Har för mig att det ingår försäkring i x antal år när man köper en ny pump, sen kan man förlänga i några år för en kostnad.
Ja självklart tjänar ju fb på det, annars vore det ingen som sålde försäkringar...
Antar att du inte har nån försäkring på dina grejer då? Varken hus eller bil
 
nino skrev:
Har för mig att det ingår försäkring i x antal år när man köper en ny pump, sen kan man förlänga i några år för en kostnad.
Ja självklart tjänar ju fb på det, annars vore det ingen som sålde försäkringar...
Antar att du inte har nån försäkring på dina grejer då? Varken hus eller bil
Ingår försäkringen så är givetvis priset justerat för det, alltså får man betala för det. Jag har inget försäkrat som jag inte är tvungen till, så trafikförsäkring på bilen och banken vägrade låna till huset om inte försäkring fanns så det åkte jag tyvärr på. Med tanke på hur försäkringsbolag slingrar sig med allt de kan så skulle jag kalla det en falsk trygghet. Bara dessa åldersavdrag kan man ju bli tokig på.
 
  • Gilla
hakan_o och 1 till
  • Laddar…
Klart man får betala för den tryggheten men man kan inte välja att köpa utan och det är just ålders avdraget försäkringen ersätter resten står hemförsäkringen för.
 
FredrikR skrev:
Garanti kanske är ett bättre lämpat ord, IVT kör 10år på värmepumpen och 6år på kompressorn.
Är det inte tvärtom 10 år på kompressorn och 6 år på resten. Bosch som är samma prylar har tex inte samma garanti men inte samma pris heller.
 
smurfen72 skrev:
Är det inte tvärtom 10 år på kompressorn och 6 år på resten. Bosch som är samma prylar har tex inte samma garanti men inte samma pris heller.
Visst är det så. Jag blandade ihop det.
 
Suveränt erbjudande, jag hade tagit det vilken dag som helst.

Om vi antar att en pump kostar 80000kr och håller i 20 år blir det 4000kr/år. Här får du 10 års beräknad livslängd (värt 40000kr) för 17000kr. Plus bättre COP, och kanske fjärrstyrning mm.

I praktiken har säljaren valt att erbjuda dig 23000kr mer än de behöver.
 
Vilken deal! Kan inte annat än och gratulera till att ni fått en ärlig och bra säljare
 
Josth skrev:
- Vad är det för märke och kapacitet på nuvarande bergvärmepump?
- Vad är det för energiförbrukning och effektbehov vid DVUT för huset?
- Bör en ny bergvärmepump ha högre kapacitet än den gamla?
- Hur djupt är nuvarande borrhål?
- Behöver det borras ett nytt djupare hål? (nya pumpar har bättre COP och behöver plocka mer energi från berget)
enda svaret jag kan ge här är att det handlar om en Nibe Fighter. Det är all info jag har
 
nino skrev:
Har för mig att det ingår försäkring i x antal år när man köper en ny pump, sen kan man förlänga i några år för en kostnad.
Ja självklart tjänar ju fb på det, annars vore det ingen som sålde försäkringar...
Antar att du inte har nån försäkring på dina grejer då? Varken hus eller bil
När man inte tecknar en egen försäkring på bilen så brukar de tids nog dimpa ner ett sött litet kuvert från trafikförsäkringsföreningen, har man otur så får man pröjsa en hundralapp per dag man inte tecknat en "vanlig" bilförsäkring 😆

De visste du säkert redan, men nu vet alla de 😊

On topic: Bra val av TS! 👍
 
pelpet skrev:
Suveränt erbjudande, jag hade tagit det vilken dag som helst.

Om vi antar att en pump kostar 80000kr och håller i 20 år blir det 4000kr/år. Här får du 10 års beräknad livslängd (värt 40000kr) för 17000kr. Plus bättre COP, och kanske fjärrstyrning mm.

I praktiken har säljaren valt att erbjuda dig 23000kr mer än de behöver.
ÄR det verkligen så??

