Såg nu att min kurva var ställd på 0.5 , bot i Örnsköldsvik så är ju norrland, kan det fungera eller ska man ställa upp kurvan lite. Har ställt tempen så den står på 20 men får kolla ikväll vad jag har för temp inne.
 
Alva10 skrev:
Såg nu att min kurva var ställd på 0.5 , bot i Örnsköldsvik så är ju norrland, kan det fungera eller ska man ställa upp kurvan lite. Har ställt tempen så den står på 20 men får kolla ikväll vad jag har för temp inne.
Val av kurva beror på hur väl isolerat huset är, om det är golvvärme och/eller radiatorer och i så fall hur många och stora radiatorer som finns.

Om vi utgår från att du använder radiatorer så tycker jag att man, med fjärrvärme, får bäst komfort med fungerande och väl inställda termostatventiler på radiatorerna. Det bygger alltså på att framledningstempen är något högre än vad som behövs och att sedan termostaterna får reglera flödet till rätt rumstemperatur.

Kurva 0.5 kan funka, men det kan hända att du behöver gå upp till 0.6-0.8 också.
Upplever du att 0.5 inte räcker för att radiatorerna ska kunna uppnå önskad värme så testa att öka ett snäpp.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Med fungerande termostater på radiatorerna: ett snäpp för hög kurva och individuellt finlir per rum.
Utan termostater: Fullt blås och "rätt" kurva

Finns inte så mycket inställningar som ger någon slags avgörande besparing gentemot fjärrvärmeverket.
De mäter flöde och delta T. Sedan räknar dom ut enligt 1 kg vatten 1 grad = 4,18 kJ
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Just nu har jag ett test på att se hur långt luftvärmepumpen klarar att värma själv :), så fjärrvärmen står på kurva 0.5 och +5 på temp inställningen. Ska hålla kolla på vad som värmer billigast, men tack för inputen.
 
Vart kollar man hur mycket fjärrvärmen drar per dag? Såg att de stod 58öre/kw på fakturan är det vad jag betalar inkl skatt/moms verkar ligga på ca 30-45kw i elförbrukning om jag kör med enbart luftvärmepumpen och min undran är om det då inte är billigare å bara köra fjärrvärmen?
 
Redigerat:
Är ju beroende på hur din mätare ser ut, men det borde väl gå att läsa av den? Annars kolla in/uttemperatur och se om skillnaden ligger någorlunda stilla och räkna sedan som tidigare skrivits .
 
Redigerat:
Alva10 skrev:
Vart kollar man hur mycket fjärrvärmen drar per dag? Såg att de stod 58öre/kw på fakturan är det vad jag betalar inkl skatt/moms verkar ligga på ca 30-45kw i elförbrukning om jag kör med enbart luftvärmepumpen och min undran är om det då inte är billigare å bara köra fjärrvärmen?
Som Hasse skriver så får du läsa av på mätaren hur mycket du förbrukat under ett dygn. Många mätare är graderade i MWh, så multiplicera med tusen för att få kWh. Min mätare (och många med den) kan dessutom tala om toppförbrukning samt förbrukning just nu. Om du inte tappar varmvatten (eller har beredare som just värms) så ger nuvarande förbrukning gånger tid också ett närmevärde som är användbart.

Om det är billigare är svårt att säga eftersom fjärrvärmepriserna varierar mycket över landet. I mitt fall så är det definitivt billigare, för andra så lönar sig el genom värmepump. Men 58 öre/kWh inklusive allt är iaf inte ett orimligt pris för fjärrvärme (jag betalar ~43 öre), och fjärrvärmefakturorna är typiskt mycket enklare att läsa än elfakturorna (där ju pålagorna från flera olika aktörer sprids för vinden på en massa olika poster och fakturor), så om du inte har extra kostnader som tillkommer (abonnemang och så vidare) så kan det mycket väl bli billigare.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
...Men 58 öre/kWh inklusive allt...
Oftast tillkommer en fast avgift som, när den slås ut på en hushållsförbrukning, blir ett betydande påslag.
Fast det är lite OT och finns andra trådar där vi "bråkat" om fjärrvärmepriset och dess konkurrenskraft ;)
 
Mätaren är en kamstrup multical 401, ökade fjärrvärmen från 5 till 20 grader på danfoss enheten , hittade en meny där det stod förbrukning i realtid, ska låta den gå ett tag å se, i början stod den på 12kw, men det sjunker hela tiden nu.
 
