Hej. Vi har lagt handpenningen på ett hus och ägarbyte sker i mitten av december.
Nu ringer mäklaren och säger att bergvärmepump har rasat. Eller rättare sagt att varmvattnet inte längre funkar.
En ny bergvärmepump kostar 80000 inkorg installation. Nuvarande ägarna har varit i kontakt med försäkringsbolaget som ersätter med 30%. Nu undrar dom om vi kan bidra med 30%, för att få en ny pump. Den gamla installerades 2006.
Hur gör vi här? Vilka regler gäller?

Enligt mäklaren ska vi se det positiva med att få en ny pump för endast 17000, då den gamla redan är tio år gammal?!
 
Ska säljarna klara sig utan varmvatten fram till mitten av december då?

Känns som mäklaren försöker en "fuling", det är säljarens bekymmer, som jag förstår det!
 
  • Gilla
DannyMoto och 1 till
  • Laddar…
S
holetaker skrev:
Hej. Vi har lagt handpenningen på ett hus och ägarbyte sker i mitten av december.
Nu ringer mäklaren och säger att bergvärmepump har rasat. Eller rättare sagt att varmvattnet inte längre funkar.
En ny bergvärmepump kostar 80000 inkorg installation. Nuvarande ägarna har varit i kontakt med försäkringsbolaget som ersätter med 30%. Nu undrar dom om vi kan bidra med 30%, för att få en ny pump. Den gamla installerades 2006.
Hur gör vi här? Vilka regler gäller?

Enligt mäklaren ska vi se det positiva med att få en ny pump för endast 17000, då den gamla redan är tio år gammal?!
Du kan ju kräva att ha en fungerande pump utan extra kostnad, men då är han inte skyldig att sätta in en sprillans ny utan han kan ta en motsvarande 10 år gammal.

Jag hade nog resonerat som mäklaren att fan va schysst o få en ny pump för bara 17 000.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 23 till
  • Laddar…
Fungerade den vid köp ska den fungera tillträde och det utan att ni bekostar 30%
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Det är lite som ovan säger, ni har rätt att kräva en fungerande pump, men säljaren behöver inte sätta in en ny. Kan vara en motsvarande den som var där, dvs 10 år gammal. Så för att bespara er själva från att stå där om några år och behöva byta och då lägga en 80000, så är det nog enklast att betala 17000 nu och ha en pump som håller ett bra tag framöver.
 
  • Gilla
jockeping och 12 till
  • Laddar…
En ny pump har ju dessutom lite bättre Cop
 
Det är möjligt att detta egentligen är säljarens problem?
Men ni har dock bjudit/köpt ett hus med pump som är 10 år gammal. Därmed, mer eller mindre uttjänt. Att få en ny nu, är väldigt positivt. Men väldigt negativt för säljaren.
Erbjud säljaren 15 %, är mitt tips.
 
  • Gilla
brumbjorn och 3 till
  • Laddar…
Som tidigare sagts, det är säljarens ansvar att underhålla huset till tillträdesdagen. Där ingår ett fungerande värmesystem. Visst kan ni säga nej till att betala något, men då kan säljaren välja att köpa något gammalt begagnat på blocket med okänd livslängd. Han måste inte köpa en helt ny pump.

Givetvis pratar mäklaren i säljarens (och egen sak) men det finns ju en fördel med att få en ny pumpanläggning också. Hade den gått sönder dagen efter tillträdet istället hade ni ju fått ta hela kostnaden själva.
 
  • Gilla
Storstadsbo
  • Laddar…
FredrikR skrev:
Ska säljarna klara sig utan varmvatten fram till mitten av december då?

Känns som mäklaren försöker en "fuling", det är säljarens bekymmer, som jag förstår det!
Rent spontant så tyckte jag oxå det. Men vad är det dom gäller?
Å säg att ägarna bara lagar själva varmvattendelen, och sen dör resten om ett par år? Då kanske 17000 är en smart deal? Eller MÅSTE hela anläggningen bytas?
 
Dom behöver bara fixa det som inte fungerar och dom behöver inte ersätta med nytt. En varmvattenberedare kostar 1500kr på blocket och tar en timme att skruva in.

Om du tror att säljaren känner sig tvingad, eller inte har andra möjligheter, att sätta in en ny pump oavsett ditt bidrag eller inte, så kan du ju tacka nej.

