K
Fast själva eldstaden i sig ska ju vara eldfast tegel med eldfast bruk för att skydda kringliggande material.
 
K
Stefan N skrev:
På min tid så gällde det som stod i SBN:

En kanalvägg godtas murad med masivtegel 250xl20x62 enligt SIS 2104

Numera står det i Hus AMA.
Någon SIS 2104 får man ingen träff på, men ska slå i AMAn när jag är tillbaka på jobbet så får vi se vad den säger. Ska även fråga grannen som är sotare 😊
 
ktm250 skrev:
Fast själva eldstaden i sig ska ju vara eldfast tegel med eldfast bruk för att skydda kringliggande material.
Grejen är att numera bygger "ingen" en vanlig öppen spis.
Utan man bygger en omfattning till en spisinsats, som ju i själva verket är en komplett kamin som man gömmer inne i en öppen-spis-liknande omfattning.

Så hur får spisinsatsen installeras?
Kan tänka mig att lite gipsskivor kan räcka, men det bör framgå av monteringsanvisningen.
 
Hemmakatten
Joho, vi har en murad öppen spis för mysbelysning. Murad i tegel hela vägen upp. Dubbelmantlad. Putsad även skorstenen. Älskar att se elden, höra hur det sprakar och känna doften.
Och i sjöstugan även där en murad spis med två pipor, en för bastun och en för spisen där vi har en insats. Sotaren som godkände spikarna sa att det var längesedan han Sett riktigt murade spisar i tegel. Han kallade de för spisarnas Rolls-Royce.
 
Hemmakatten skrev:
Joho, vi har en murad öppen spis för mysbelysning...
Bra, märk väl att jag skrev numera bygger "ingen" en vanlig öppen spis,
med ingen inom citationstecken. Vilket betyder nästan ingen som du förstår.

Att man inte bygger konventionella öppna spisar är ju för att de har så förödande dålig verkningsgrad.
Man vill ju oftast även få lite värmeutbyte från veden, inte bara ljus och "mys".

Men gratulerar till din mysiga spis!

Fråga:
Hur är en dubbelmantlad öppen spis murad i tegel konstruerad?
Vad gör "dubbelmanteln" för nytta?
 
Öppna spisar med rör rakt ut har bedrövlig verkningsgrad. De blev totalt föråldrade redan i slutet på 1800-talet. Mer än 100 år senare skall vi låta dem bli en bedrövlig parentes i historien.
De hör ihop med en bostadsstandard med ständig snö på golvet innanför dörren och is i vattenhinken på mornarna.

En riktig öppen spis med cirkulationskanaler kan däremot ge någorlunda med värme.
Sådana spisar murar man med tegel och lerbruk och det är en hel vetenskap att få drag i cirkulationskanalerna och så måste den som eldar veta hur man ställer in båda spjällen rätt.
Tyvärr är det inte så många nutidsmänniskor som känner till den här typen men jag vet i alla fall två murare som bygger dem enligt traditionell modell.
 
Redigerat:
Återupptar en gammal tråd.
Jag planerar att bygga en pizzaugn av leca lock med en botten av eldfast tegel.
Det fanns tankar kring detta tidigare här i tråden, hur tänker man nu?
Pizza ugnen ska stå utomhus, finns det någon nackdel med detta upplägg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.