Qunaki skrev:
Jag får nog ta tag i att gå över till Domoticz, har ju alla prylar hemma (sedan ett år tillbaka).
Men har dragit mig för att man måste avinstallera och installera puckarna (har de flesta i vägguttagen = trångt).
Veran är nu ett nyckfullt mög och tanten är skitförbannad på att det inte funkar här hemma.
Får ta ur tummen och dra mig över tröskeln (det stora problemet att bli varm i kläderna - windows-nisse som jag är). För aldrig mer en färdig inlåst konsol.

Får komma tillbaka här och läsa på (och tills sist komma fram till denna punkt/inlägg och hoppas att jag blir nöjdare än idag).
Tack för en ny tråd att sätta tummarna i.
Det är ett rätt bra tillfälle att gå in nu eftersom de nyligen lagt ut en ny "stabil" version. Du behöver inte köra BETA förrän du köper någon ny device som inte finns med i den stabila.
//Henry
 
  • Gilla
Qunaki och 1 till
  • Laddar…
Hur många kör Raspberry som kontrollenhet för Domoticz och Z-wave?

Har drabbats av korrupt sd-kort efter 80 dagars upptid och funderar på hur jag bäst ska motverka att det sker återkommande. Förutom att ta backup på databasen regelbundet.

Har någon förslag på en bra lösning?
 
frippes skrev:
Hur många kör Raspberry som kontrollenhet för Domoticz och Z-wave?

Har drabbats av korrupt sd-kort efter 80 dagars upptid och funderar på hur jag bäst ska motverka att det sker återkommande. Förutom att ta backup på databasen regelbundet.

Har någon förslag på en bra lösning?
Jag kör RPI. Men jag tar aldrig backup på databasen är inte statistik freak.

Däremot gör jag en image av SD-kortet, efter varje förändring, som jag lagrar på min dator och som därmed är med i mitt automatiska backup system.
Gör samma med LUA-biblioteket. Så fort jag ändrar något LUA-skript kopierar jag biblioteket till datorn med utforskaren.
Kvaddar ett SD kort har jag gjort ett nytt, med senaste versionen, inom 15-20 minuter.
//Henry
 
HenFre skrev:
Jag kör RPI. Men jag tar aldrig backup på databasen är inte statistik freak.

Däremot gör jag en image av SD-kortet, efter varje förändring, som jag lagrar på min dator och som därmed är med i mitt automatiska backup system.
Gör samma med LUA-biblioteket. Så fort jag ändrar något LUA-skript kopierar jag biblioteket till datorn med utforskaren.
Kvaddar ett SD kort har jag gjort ett nytt, med senaste versionen, inom 15-20 minuter.
//Henry
Men en image kan du väl inte göra när maskinen är igång, eller?
 
frippes skrev:
Men en image kan du väl inte göra när maskinen är igång, eller?
Nej, jag får plocka ur kortet en stund.
//Henry
 
HenFre skrev:
Nej, jag får plocka ur kortet en stund.
//Henry
Så gör jag också med min televäxel (free PBX) på en RPI, det tar inte så lång stund.
Och det måste rekommenderas över allt annat, SD-kort är faktiskt ett j...a skit. Har haft flera (kingston)kort som dött.
 
Jo tyvärr är ju SD-kortet RPi:s akilleshäl. Just därför använder jag RPi enbart för okritiska funktioner och för att labba med. Ett riktigt bra alternativ till RPi för lite mer kritiska funktioner är Compulabs Utilite datorer http://www.compulab.co.il/utilite-computer/web/home som är riktigt små, fläktlösa datorer, med Ubuntu och som kan fås med SSD-disk till rimlig kostnad (kring 2000kr). Har använt den äldre modellen för mitt hemautomationssystem i över två år, 24/7, utan några som helst problem.
 
  • Gilla
D_a_g_g och 1 till
  • Laddar…
gol skrev:
Jo tyvärr är ju SD-kortet RPi:s akilleshäl. Just därför använder jag RPi enbart för okritiska funktioner och för att labba med. Ett riktigt bra alternativ till RPi för lite mer kritiska funktioner är Compulabs Utilite datorer [länk] som är riktigt små, fläktlösa datorer, med Ubuntu och som kan fås med SSD-disk till rimlig kostnad (kring 2000kr). Har använt den äldre modellen för mitt hemautomationssystem i över två år, 24/7, utan några som helst problem.
Intressant! Jag skulle uppskatta om fler ger synpunkter på små enkortsdatorer lämpliga för Domoticz med Linux eller närbesläktat OP.
Jag börjar nog nå gränsen för vad RPIn tål. SSD skulle vara drömmen. Idag kan RPIn vara upptagen flera minuter innan den svarar och det är jag övertygad om att det beror till största delen av skrivningar till SD-kortet. Värst är det runt datumskiften.
Vill inte gå in på Windows eftersom dzVents inte fungerar då. Det är en otrolig förenkling av LUA-skripten.
//Henry
 