Om du tror att dom kommer göra någon budgetlösning på problemet, det skulle jag göra, så bör du acceptera deras erbjudande. Det låter toppen att få en ny pump för 17kkr.

Du kan ju också värdera din relation med säljaren. Tackar du nej här kan du räkna med att alla andra framtida krav från din sida kommer bemötas väldigt kallsinnigt (så kan det förstås vara ändå, men här vet du säkert!).

17kkr är antagligen rätt lite pengar i detta sammanhang. Kör på det.
 
  • Gilla
elmont och 8 till
  • Laddar…
holetaker skrev:
Rent spontant så tyckte jag oxå det. Men vad är det dom gäller?
Å säg att ägarna bara lagar själva varmvattendelen, och sen dör resten om ett par år? Då kanske 17000 är en smart deal? Eller MÅSTE hela anläggningen bytas?
Det är som skrivits deras ansvar, men samtidigt om man vänder på det så, man vet inte hur länge ersättningspumpen eller den lagade, fungerar.
Värt att beakta, men också att ni INTE har någon skyldighet att betala någon del. :)
 
Att varmvattnet inte fungerar är ofta en "larmfunktion". En värmpeump som av någon anledning lägger av, övergår med automatik till tillskottsvärme, alltså ren eldrift med elpatron. Efter som det sker omärkligt, utöver ett larmmeddelande på manöverpanelen, så har flera värmepumpar funktionen att stänga av varmvattenproduktionen som en indikering om larmstillstånd.

När man då uppmärksammat att något är fel, så kan man ställa om pumpen till ren tillskottsvärme, dvs. pumpen försöker inte ens köra värmepumpen, då återgår allt till det normala, uppvärmning av huset, varmvatten osv. Men nu med mycket dyrare drift, eftersom det är elpatroner som jobbar.

Men då kan man alltså få både värme och varmvatten till pumpen blir reparerad eller utbytt.

Det kan givetvis vara något rent fel på varmvattenfunktionen i pumpen också, ett vanligt fel är ventilen som växlar mellan värmeproduktion och varmvattenproduktion, den hänger sig i endera läget, brukar bli väldigt varmt i huset då, den kör ju ut full värme i radiatorerna, men varmvattenberedaren blir aldrig varm, så huset blir som en bastu.

Det felet kostar typ 1000 - 2000 att åtgärda.

men som sagts, även om det här felet skulle gå att åtgärda för ett par tusen, så är det ett kraftigt mervärde att få en ny bergvärmepump för 17 000, rent statistiskt så får ni ju ytterligare 10 år till innan det blir dags för nästa byte.
 
  • Gilla
mniku och 1 till
  • Laddar…
man kanske skall tillägga att det har skett en viss utveckling av verkningsgrad på 10 år, så en ny pump idag kommer att ha en lägre driftskostnad än den bef. pumpen. Jag vet dock inte hur stor den förbättringen kan antas vara, men storleksordningen 10 - 20%.
 
Redigerat:
harry73
OK ny pump kostar 80tkr (=100%)
F-bolag betalar 24tkr (=30%)
Säljaren betalar 39tkr (=49%)
TS betalar 17tkr (=21%)

Det känns inte att mäklaren/säljaren gör en fuling, men att de kommer med ett rimligt och välgenomtänkt förslag.

TS behöver inte gå med på förslaget och har rätt till fungerande bergvärme, men det kan vara med en billig reparation.
Jag föreslår dock att TS accepterar säljarens förslag och får en sprillans ny pump. TS bidrag ska så klart betalas vid tillträde eller ännu bättre, läggas på köpeskillingen (då blir skatten vid en framtida försäljning lägre)
 
  • Gilla
jockeping och 9 till
  • Laddar…
Jag får 30% till 24000. Eller har de dragit bort installationskostnaden från det ni ska betala?

Man får väl räkna på alternativkostnad för säljaren. Hur mycket skulle det kosta dem att köpa en 10 år gammal pump på blocket och installera den? Nu vet jag ju inte vad det är för modell, men vid en sökning på Blocket gick en 10 år gammal pump på 10-15000kr. Jag gissar att det skulle bli billigare för dem än att betala 70% av en ny pump, kanske t.o.m. billigare än att betala 40% om ni går med på att betala 30%.

Hur som helst kan det nog ses som rätt förmånligt att få en 10 år gammal pump utbytt mot en ny pump installerad och klar för 17000.
 
  • Gilla
MrXman och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.