Om man ändå antar att det är kompressorn som är trasig så kostar det 25-30k att byta ut, dvs reparation skulle vara det billigaste alternativet för säljaren.
 
Ta pengarna och spring! Dvs, en ny pump för 17k är en bra deal! Se till att få vara med och bestämma vilken typ av pump. Se till att den inte är underdimensionerad för huset. Slanta isf upp mellanskillnaden för att ni ska få en bra och rätt pump för huset. Läs på!

Det är mina tips.
 
  • Gilla
roland53 och 11 till
  • Laddar…
AG A skrev:
Det är möjligt att detta egentligen är säljarens problem?
Men ni har dock bjudit/köpt ett hus med pump som är 10 år gammal. Därmed, mer eller mindre uttjänt. Att få en ny nu, är väldigt positivt. Men väldigt negativt för säljaren.
Erbjud säljaren 15 %, är mitt tips.
Jag inser att jag gjorde en liten tankevurpa här. Av någon anledning tänkte jag att F-bolag ersatte 70 %, vilket inte var fallet. Säljaren har ju redan tänkt lägga 40% själv. Därmed får man väl säga att 30% för köparen/TS är mycket rimligt för en helt ny pump.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
harry73
AG A skrev:
Jag inser att jag gjorde en liten tankevurpa här. Av någon anledning tänkte jag att F-bolag ersatte 70 %, vilket inte var fallet. Säljaren har ju redan tänkt lägga 40% själv. Därmed får man väl säga att 30% för köparen/TS är mycket rimligt för en helt ny pump.
Det är nog mäklaren som var lite otydlig i sin förklaring av dealen.
Försäkringsbolaget betalar 30% av 80tkr, då finns det 56 tkr kvar för säljaren.
Där vill säljaren/mäklaren att TS betalar 30% av, och då landar vi på 17tkr (=21% av totalsumman)
Och summan som säljaren då vill betala är 39tkr (=49% av totalsumman)
 
O
Allt blir bara upprepningar....
Men varför inte jag åxå... Säljaren är skyldig att se till att huset har fungerande varmvatten och värme på inflyttningsdagen. de behöver inte montera en ny. Det skall vara en likvärdig produkt. Här finns chansen att få en ny BV för 20000:- Det känns ändå som en bra deal! Köper man ett hus så lär inte 20000:- märkas så mycket... Se bara till att få in det i köpeskillingen.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Även jag säger, betala de 17000 och få en ny värmepump. Tycker det känns som en bra lösning.
Om du säger Nej och ber dem laga så vad kommer du att oroa dig för efter övertagande av huset och då vet du att kostnaden blir 80.000.
 
S
Om jag hade en 10 år gammal bergvärmepump i mitt hus som fungerade klockrent, och fick ett erbjudande om att köpa en sprillans ny bergvärmepump för 17 000 i utbyte mot den gamla så skulle jag inte tveka en sekund.
 
  • Gilla
MrXman och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker TS ska vara glad för att säljaren uppenbarligen är en hedersman som vill lämna sitt hus i bästa skick. Att antyda att mäklare/säljare försöker med en luring är i det närmaste en förolämpning. Hade jag varit säljare och sett att köparen kom med sådana antydningar hade jag ångrat mig och fixat billigast möjliga sniklösning så att det funkade vid tillträde.
 
  • Gilla
MrXman och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack för all input i ärendet!
Vi har valt att tacka ja till erbjudandet, dels då säljarna kommer vara våra grannar i framtiden och dels för att det är en bra deal (som många av er påpekat)
Dock har jag försett säljaren med en kontakt som kanske kan göra jobbet aningens billigare, vilket ju gagnar både oss och säljaren.
De är södra sveriges ledande på värmepumpar och ska till huset imorgon för att ge en offert.
Så just nu ligger bollen hos säljaren.
Och för erat intresse skull så har Harry73 helt rätt i sina beräkningar :)
 
  • Gilla
Ulric och 6 till
  • Laddar…
- Vad är det för märke och kapacitet på nuvarande bergvärmepump?
- Vad är det för energiförbrukning och effektbehov vid DVUT för huset?
- Bör en ny bergvärmepump ha högre kapacitet än den gamla?
- Hur djupt är nuvarande borrhål?
- Behöver det borras ett nytt djupare hål? (nya pumpar har bättre COP och behöver plocka mer energi från berget)
 
80000 kr för en pump och installation låter i högsta laget men det spelar inte så stor roll om man bara ska betala en del av kostnaden.
 
Man får ju även försäkring på pumpen som gäller i bra många år och med möjlighet att förlänga.
 
nino skrev:
Man får ju även försäkring på pumpen som gäller i bra många år och med möjlighet att förlänga.
Får? Jag antar att man får betala för försäkringen. Och som alltid är det försäkringsbolaget som tjänar på försäkringen, att tro något annat är helt fel.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Som övriga sagt, var noga med att vara med i beslutet om vilken pump som installeras. Du vill inte ha en underdimensionerad pump som precis täcker behovet om det finns ett bättre alternativ.
 
lbgu skrev:
Får? Jag antar att man får betala för försäkringen. Och som alltid är det försäkringsbolaget som tjänar på försäkringen, att tro något annat är helt fel.
Garanti kanske är ett bättre lämpat ord, IVT kör 10år på värmepumpen och 6år på kompressorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.