En intel nuc som jag kör kan ju vara ett alternativ, lite överdriven prestanda kanske för ändamålet, men skönt när man ska kompilera om :)

Annars RPi-kloner som har inbyggt minne, som tex lattepanda kanske?

Tomas: Den borde ju fungera, helt klart!
 
Tycker att syftet försvinner lite med systemet om det ska eller behöver köras på en allt för normal dator. Om jag ska använda det ordet. Vinsten med Rapsberryn är att den är liten, drar minimalt med ström och låter inget alls. Samt väldigt flexibel.
Compulabs Utilite ser intressant ut men kostar nästan fyra gånger mer än en Raspberry.

Å andra sidan, försvinner syftet om datorn som styr systemet rasar titt som tätt. Även om det enbart tar 20-30 minuter att komma igång. När man är hemma och har tid att fixa till det.
 
frippes skrev:
Tycker att syftet försvinner lite med systemet om det ska eller behöver köras på en allt för normal dator. Om jag ska använda det ordet. Vinsten med Rapsberryn är att den är liten, drar minimalt med ström och låter inget alls. Samt väldigt flexibel.
Compulabs Utilite ser intressant ut men kostar nästan fyra gånger mer än en Raspberry.

Å andra sidan, försvinner syftet om datorn som styr systemet rasar titt som tätt. Även om det enbart tar 20-30 minuter att komma igång. När man är hemma och har tid att fixa till det.
Vet inte vad du menar med "Titt som tätt" men det är väl känt att SD-kort tar slut. Hur länge de lever i en RPI med Domoticz har jag ingen aning om. Har kört mitt system i 7 månader nu och ännu har inget kort slutat fungera. Jag använder 32 GB SanDisk kort.
För att slippa överraskningar så kan det väl vara klokt att lägga över systemet på ett nyformaterat kort någon gång per halvår gissar jag. Köpte tre kort från början för att kunna göra så men har inte börjat med det ännu. Har byggt ut lite för aktivt för att det ska vara riktigt aktuellt.
Det enda jag gör i förebyggande syfte är att starta om systemet innan jag reser bort. Har tappat kontakten med systemet en gång innan jag började med det men aldrig efteråt. Verkar som om risken för stopp ökar om man bygger ut utan att starta om efter utvidgningen.
//Henry
 
Mitt senaste höll i runt 80 dagar, och det är på tok för tätt. För mig är ett minimum att det borde hålla ett år utan att behöva arbeta med systemet. Mer än att starta om eller köra uppdateringar med jämna mellanrum.
 
frippes skrev:
Mitt senaste höll i runt 80 dagar, och det är på tok för tätt. För mig är ett minimum att det borde hålla ett år utan att behöva arbeta med systemet. Mer än att starta om eller köra uppdateringar med jämna mellanrum.
Tror det har stor betydelse vilket fabrikat man väljer och vilken storlek. De har algoritmer för att inte skriva på samma ställe utan sprida skrivningarna. Ju större kort desto färre skrivningar på samma ställe. Stor skillnad på ledigt utrymme på ett 8 GB kort och ett 32 GB kort. Min stora erfarenhet av minneskort är från kameravärlden och där står SanDisks kort i en klass för sig när det gäller tillförlitlighet.
//Henry
 
HenFre skrev:
Tror det har stor betydelse vilket fabrikat man väljer och vilken storlek. De har algoritmer för att inte skriva på samma ställe utan sprida skrivningarna. Ju större kort desto färre skrivningar på samma ställe. Stor skillnad på ledigt utrymme på ett 8 GB kort och ett 32 GB kort. Min stora erfarenhet av minneskort är från kameravärlden och där står SanDisks kort i en klass för sig när det gäller tillförlitlighet.
//Henry
Ja, jag kör oxå med SanDisk nu och, peppar peppar, de har hitills fungerat klockrent.
Och gol, tack för länken till en dator med ssd - vi får se framledes vad det blir. Tyvärr är jag inte riktigt vän med linux, men till sådant här skall man inte köra windows.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.