M
Har du kollat vilken temperatur du får på inkommande rör till golvvärmefördelaren och stammen som går upp till övervåningen?

En IR-termometer hade vart ett ypperligt verktyg för att ta reda på detta.
 
Har ingen IR-termometer, men båda de rören är rätt svala just nu. Borde väl iofs kunna tejpa fast eller hålla en termometer mot den, kanske. Kan känna om nån timme igen men det är lite det här som känns som problemet. Det finns varmt vatten men det känns inte som något kallar på det. Det känns som allt "står för lågt" s.a.s. och inte kallar på tillräckligt mycket värme. På övervåningen misstänker jag att det har med kurvan på Esbe-shuntventilen som baserar vad den ger på en utegivare. Den visar som synes 25 grader just nu och verkar stå i botten/på max. Jag gissar att kurvan ska höjas. Sedan är det ca tre meter oisolerade rör längs väggen i groventrén. Vet inte hur mycket det försvinner där, men den temp utegivaren signalerar kan ju vara missledande om det försvinner ett par grader på vägen efter ventilen.

Esbe-shuntventil med temperaturdisplay som visar 25 grader, omgiven av kopparledningar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad gäller nedervåningen med golvvärme känns det som man ska höja något så varmare vatten går ut, men något mer centralt än termostaterna, eftersom det inte verkar göra någon större skillnad om man höjer dem.
Jag skrev returvärme tidigare, men det kanske helt enkelt är den temp på vattnet som cirkulerar? Det är de två runda mätarna i den här bilden jag talar om nu.

Värmeinstallation med märkta rör för olika rum, termostatventiler och mätare mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


... och så här ser det ut med tempen i tankarna. 75 i acktanken, 60 i toppen av slavtanken, ca 38 nån halvmeter från toppen och 24 där nere.

Värmeregulatorns display visar temperaturer, monterad på en vägg intill en vit dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Elementen på övervåningen "skriker" efter värme och shunten står i botten, den kan alltså inte ge något varmare vatten. Vart kommer framledningen till elementshunten ifrån?
 
M
Jag tror ju att du är inne på rätt spår när du säger att shunten står på max-temp och då bara på 25C.
Du har nog ingen större förlust i stammarna som går oisolerade i entrén, max någon grad.
Du har ordentligt med värme i tanken.

Så ut från tanken bör du ju ha rätt hög temp på framledningsröret, men någonstans är det förmodligen shuntat fel, för helt stopp tror jag ju inte att det är.

Det du får göra är helt enkelt att kolla stammarna hela vägen och kolla vart det börjar bli varmt, när du hittat det så har du förmodligen hittat vilken enhet det är som får varmt vatten men inte skickar det vidare (i någon större utrstäckning).


Något som slog mig nu så här i slutet på mitt svar. ESBE-shunten, den ger ju så mycket värme den kan till övervåningen, men uppenbarligen så räcker inte det till utan den får bara 25C vatten till sig, felet torde då ligga tidigare i kedjan. Temperaturgivaren på den visar väl bara hur varmt vatten den ger, och den kan aldrig släppa igenom mer varmt vatten än vad den gör på bilden, dvs när den står på max. Hade det funkat som tänkt så borde den väl kanske stått vid halvvägs och visat 25C, då hade man kunnat tänka sig fel värmekurva.
Men nu visar den ju full pudding men ändå bara 25C.
 
Bl.a. GK100 har talat mycket om de ev. problem värmeregleringen omkring shunten som kan finnas. Han gillar inte hur min röris har dragit det och har talat om bl.a. utspädning, ojämn och svårreglerad temperatur m.m. Det är mycket möjligt att det är sådant som visar sig nu. En sak som är intressant är att jag var inne i groventrén där innesystemet är förut, och då hör jag att det pumpas in vatten in i golvvärmefördelaren. Jag kände på pexröret in och det var åtminstone ljummet, nästan varmt. Shuntventilen pumpade också upp ljummet, nästan varmt vatten. Helt plötsligt stod shuntventilen på 31 grader och stod i mitten. Allt det här skedde samtidigt som systemet tog in varmt vatten utifrån. Det tyder ju på att precis när det kommer varmt vatten utifrån, går det ut varmare vatten. Men går det bara ut vatten till golvvärmefördelaren respektive till radiatorerna när det laddas varmt vatten utifrån acktanken?

Tja, jag är rätt lost i alla fall, men har bestämt mig för att ringa den andra rörisen jag fått ett par tips om. Vill han får han gå igenom hela systemet och då kommer jag ha med mig de tips som tagits upp flest gånger här i tråden, tillsammans med GK:s principskiss. Till dess får vi väl frysa antar jag. :eek:
 
Om du får värme när det laddas från huvudtanken är det ju bra, ja bra så till vida att systemen inne med shunt osv kan funka bara de försörjs med varmt vatten. Som sagt hade du otur med den som gjorde jobbet där det blev en hel del dåligt helt i onödan med samma jobb och material. Vi får hoppas att din nya kontakt gör ett bättre jobb iofs inte svårt med tanke på det befintliga. Så se till att ni är på det klara över hur du vill ha det och sen gör allt med tanke på rätt funktion och spara inte på några kronor om det kan göras bra.
 
  • Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
Det är ganska svårt att vara på det klara med hur jag vill ha det eftersom min kunskap om området är relativt begränsad, men jag är bra på att läsa, ta in och sortera information, och det finns ganska mycket i den här tråden. Jag ska gå igenom den ordentligt och vara så väl förberedd jag bara kan när det blir dags, jag lovar. :)
 
Eftersom den andre rörisen inte var tillgänglig förrän den 29e, ringde jag min gamle idag för att försöka råda bot på det mest akuta problemet. Därmed kan vi också bocka av en av grejerna ni poängterat. :)
Anledningen till varför det inte kommit ut något varmt vatten är att givaren till shuntventilen suttit högst upp. Nu flyttade han ner den till det hål där den övre termometern satt. Vips så började det forsa ut varmt vatten i systemet igen. Mycket trevligt. Gissningvis bör värmen bli mycket jämnare nu. Om det här bidrar med något annat bra vet jag inte, men det mest akuta problemet är i alla fall fixat.

Jag har dock fortfarande för avsikt att låta röris #2 kolla igenom systemet när han har tid.
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Jahapp. Det blev varmt och skönt så länge det varade. Nu gick mitt eldningsintervall ner till 1-1,5 dag. Först trodde jag att det bara var första gången då allt var så kallt att det s.a.s. slukade allt varmvatten direkt för att komma upp i nivå, men det blev likadant efter andra vändan två dagar senare. Det känns ju mindre kul.

Jag känner mig lite gnällig, men dels har det varit en del krångel med det här bygget, men framför allt känns det inte rimligt att jag med mitt system ska behöva elda nästan varje dag vid nollgradigt. Jag värmer upp knappt 150 kvadrat med golvvärme och kanske 75 med radiatorer. De 75 m2 har vi också ganska låg värme på.
Jag har 4 000 liter i acktanken, allt är välisolerat och huset är nybyggt. Farsans hus är byggt i början av 60-talet. Han har två stycken 750-literstankar och värmer upp 100 kvadrat med radiatorer och ytterligare 100 med väldigt svag värme. Han eldar mer sällan än jag på vintern och lika ofta som jag på sommaren. :/

Kan det finnas några idéer om hur man kan förlänga intervallet i mitt fall? Kan det hänga ihop med den ev. felaktiga rördragningen? Kan man kanske strypa något flöde i golvvärmefördelarens ventiler, shunten eller dylikt? Spånar bara, men det känns inte logiskt att det varma vattnet ska förbrukas så snabbt.
 
kulle
Om jag inte minns fel så har du kulvert in till huset, kanske det är något med matningen till din slavtank som inte stämmer ?
 
fredda skrev:
Elementen på övervåningen "skriker" efter värme och shunten står i botten, den kan alltså inte ge något varmare vatten. Vart kommer framledningen till elementshunten ifrån?
Har du ställt shunten så den öppnar åt rätt håll?

Gå in i inställningar i och testa ändra
 
Andreas_Hansson: tack. Det mest akuta med att värmen inte gick ut har löst sig. En givare satt fel så den fick helt fel indikationer. Nu är det bara resten kvar med lite märkliga dragningar och att jag får elda märkligt ofta.

kulle: Stämmer. Ca 50 meter PEX duokulvert. Ja jag har ingen aning faktiskt. Hoppas att röris # 2 kan hitta något när han förhoppningsvis dyker upp om ett par veckor. Det känns liksom som "det står och rinner", som om varmvattnet försvinner väldigt fort. Det är möjligt att det blir så med golvvärme överlag, men plattan isolerar ju, tankarna är isolerade och kulverten likaså. Jämförelsen med farsans hus jag gjorde ovan blir ju närmast löjlig.
 
Hej!

Här kommer en bump av tråden som heter duga, fem år senare. En kort recap för er som inte minns är att flera av er i tråden inte tyckte att rörinstallationen inne till vår ved-/värmeanläggning var helt hundra. (Åtskilligt annat kring projektering, införskaffande och justering av anläggningen i fråga har bollats i tråden också.)

Lång historia kort: jag bollade eventuella korrigeringar som ni föreslagit med den lokala rörfirman. De ville först inte göra det varpå det gick ett par år innan jag tog upp ämnet igen med dem. På senare år har de nämligen genomgått en moderniseringsprocess och jobbar nu även med delar som s.a.s redan finns på plats, inte bara arbeten där de själva gör allt från A-Ö.

En kille jag har blivit rekommenderad av åtskilliga personer gällande värme och ved kom därför hit tillsammans med en kollega i våras. Jag visade dem @GK100 :s principskiss och han tyckte den såg bra ut. De grejade här i ett par timmar, drog om ett par av de kopplingar med dålig retur och blandning m.m. och satte dit ett kompletterande luftningsrör. Jag slänger in lite bilder också att jämföra med mina tidigare i tråden.

