."
 
Seddas skrev:
Funderar på att skaffa både ett Yale smart alarm och ett Doorman. Har såklart några frågor också :)

1. Går de svenska varianterna att koppla ihop så man slipper mata in pinkod både för dörrlåset och sedan larmet?
Ja, det är så det fungerar hos Verisure i vart fall. Glöm inte att kontroller att just ditt försäkringsbolag godkänner detta dock.
 
Seddas skrev:
Funderar på att skaffa både ett Yale smart alarm och ett Doorman. Har såklart några frågor också :)

2. Priserna är bra mycket billigare (iallafall för larmet) i England men de låsen lär inte passa i Sverige?
Nej, eftersom lås- och larmtillverkarna tillsammans med försäkringsbolagen i vanlig svensk ordning har gått ihop och monopoliserat marknaden.
 
AndersPS skrev:
Ja, det är så det fungerar hos Verisure i vart fall. Glöm inte att kontroller att just ditt försäkringsbolag godkänner detta dock.
Ska ringa någon som säljer larmet och kolla om Yales egna larm och lås kan prata med varandra även i Sverige. Och om det fungerar kolla upp med försäkringsbolaget så det är godkänt dessutom.

politby skrev:
Nej, eftersom lås- och larmtillverkarna tillsammans med försäkringsbolagen i vanlig svensk ordning har gått ihop och monopoliserat marknaden.
Blev inte helt överraskad. Tack för att du slog fast mina farhågor dock. Vilken soppa bara för att få tag i någon vettig lösning för larm och lås.
 
Det är inga problem att skaffa precis vilket larm som helst, just larmet påverkar försäkringen ytterst lite. Vanligtvis får man på sin höjd lite rabatt, men om man enbart tänker på ett ekonomiskt perspektiv så motsvarar inte rabatten merkostnaden.

Det enda som försäkringsbolaget bryr sig om är eventuellt hur du låser ditt hus.
 
Skulle vilja säga att det enda som försäkringsbolaget bryr sig om vid eventuellt inbrott är att du kan visa eller göra troligt att dörren har varit låst samt att inga nycklar är utlånade/på vift.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Jag har läst och förstått att för att Yale Doorman låset skall vara godkänt enligt SSF 3522 utg 1 låsklass 3 så måste man ha:

1. Kodblockering aktiverat
2. Bortasäkert läge
3. Advanced mode

Just bortasäkert läge är ju att man inte kan öppna dörren inifrån med själva vredet.
Det är just detta som gör mig konfunderad för innan vi bytte ut de godkända Assa Abloy-låsen på vår godkända ytterdörr så kunde man ju vrida på det vredet och bara kliva ut utan nyckel. (Vi har/hade inget extra säkerhets ovanför det vanliga låset.)

Varför är den "setupen" godkänd men inte Yale Doorman med bortasäkert läge avstängt? Blir ju egentligen samma "setup" med skillnaden att reglaget är elektroniskt.
 
CrazyFin skrev:
Jag har läst och förstått att för att Yale Doorman låset skall vara godkänt enligt SSF 3522 utg 1 låsklass 3 så måste man ha:

1. Kodblockering aktiverat
2. Bortasäkert läge
3. Advanced mode

Just bortasäkert läge är ju att man inte kan öppna dörren inifrån med själva vredet.
Det är just detta som gör mig konfunderad för innan vi bytte ut de godkända Assa Abloy-låsen på vår godkända ytterdörr så kunde man ju vrida på det vredet och bara kliva ut utan nyckel. (Vi har/hade inget extra säkerhets ovanför det vanliga låset.)

