MagHam skrev:
Vet inte om jag håller med riktigt
Alla jag känner har redan el. Nästan ingen kör med vedspis och fotogenlampa längre ;)

Kalkylen blir därför enkel:
Den fasta kostnaden som tillkommer för fjärrvärme är bara att fördela på förbrukningen (öre / kWh)
Tja, kalla det de "rörliga tillkommande" avgifterna då. I mitt fall så har jag ju för el: fast avgift för abonnemanget, effektavgift per den högst belastade timmen per månad, och rörlig överföringsavgift. Detta innan jag ens börjat betala för själva elen. Och sedan så tillkommer skatter osv. på detta. Det enda jag behöver betala av dessa om jag inte använder min el är just fasta avgiften för abonnemanget, och den är försumbar i sammanhanget, någon tusenlapp per år. Allt annat måste betalas och de avgifterna ökar med ökad förbrukning.

I fjärrvärmefallet, dvs mitt fall, det finns många andra modeller, så betalar jag ~43 öre/kWh. Punkt. Detta iofs med en större insats vid installationen motsvarande vad en borrhål för bergvärme skulle kostat, men eftersom vi inte räknar med anskaffningskostnader här, så får det kvitta. (Om vi vill räkna med det så blir det mera komplicerat.)
 
Alva10 skrev:
Elens senaste faktura gav 74öre/kw
Fjärrvärmen kan jag inte riktigt räkna på då den varit ställt på lägsta som går dvs 5 grader och förbrukat 141kw, men kollar man realtidsförbrukningen på fjärrvärmen så verkar den nu ligga på mellan 4 och 6 kw i timmen och elen har som max legat på 2 kw totalt , men skulle tro att i mitt fall så verkar elen vara billigare
Hmm, det skulle i så fall ge ett COP på mellan 2 och 3 för din pump. Inte omöjligt, men jag låter de som kan värmepumpar bättre (det finns många olika) uttala sig om det är rimligt. Värmepumpar fungerar ju generellt sämre ju kallare det blir ute. Även om nyare har blivit bättre på det. Du har inte en så pass avancerad pump att du kan få ut statistik?

Fjärrvärmen är ju enklare att räkna på eftersom du där betalar (typiskt) för överförd värme. Punkt.
 
Har en mitsubishi fd25 och vad jag vet ger den nånstans mellan 2-3 i cop vid -15
 
Alva10 skrev:
Har en mitsubishi fd25 och vad jag vet ger den nånstans mellan 2-3 i cop vid -15
Då verkar ju dina siffror helt rimliga. Om man kan lita på tillverkaren då. Och det kan man inte alltid. Men om det är en luft-luft pump så minskar, som jag förstår det, möjligheterna för tillverkarna att "glädjemäta" när man tar fram prestandasiffrorna.
 
3.2 cop hela vägen ner till -15 , 2.0 vid -25 som det verkar. Men nog med OT nu, i mitt fall jan vi nog konstatera att luftvärmepump är billigare än fjärrvärmen ;)
 
Hyr mycket är normalt att fjärrvärmen ska dra i timmen typ? Om vi kollar ute tempen nu och den är -7 och den drar 4kw/h , bra eller dåligt?
 
Redigerat:
Alva10 skrev:
Hyr mycket är normalt att fjärrvärmen ska dra i timmen typ? Om vi kollar ute tempen nu och den är -7 och den drar 4kw/h , bra eller dåligt?
Det beror precis på hur gammalt och energikrävande huset är. För mitt hus, som är "sådär" isolerat och drar ca 22000 kWh om året i värme+varmvatten så är 4kW en vanlig siffra när det är kallt ute.

P.S. Repetera gärna skolkunskaperna om enheter för energi och effekt, så minskar risken för missförstånd. kW är effekt, alltså energi per tid, och kWh är energi, alltså en total mängd. Så "4kW/h" är inte en relevant enhet i sammanhanget. (Det skulle i så fall vara någon slags "acceleration", dvs hur mycket effekten ökade eller minskade över tiden). Bara ett tips i all välmening.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Hej har kopplat in en innegivare, men hittar ingen inställning för den? Har danfoss 110 central, ökar ja bara till 20 på tempen så går han efter innegivaren eller hur gör jag?
 
Alva10 skrev:
Hej har kopplat in en innegivare, men hittar ingen inställning för den? Har danfoss 110 central, ökar ja bara till 20 på tempen så går han efter innegivaren eller hur gör jag?
När jag snabbskummar manualen så skall ju Danfoss ECL 110 ha inställningar för både innegivare och yttergivare. Hittar du inte dem?
 
Hittade nu
 
Redigerat:
Hur är det med innegivare installerad, går han förbi kurvor ställningen då? Just nu har jag alla radiatorer max öppna å ställt in på 20, testar å köra utan luftvärmepumpen nu å ser hur de fungerar. När den har fått okej temp inne sänker jag nog nån grad å kör på luftvärmepump. Bör ja ha alla radiatorer på max för å få billigast förbrukning ? Eller om ja t.ex sänker i källaren får anläggningen jobba hårdare då å behöver förbruka mer?
 
Det spelar nästan ingen roll för priset om du har radiatorerna öppna eller strypta med termostater.
Inte heller framledningstemperatur.

Fjärrvärme mäter Delta T / Flöde / Tid och räknar med hjälp av det fram den energi som förbrukats.

Så gör bara så komforten blir bra.
 
En del fjärrvärmeleverantörer har en taxa som gör att priset ökar om delta-T minskar samtidigt som flödet ökar, vid samma energiuttag.

Fjärrvärmeleverantörena vill oftast ha så låg returtemperatur som möjligt.


Ställ först in "rätt" temperatur med fullt öppna ventiler men då kommer vissa rum ha för hög temp ev vissa för låg temp.
Därefter stryper mer flödet på radiatorerna så att det blir "rätt" temperatur i alla rum utan att framledningstemperaturen ökar.
Nu kan du sänka "börtemperaturen" på fjärrvärmen och starta LLVPn.
När LLVPn inte orkar att ge tillräckligt så går fjärrvärmen in men bara i dom rum som har lägre temp än vad termostaterna på radiatorerna är inställda på.
 
Funderingar kring de här med inne givaren. Aktuell temperatur rum 22
Önskad temperatur rum 18 då borde fjärrvärmen stänga å dra 0 tycker man.

Min kurva är nu på 0.2 och förbrukningen står just nu på 1.3kw och elementen iskalla.

Hur går detta ihop?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.