lavin skrev:
Ser friskt ut det där! aningen motiverande att isolera kan jag tänka =) har ni någon tidplan eller kör ni bara tills ni inte orkar stå rak mer =)
Ja nu är allt friskt och bra! Ja det är skönt att få det "tätt" om det var det du menade, i övrigt ska inte huset göras om något! (När det gäller tilläggsisolering) :)

Planen är att flytta in till nästa jul! ;) Så får vi väl se hur det går med det!
 
Höök skrev:
Grattis till vackert hus! Precis sånt som får en att vilja fly storstan.
Hehe, ja vi flydde från en småstad hit! ;)
 
Vilket otroligt viktigt jobb ni gör, givetvis först och främst för er själva men i det långa loppet även för oss andra som älskar vårt kulturarv. Tack för det! Ska bli mycket intressant attfölja denna tråd!
 
  • Gilla
fia_mstd och 6 till
  • Laddar…
Bödde skrev:
Vilket otroligt viktigt jobb ni gör, givetvis först och främst för er själva men i det långa loppet även för oss andra som älskar vårt kulturarv. Tack för det! Ska bli mycket intressant attfölja denna tråd!
Fint skrivet! Tack för dom orden!
 
  • Gilla
Bödde
  • Laddar…
Martin_B skrev:
Om man nu bortser från extraarbetet, så skulle jag vilja vända på det :D

En mycket positiv bieffekt av att man extraisolerar (145-170 mm ca.), är att man flyttar ut alla fönster så fönstren utifrån sett inte förändras utan kommer se ut som nu, samtidigt som man får ett underbart djup på insidan där man kan sala med speglar, vilket är otroligt vackert! :)

Inget TS kommer hålla på med, men för de som har gamla hus och ändå skall extra isolera, så varför inte? :) Lite pill är det alltid, men fint blir det.
Det räcker ju inte att flytta ut fönster och dörrar så att dom livar med fasaden för att behålla det ursprungliga utseendet på ett hus som tilläggsisoleras utvändigt. Hela takkonstruktionen med utsprång tenderar att förfulas till oigenkännlighet och om även detta skall åtgärdas blir det väldigt komplicerat och kostsamt. Ingen bra idé med andra ord imho - skönt att inte TS tänker i dessa banor ;)
 
  • Gilla
oliva och 7 till
  • Laddar…
Martin_B skrev:
Ser bra ut, vad är det för någonting? Tänkt på garderobsdörrar först men blev osäker sen då de ser rätt stora ut.
Det är den synliga sidan av mina hyllor för veden. Det står en var sidan om kaminen i vardagsrummet.

//MrS
 
Martin_B
krillek skrev:
Det räcker ju inte att flytta ut fönster och dörrar så att dom livar med fasaden för att behålla det ursprungliga utseendet på ett hus som tilläggsisoleras utvändigt. Hela takkonstruktionen med utsprång tenderar att förfulas till oigenkännlighet och om även detta skall åtgärdas blir det väldigt komplicerat och kostsamt. Ingen bra idé med andra ord imho - skönt att inte TS tänker i dessa banor ;)
Ja det säger ju sig självt. Men nu skrev jag det som ett svar på att Oldboy inte tyckte man skulle extraisolera med anledningen att fönster sedan inte skulle liva med fasaden. Vilket jag menar går att åtgärda alldeles utmärkt med en positiv bieffekt dessutom. Då bortsett från allt det negativa som du skrev.

Tyvärr så kan man inte få det bästa av alla världar när det kommer till dilemmat billigare boendekostnader och jämnare inomhustemperaturer i gamla hus, samtidigt som det skall vara helt orört, allt i originalskick.
Man får välja mellan att:

1. Behålla det vackra utseendet ut- och invändigt, så som det var tänkt från början, inklusive den komfortnivå som man hade byggåret, med allt vad det innebär - höga driftskostnader, sämre värmekomfort, etc. etc.

2. Behålla det vackra utseendet utvändigt och extraisolera invändigt istället med allt vad det innebär - riskera fuktskador p.g.a förflyttad daggpunkt, etc., förminskning av boarean, "förvanskning" av interiören (ja, den kommer ju att byggas in helt och hållet längs med ytterväggar, hur vackert det än är). I gengäld får man lägre driftskostnader och bättre värmekomfort.

3. Förvanska exteriören men behålla boarean, sänka driftskostnaderna, förbättra värmekomforten, utan att för den sakens skull riskera fuktskador.


Det finns inga mirakelmetoder och man får prioritera. Och hur mycket jag personligen än är för att bevara det gamla vackra, och personligen varsamt restaurerar och renoverar i gammal stil för att jag älskar den gamla stilen, så inser jag ju någonstans att det varken är hållbart ekonomiskt i längden eller för miljön, att leva enligt gammal standard. Även om man har råd personligen så kostar det naturligtvis mer för miljön och därmed vår jord att värma upp oisolerade hus. Det är ett faktum som inte går att komma ifrån.

Det är lite som riktigt gamla vackra bilar. Ja, de kan vara helt magnifika, men de fördärvar både plånboken och miljön samtidigt. Förr byggde man inte för en miljövänlig värld helt enkelt, vare sig det var bilar eller hus man byggde, eller vad som. Man hade inte den målsättningen tyvärr. Men tiderna ändras och vi får försöka anpassa oss så gott det går nu när vi vet att vi inte kan hålla på och slösa med resurserna som vi gjorde förr, om vi skall kunna få behålla en någorlunda bra värld.