Varför är den "setupen" godkänd men inte Yale Doorman med bortasäkert läge avstängt? Blir ju egentligen samma "setup" med skillnaden att reglaget är elektroniskt.
Det är samma sak som gäller på vanliga "analoga" lås. Du skall ha dem bortasäkrade också för att alla villkor skall vara uppfyllda. Hur många som nu bortasäkrar låset innan de går till jobbet/skolan... ;)
 
Robert-san01 skrev:
Det är samma sak som gäller på vanliga "analoga" lås. Du skall ha dem bortasäkrade också för att alla villkor skall vara uppfyllda.
Ahaa men jag har inte noterat att det sitter en regel på låskistan för att sätta den i bortasäkrat läge...
Måste kolla på låskistan som jag har kvar efter bytet till Yale Doorman. Skall också kolla vilken modell av Assa Abloy-lås som satt på vår entrédörr och kolla upp om den verkligen är godkänd.
 
Robert-san01 skrev:
Det är samma sak som gäller på vanliga "analoga" lås. Du skall ha dem bortasäkrade också för att alla villkor skall vara uppfyllda. Hur många som nu bortasäkrar låset innan de går till jobbet/skolan... ;)
En ren rutinsak att ändra knappen, går på samma rutin som att låsa!
 
nissenhj skrev:
En ren rutinsak att ändra knappen, går på samma rutin som att låsa!
Ja håller med om att det är en rutinsak.

Men vitsen med Yale Doorman (i alla fall för oss) var ju att slippa att bära med nycklar som riskerar att tappas bort. Slår man på bortasäkert läge så måste man kodbricka för att kunna låsa och låsa upp. (bortasäkert läge + advanced mode med kodblockering enligt kraven i SSF 3522 utg 1 låsklass 3)

Om kidsen tappar bort låsbrickan så är det ju (i alla fall än så länge) få hus i vårt område som har Yale Doorman och då är det ju hyfsat lätt att gissa vilket hus nyckelbrickan går till.
 
RilleRock
CrazyFin skrev:
Jag har läst och förstått att för att Yale Doorman låset skall vara godkänt enligt SSF 3522 utg 1 låsklass 3 så måste man ha:

1. Kodblockering aktiverat
2. Bortasäkert läge
3. Advanced mode

Just bortasäkert läge är ju att man inte kan öppna dörren inifrån med själva vredet.
Det är just detta som gör mig konfunderad för innan vi bytte ut de godkända Assa Abloy-låsen på vår godkända ytterdörr så kunde man ju vrida på det vredet och bara kliva ut utan nyckel. (Vi har/hade inget extra säkerhets ovanför det vanliga låset.)

Varför är den "setupen" godkänd men inte Yale Doorman med bortasäkert läge avstängt? Blir ju egentligen samma "setup" med skillnaden att reglaget är elektroniskt.
"Låset ska vara i bortasäkrat läge med advanced mode, kodblockering OCH automatisk låsning aktiverat så att BARA nyckelbricka kan användas för att öppna dörren."

Fjärrstyrning är mao inte godkänt.
 
En parantes är att hon jag pratade med idag på Länsförsäkringar hade ett Yale-lås men i deras familj använde de bara kod för att det skulle bli lättare för barnen.

Men annars. Skulle det rent praktiskt gå att sätta in ett Yale Doorman från England i en dörr från Sverige (så man inte får problem med passform, låskista eller annat)?
 
M
Har ett Doorman v2n med app stöd på entredörren, funderar på att köpa ett till till källaren men hur funkar bortasäkert läge med två lås? Idealet vore att båda ställer sig i bortasäkert läge när man slår på det på entren, när man sedan öppnar dörren så kopplas bortasäkert bort på båda, funkar det så eller är det lika hjärndött som på vanliga mekaniska lås?

Idag har vi ett Assa 2000 till källardörren och det står i bortasäkert läge då vi nästan aldrig använder den dörren, men det är ju en potentiell dödsfälla ifall man behöver komma ut den vägen då man oftast inte har nycklar på sig när man är hemma. Med doorman så går det ju inte att komma ut alls även med nycklar, dock så går det om man har mobilen och har tid att plocka fram appen och öppna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.