För som jag fattat det så är dom skyldiga att leverera det som var vid visning/kontraktskrivning. Dvs en fungerande varmvattenberedare (som är ihopbyggd med värmepumpen)
Enligt två oberoende rörpulare varav den ena arbetat på Sveriges ledande leverantör av värmepumpar, så går det inte att byta vvb i denna niben endast. Alltså måste säljaren byta hela, alternativt köpa en begagnad och installera innan den 15/12. Å då är ju frågan hur tillgången ser ut på begagnade bergsvärmepumpar med inbyggd vvb?

Nu pratar jag om rent juridiska aspekter och är helt okunnig egentligen. Dock är dom moraliska plikterna rätt höga här då vi kommer vara grannar i fortsättningne :)
 
Man kan lika gärna montera en separat beredare kopplad till vp om det finns plats men om det är ok rep vid försäljning vet jag inte det är ju inte exakt vad köparen köpte. Eftersom priset på nya vp verkar tilltaget skulle jag helt klart vilja vara med och påverka dels märke modell och storlek och det bör ju inte vara några problem eftersom säljaren inte lär bry sig bara priset inte drar iväg mera och det är nog inte troligt.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Man kan lika gärna montera en separat beredare kopplad till vp om det finns plats men om det är ok rep vid försäljning vet jag inte det är ju inte exakt vad köparen köpte. Eftersom priset på nya vp verkar tilltaget skulle jag helt klart vilja vara med och påverka dels märke modell och storlek och det bör ju inte vara några problem eftersom säljaren inte lär bry sig bara priset inte drar iväg mera och det är nog inte troligt.
Säljaren har nämnt att jag kan välja, men när det gäller de stora märkena som Nibe och Thermia så spelar det nog kvitta. Det stod en Nibe där innan och representant för Thermia ska dit imorrn och kolla.
Denna representant säljer visserligen bara thermia med har service på samtliga stora märken. Dessutom har jag stort förtroende för installatören
 
En Thermia är nog inget dumt val.
 
holetaker skrev:
ÄR det verkligen så??

För som jag fattat det så är dom skyldiga att leverera det som var vid visning/kontraktskrivning. Dvs en fungerande varmvattenberedare (som är ihopbyggd med värmepumpen)
Enligt två oberoende rörpulare varav den ena arbetat på Sveriges ledande leverantör av värmepumpar, så går det inte att byta vvb i denna niben endast. Alltså måste säljaren byta hela, alternativt köpa en begagnad och installera innan den 15/12. Å då är ju frågan hur tillgången ser ut på begagnade bergsvärmepumpar med inbyggd vvb?

Nu pratar jag om rent juridiska aspekter och är helt okunnig egentligen. Dock är dom moraliska plikterna rätt höga här då vi kommer vara grannar i fortsättningne :)
Säljaren måste se till att huset hålls i skick. Detta innebär att normal förslitning är okej. Sen kan man göra olika tolkningar av det.

Den för köparen mest fördelaktiga tolkningen är att säljaren behöver ersätta värmepumpen med en likvärdig. Dvs en 10 år gammal.

En lite tuffare tolkning är den som gäller vitvaror. Om en 10 år gammal vitvara går sönder är det "otur" för köparen. Att en tio år gammal vitvara går sönder räknas som normal förslitning. Med den tolkningen så kan säljaren bara koppla in en beg varmvattenberedare då säljaren då ser till att funktionen varmvatten finns.
 
holetaker skrev:
Säljaren har nämnt att jag kan välja, men när det gäller de stora märkena som Nibe och Thermia så spelar det nog kvitta. Det stod en Nibe där innan och representant för Thermia ska dit imorrn och kolla.
Denna representant säljer visserligen bara thermia med har service på samtliga stora märken. Dessutom har jag stort förtroende för installatören
Du verkar ha en bra hussäljare och vid val av pump när det gäller de kända märkena är det lika viktigt med en installatör som väljer rätt modell utifrån vad borrhålet ger och sedan kan hjälpa till med intrimning av hela värmesystemet om du själv inte kan det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.