Tycker personligen det ser fruktansvärt illa ut när man har tilläggsisolerat hus och inte tänkt på proportionerna. Skakar på huvudet varje gång jag ser ett sådant hus. Och i vissa fall är det lite svårare när de ursprungliga proportionerna inte tillåter det.
Men jag skulle vilja påstå att det faktiskt går att, med måtta, isolera de flesta hus utvändigt utan att de skulle se förvanskade ut. Finns del knep man kan ta till för att proportioner till synes skall bibehållas och vara trogna de visioner som arkitekten från början hade som mål.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Martin_B
MrSoderlind skrev:
Det är den synliga sidan av mina hyllor för veden. Det står en var sidan om kaminen i vardagsrummet.

//MrS
Underbart! Det gillar vi! :)
 
Meurman skrev:
Hehe, ja vi flydde från en småstad hit! ;)
Kallar det inte att fly utan att göra något som vi som läser denna tråden uppskattar mycket ni lever i ett hus byggt för sådana som er...kan inte bli mycket bättre så ska ett samhälle byggas o förvaltas...härligt...att få följa era insatser

Orginal ska bara vara orginal när det är bättre än nästa generations metoder o Arkitektur...hus är levande konstruktioner som behöver underhållas o förändras
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Idag har jag lyckats få dit lite bjälklag och vad jag kallar offerbräda på ena gaveln, tanken är att få dit ett provisoriskt golv där så kanske man inte ramlar ner i källaren titt som tätt när jag snickrar panelen! Sen bort med golvet och dit med pelarna och golv. :) Men det känns långt bort nu!

Spikade med gamla spikarna från huset, lite rostiga men riktigt snygga! Trodde aldrig man skulle kunna tycka en spik var snygg, men där hade jag fel!

Nästa projekt blir nog panel, men kanske blir lite rivning istället, roligare att bygga dock!

Hade fint så länge!

Nytt bjälklag av träbjälkar och en offerbräda installerad på betonggrund med bakgrund av byggnadsplast och en borr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hus under renovering med nysatt bjälklag och offerbräda, täckt med vindsäkerhet, nära en källaröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Började även skissa lite på hur verandorna ska se ut, tanken är att dom ska efterlikna furstukvisten, men dom har ju inte riktigt samma dimensioner, va tror ni? Mottager gärna tips och idéer! Ni har bilder på furstukvisten i tidigare inlägg!

Handritad skiss av en veranda inspirerad av en furstukvist på ett linjerat anteckningsblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
F.Taleman och 4 till
  • Laddar…
Meurman skrev:
Idag har jag lyckats få dit lite bjälklag och vad jag kallar offerbräda på ena gaveln...
Jeg vet inte hur man gör på smartaste sätt, men när jag bytte offerbrädor på mitt hus för några år sen, var det extremt svårt att få bort de gamla. Som en gåva till dina efterlevande tipsar jag om att tänka på att dom skall vara enkla att byta :D

Närbild av ett hus med skadade offerbrädor och en stuprör vid hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Meurman och 1 till
  • Laddar…
Angående verandan, kollade på förstasidan hur den andra öppna verandan ser ut, tänker att de är höga och smala, så att de passar in till det höga huset. Väldigt svårt att se proportionerna om det bara är en skiss på verandan. Ett tips är att ta en bild på huset lite från sidan, printa ut A3 och lägga transparent skisspapper ovanpå. Då brukar det ge sig rätt lätt med proportionerna. Tänker att dubbelstolpar kan vara en idé för att dela upp den långa biten till vänster om trappen. hörnstolpe, typ 60 cm räcke, extra stolpe "dubbelstolpe" typ 1,40 räcke, extrastolpe, 60 cm räcke, stolpe, trapp, stolpe, 60cm räcke, hörnstolpe. Måtten tagna ur luften men som exempel =)
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
lavin skrev:
Angående verandan, kollade på förstasidan hur den andra öppna verandan ser ut, tänker att de är höga och smala, så att de passar in till det höga huset. Väldigt svårt att se proportionerna om det bara är en skiss på verandan. Ett tips är att ta en bild på huset lite från sidan, printa ut A3 och lägga transparent skisspapper ovanpå. Då brukar det ge sig rätt lätt med proportionerna. Tänker att dubbelstolpar kan vara en idé för att dela upp den långa biten till vänster om trappen. hörnstolpe, typ 60 cm räcke, extra stolpe "dubbelstolpe" typ 1,40 räcke, extrastolpe, 60 cm räcke, stolpe, trapp, stolpe, 60cm räcke, hörnstolpe. Måtten tagna ur luften men som exempel =)
Intressant! Det ska vi skissa på!
 
Idag blev det lite mer snickrande! :D

Klar nu med bjälklaget för båda verandorna, nu ska panel upp!

Bilder....


Nybyggt bjälklag vid husgrund med vindskyddsduk, avgrävd mark och gammalt fönster i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nylagt bjälklag vid hus med vindskyddsväv och byggavfall på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bjälklaget färdigt på en husgrund med isoleringsmaterial och byggmaterial utspridda framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Wirre740 och 2 till
  • Laddar…
Martin_B
Ser bra ut! Ni verkar ha bra fart också! :)

Hur går det invändigt? Gör ni något där inne med regniga dagar exempelvis, eller är det enbart uteprojekt?

Och har ni funderat på färgsättning invändigt, ifall ni skall ha allting vitt, väldigt ljust med brutna vita färger, eller mer färgstarkt, möjligtvis gammaldags mörka kulörer?

Golv, plank eller parkett?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.