Rörkillen tyckte också att termostaten i skåpet som fördelar varmvatten till golvvärmen stod onödigt högt, så vi sänkte den några grader från cirka 40 till omkring 35 där han sade att den ungefär/helst bör stå. Den andra/nedre termometern i skåpet hamnade då på omkring 25 grader.

För att kunna justera in golvvärmen bättre hade det behövt vara kallare, vilket det inte var mer den säsongen. Hans tips var att ställa rumstermostaterna på max när det var kallt ute för att se om det blev tillräckligt varmt inne, och i så fall sänka dem successivt till rummen fick önskad temperatur.

Nu har det gått ett halvår med både sommar, höst och nu rejäl vinter. Tyvärr har jag vare sig fått längre eldningsintervall eller fått upp värmen i huset så högt som jag vill. Med tanke på att konkreta ändringar blivit gjorda bollar jag därför gärna med er igen.

Om vi tar det viktigaste först, värmen inne. Jag hatar att frysa, och den värmeanläggning jag har ska ju räcka för att värma huset till en rimlig nivå utan problem. Häromdagen hade vi cirka 20 grader vid golvet och cirka 17,5 i brösthöjd, vilket inte ens i närheten är komfortabelt längre perioder inne. Jag öppnade då skåpet till golvvärmefördelaren och höjde vredet igen så att de två termometrarna i skåpet efter ett tag stod på 40 respektive 28 grader, ungefär som innan rörkillarna var här. Det gav mig 22-23 grader vid golvet och cirka 20 grader i brösthöjd. Avsevärt bättre, men vi går med huvtröja hemma och fryser. (Hur varmt man vill ha inne är förstås en smaksak, men här handlar det om att jag vill ha det varmare helt enkelt.)

Rörisen tyckte ju helst inte att man skulle mata golven med över 40-gradigt vatten. Samtidigt uppskattar jag att jag skulle behöva ställa upp det till kanske 42-44 grader för att få ut drygt 30, vilket sannolikt ger omkring 25 i golvet och omkring 21 i brösthöjd, alltså normal, bekväm rumstemperatur. Våra rumstermostater står på max bör såklart sägas också.

Ska jag höja vredet i fördelarskåpet mer, eller kan det vara något annat som knasar?

När det gäller eldningsintervaller är de i stort oförändrade efter deras justeringar. Jag gör ungefär två ilägg varannan dag när det ligger runt nollan ute eller kallare, medan två ilägg räcker fem, sex dagar sommartid när golvvärme och element inte står på. Jämfört med andra med snarlika anläggningar i forumet är det inte dåligt, men heller inte särskilt bra, och justeringarna de gjorde verkar som sagt inte ha påverkat något nämnvärt. (En sak som hände efter det var att det ibland kan komma varmvatten när man duschar, sedan tar det slut, men fortsätter man spola ett tag till kommer det en skvätt till. Det är ett marginellt problem, men det uppstod efter ändringarna.)

När det gäller eldningsintervallerna har jag en tanke. Jag noterar att värmen håller mycket längre i acktanken ute i pannrummet än i slavtanken i groventrén. Det blir också varmt i groventrén, vilket förstås får mig att undra hur mycket effektivitet man kan köpa sig genom att isolera slavtanken bättre. Det är enbart pur-skum omkring den, på om jag minns rätt 40 mm. Ett par personer sade tidigare i tråden att det är alldeles för lite. Acktanken byggde vi in och sprutade lösull runt som jämförelse.

Som alltid tacksam för svar kring både intervaller och innetemperatur. Det kändes spännande att plocka upp tråden igen nu när det faktiskt äntligen har hänt något.

Golvvärmefördelarskåp med termostater och anslutna rör efter omjustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital termostat för värmesystem med tydliga temperaturinställningar på displayen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Analog termometer som visar cirka 17,5 grader monterad på en gul vägg, med en svart rörledning i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörsystem med manometer på en gul ackumulatortank och kopplingar i fokus, efter justering av värmeanläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörinstallation för en ved-/värmeanläggning med kopplingar, pumpar och ett luftningsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
M
Hej!

kul att det blir lite liv i tråden igen :)

vad hade ni för golv inne och varför vill han inte att du går över 40C?

jag har massivt trägolv och kör upp till 55C, högre än så vågar jag faktiskt inte gå med viss rädsla för deformation av golvet, även om det känns osannolikt när man passerat den gränsen.

däremot skulle jag säga att man ska vara väldigt försiktigt _första året_ så att golvet får torka ut riktigt ordentligt. Vridningar, sprickbildningar m.m blir ju klart värre i samma takt som temperaturen ökar medan träet har hög fuktkvot.

En knustorr bräda misstänker jag att man kan köra upp till 100C utan att det händer nåt :)
Men man ska kanske inte ha det i golven ;)

Men man väl försöka hålla yttemperaturen på golvet runt typ 25C
 
M
Skärmdump av ett diskussionsforum med rubriker om byggrelaterade ämnen och text om golvvärmetemperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.