Ja om de kan bevisa det.
 
Räknenisse skrev:
Med reservation för att det inte är ett faderskap som fastställts längre bak i tiden, innan det blev rutin att skriva in det faderns personakt (typ 40 år). Men annars mycket lätt att kolla i de fall barnen är yngre än så.
Det var enligt vad jag förstår rutin redan för över 65 år sedan. Vet av egen erfarenhet, min mans bror fick plötsligt kallelse till bouppteckning för 15 år sedan, ett par år efter att den man han trodde var hans far hade dött. Då kom det alltså fram att min mans föräldrar inte träffades förrän hans bror var två år gammal.
 
Anna_H skrev:
Det var enligt vad jag förstår rutin redan för över 65 år sedan. Vet av egen erfarenhet, min mans bror fick plötsligt kallelse till bouppteckning för 15 år sedan, ett par år efter att den man han trodde var hans far hade dött. Då kom det alltså fram att min mans föräldrar inte träffades förrän hans bror var två år gammal.
Det gjordes ibland, men var inte obligatoriskt. Därför kan man inte titta där och vara säker på att det inte finns fastställda faderskap.
Efter visst år (som jag tror är 1969) kan man veta säkert att om det finns så står det där, och står det inte där så finns det inte.
 
Väldigt många förhållanden upplöses inte genom att den ena partnern avlider, utan genom att man "gör slut", skiljer sig om man är gift. Ibland i bästa samförstånd, men ganska ofta är det inte så. Då spelar det ingen roll vilka livförsäkringar man har, hur mycket pensionsförsäkringar man tecknat (det är för övrigt en sjukt usel affär att teckna sådana) eller hur jämställt man tagit ut föräldraledighet och vabbat.

Om bägge parterna då skall landa på fötterna så gäller det att man inte har skulder upp till taknocken på huset. Skall man börja ett nytt liv behöver man kapital. Därför bör man se till att amortera och bygga en stark ekonomi med så lite skulder som möjligt. Det är det som är omtanke om varandra idag. Det innebär måhända att banktjänstemannen har en annan åsikt när denne försöker sälja in halvkassa försäkringar med gigantiska arvodesdelar till banken, men om man begriper vad man betalar för så är valet enkelt.

Livförsäkring finns ofta i kollektiva försäkringar tecknade av arbetsmarknadens parter. Och en hel del av dem är utformade så man kan utöka dem själv med en mycket mer rimlig premie än vad banken vill ha.
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
Bättre att ha pengar sparade på bank och/eller i fonden, än låsta i ett hus när man skall separera.
 
-MH- skrev:
Bättre att ha pengar sparade på bank och/eller i fonden, än låsta i ett hus när man skall separera.
Menar du att det är bättre att betala mindre på lånet och ha mer på banken eller är antagandet att det inte finns något lån på huset?
 
Bättre att ha en miljon på banken eller sparat annorstädes och en miljon lån på huset än att ha huset avbetalt.
 
-MH- skrev:
Bättre att ha pengar sparade på bank och/eller i fonden, än låsta i ett hus när man skall separera.
Ja, fria medel är alltid bra, men det finns en fördel i att ha låg belåning på huset också. Då blir med ens bägge överens om att husets värde behöver realiseras för att man skall få loss sina pengar. Ett högt belånat hus spelar man mest svarte Petter om, försöker att få den andre att bli sittandes med det som saknar värde men som kostar massor. Det är en väldig skillnad rent praktiskt när förhållandet kraschat, har det visat sig i verkligheten.
 
Annars känns det ganska givet att betala av sina lån istället för att pengarna på banken då man får se det som att de pengarna man har liggande på banken kostar ränta, d.v.s den ränta som du betalar för dina lån.
 
M
snowjim skrev:
Annars känns det ganska givet att betala av sina lån istället för att pengarna på banken då man får se det som att de pengarna man har liggande på banken kostar ränta, d.v.s den ränta som du betalar för dina lån.
Egentligen en annan diskussion men när bolånen kostar under 2% känns amortering som ett ganska uselt sparande. Det räcker att Trump blir president och man har pengarna på börsen i 1 dag så har man slagit det.
 
Markarbetaren skrev:
Egentligen en annan diskussion men när bolånen kostar under 2% känns amortering som ett ganska uselt sparande. Det räcker att Trump blir president och man har pengarna på börsen i 1 dag så har man slagit det.
Att man kan placera pengar bättre på andra håll tvivlar jag inte på, jag menade på att det är bättre att betala igen lån än att ha pengarna liggande på banken. Skulle man behöva pengarna en vacker dag så är säkert Banken villig att lägga på lite på huslånet.

Förövrigt vet man aldrig när räntan höjs och om den skulle höjas mycket under par år så hade man troligen önskat att man hade betalat av sitt lån eller iallafall gjort det mindre.
 
Den största skillnaden är med o vara sambo än gift. Är att om man är gift sitter man kvar i orubbat bo. Men som sambo gör man inte det.
 
M
snowjim skrev:
Att man kan placera pengar bättre på andra håll tvivlar jag inte på, jag menade på att det är bättre att betala igen lån än att ha pengarna liggande på banken. Skulle man behöva pengarna en vacker dag så är säkert Banken villig att lägga på lite på huslånet.

Förövrigt vet man aldrig när räntan höjs och om den skulle höjas mycket under par år så hade man troligen önskat att man hade betalat av sitt lån eller iallafall gjort det mindre.
Men om du inte köpt en ny bil för pengarna eller andra konsumtionsvaror så har du ju pengarna kvar. Går räntan upp, betala bort lånet bara. Jag tror att du till 80% kommer kunna säga "fan att jag inte belånade och köpte aktier och fick 5ggr bättre avkastning än vad bolåneräntan kostade" än "fan det var dumt att jag inte amorterade bort lånet".
Sedan är det klart att det finns en risk, men det finns risker med allt. Den som vill spela säkert köper ingen bostad öht. utan lägger pengarna under madrassen och hyr en lägenhet med 3 mån uppsägningstid.
 
Loppis skrev:
Den största skillnaden är med o vara sambo än gift. Är att om man är gift sitter man kvar i orubbat bo. Men som sambo gör man inte det.
Ja, om ni bara har gemensamma barn.

Finns det särkullsbarn med i bilden blir det inget orubbat bo. Då ska de barnen ha ut sin arvedel med en gång.
 
Loppis skrev:
Den största skillnaden är med o vara sambo än gift. Är att om man är gift sitter man kvar i orubbat bo. Men som sambo gör man inte det.
Och att man bodelar allt,
istället för bara lite bohag och en bostad om den införskaffats för det gemensamma boendet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.