Ni har gett mig massor av inspiration även om inget är direkt spot on :)
 
Blått verktyg för träbearbetning fastsatt vid träbit med dammsugarslang och spärrklämhandtag där borrmaskin används.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad tror ni om denna? Den verkar smidig men är det något att ha?
 
findus42 skrev:
Såg ett bord i Amsterdam som kanske kan inspirera
[bild]
Kanske saknar riktig lätthet och elegans, men stabilt kan det bli.
Mvh Findus
Ser hyfsad ut för småjobb, men är inte bordsskivan lite tunn för riktigt snickeri :D
 
  • Gilla
Krillew och 1 till
  • Laddar…
Det där är en fabriksgjord jigg för att borra sneda hål att skråskruva i. Så länge borren är riktigt vass funkar det. När den blir slö fransar den upp kanterna. Ett annat sätt är att borra grunt, men rakt, 15-20 mm hål med kvistborr några cm från kanten. Sedan förborra och skråskruva i nedre kanten av hålet. Därefter plugga med träplugg på sedvanligt sätt. Blir förmodligen ännu snyggare än med köpe-jigen. Tar obetydligt längre tid och kräver inga specialverktyg utöver kvistborren.
Mvh Findus
 
  • Gilla
rock_fc och 4 till
  • Laddar…
Bra tips Findus!
 
Äsch bara bygg på.. snickare har en helt annan syn än vi amatörer.. gå på magkä nslan.. blir det icke bra så lär man sig av misstagen
 
  • Gilla
leihog
  • Laddar…
Gällande pocket hole-jiggen, så är den väldigt snidig att jobba med, oavsett risken för fransiga hål. Man (jag) använder den endast när det inte finns någon risk att hålen blir synliga. Och bara till grovsnickeri.
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
så kan man alltid sätta bulldogbrickor emellan när man limmar om man vill vara säker att dom sitter
 
Chrissofsweden skrev:
Känns hopplöst att knåpa ihop ett enkelt men stort köksbord efter den här tråden :(


För amatören alltså.
Nu är mitt bord klart, hoppas du finner motivationen. Jag är amatör:)

Ett hemmabyggt, svartbetsat bord med vit botten, 3,2m långt och 1m brett, i ett ljust kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett hemgjort långt bord med svartbetsad skiva och vita ben i korskonstruktion i ett kök med vit inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggt med enbart byggreglar. Skivan är svartbetsad med två lager hårdvaxolja. Botten är vanlig vit snickerifärg.
3,2m långt, 1m brett.
 
  • Gilla
leihog och 9 till
  • Laddar…
Härligt :)

Du får gärna ta lite närbilder. Limmade du reglarna?
 
Chrissofsweden skrev:
[bild]
Vad tror ni om denna? Den verkar smidig men är det något att ha?
Jag tycker helt klart att en pocket hole jig är vettig ibland. T.ex. så använde jag den då jag skulle limma ihop två bitar och inte hade tillräckligt med stora tvingar. Så då fick skruvarna agera tvingar tills limmet torkat.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Härligt :)

Du får gärna ta lite närbilder. Limmade du reglarna?
Reglarna till skivan limmade jag, underredet är enbart skruvat.

Köpte limknektar från Biltema som fungerade väldigt bra (hoppas de håller med tiden också).
Investerade bara i 4st, skulle nog vart 8st om man ska följa nån regel jag läste om i en annan tråd.

Oorganiserat verkstadsutrymme med träplankor, oavslutat projekt, verktygslåda, cykelhjul, smutsigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träunderrede för bord med skruvade reglar, verktyg och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blå skruvstycke fäster trästycke, verktyg, snickeri, arbetsbänk, träbearbetning, inomhus, konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träskivor med reglar limmade, fastspända med limknektar i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Målat underrede av bord med skruvade reglar och limknektar, vit färg, synliga skruvhuvuden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy under ett bord som visar limmade reglar och ett skruvat vitmålat underrede i krysskonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett heminrett kök med ett stort matbord med mörkt trä och svarta stolar, limmade reglar och skruvat underrede.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle limmat underredet också, fult med skruvarna, men det är ju inte varje dag man kryper under bordet :)
 
Redigerat:
  • Gilla
pjodden och 1 till
  • Laddar…
Ser lite rangligt ut på avstånd.
Är du säker på att det håller för all julmaten ;)

OBS
Natt-trams!
 
  • Gilla
Pohen
  • Laddar…
Fint jobb. Inte fel att kunna se skruvförbanden när de sitter så dolt som de gör. Kan behöva efterdras. Har du satt mjuka tassar under fötterna. Om inte så är det en god ide. Nu tror jag inte att stabilitet är ett problem ;) men på bockbord brukar man göra ett urtag i mitten/nedåt på bockarna för att försäkra sig om att det är ytterändarna som ligger an.
Handritad bild av ett bord med synliga skruvförband och föreslagen markering för tassar på fötterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tassar sparar golvet också.

Mvh Findus
 
KnockOnWood skrev:
Ser lite rangligt ut på avstånd.
Är du säker på att det håller för all julmaten ;)

OBS
Natt-trams!
Det ser vi, när julgroggen kommer fram och folk börjar dansa på bordet istället för runt granen :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.