Ja senaste fakturan hade jag 75 kr förbrukning å typ 500 i fast avgift på fjärrvärmen :p så det är jag medveten om :)
 
MagHam skrev:
Oftast tillkommer en fast avgift som, när den slås ut på en hushållsförbrukning, blir ett betydande påslag.
Fast det är lite OT och finns andra trådar där vi "bråkat" om fjärrvärmepriset och dess konkurrenskraft ;)
Njae, jag tycker nog det kan få vara med. Skälet till att jag inte tog upp det är att det inte spelar någon roll här. Om man både har fjärrvärme och annan värmepump inkopplad så betalar man sin fasta avgift även om man använder mycket eller lite fjärrvärme. Precis som man betalar sitt elabonnemang oavsett om man använder värmepumpen eller inte, så det spelar ingen roll i det kortare perspektivet.

Det spelar naturligtvis roll i det längre perspektivet, om man skall ha kvar fjärrvärme överhuvudtaget, men det var inte så jag tolkade TS. Jag tolkade TS mer som om det analogt med elräkningen skulle komma till en massa andra förbrukningsberoende kostnader (överföring/skatter/osv, osv), och det gör det som sagt typiskt inte när det gäller fjärrvärme.
 
Alva10 skrev:
Ja senaste fakturan hade jag 75 kr förbrukning å typ 500 i fast avgift på fjärrvärmen :p så det är jag medveten om :)
Det är hart när omöjligt att jämföra fjärrvärme och elpriser på grund av alla fasta avgifter som dessutom är olika i olika områden, det är därför alla trådar i stil med "vilket är billigast" brukar spåra ur helt eftersom folk slänger ur sig siffror i typ med "jag betalar bara 34 öre/kwh för elen", utan av säga om det är inklusive nätavgift, elskatt, etc. De fasta avgifterna försvårar kalkylen, och med effektavgiften som många elbolag har numera blir det ännu rörigare, men det enklaste sättet är nästan bara att ta din kostnad för fjärrvärme och el på förra fakturan och dela med förbrukningen för att få ett nettopris /Kwh *"inklusive allt".
Jag gjorde det och i mitt fall kostar fjärrvärme 0.82 kr/kWh och el 1.46 kr/Kwh (rörligt avtal). Så om jag ska tjäna på att ha luftvärmepump måste den alltså ha ett COP på 1.78 bara för att gå -+0. Det är väl iofs ett rimligt värde, men sen kommer ju investeringskostnaden på det också. Ska man räkna ordentligt krävs det ju också en kalkyl där man verkligen tar hänsyn till de fasta avgiftern.
 
  • Gilla
Huey212
  • Laddar…
Yaken skrev:
...De fasta avgifterna försvårar kalkylen...
Vet inte om jag håller med riktigt
Alla jag känner har redan el. Nästan ingen kör med vedspis och fotogenlampa längre ;)

Kalkylen blir därför enkel:
Den fasta kostnaden som tillkommer för fjärrvärme är bara att fördela på förbrukningen (öre / kWh)
 
MagHam skrev:
Vet inte om jag håller med riktigt
Alla jag känner har redan el. Nästan ingen kör med vedspis och fotogenlampa längre ;)

Kalkylen blir därför enkel:
Den fasta kostnaden som tillkommer för fjärrvärme är bara att fördela på förbrukningen (öre / kWh)

Jo, visserligen blir den enkel i den mån att man redan har dom men det jag syftade på är att ditt nettopris ju kommer variera med förbrukningen. Du har ju iofs rätt att man bara kan bortse från dom om man ska räkna på förändringar :)
 
Elens senaste faktura gav 74öre/kw
Fjärrvärmen kan jag inte riktigt räkna på då den varit ställt på lägsta som går dvs 5 grader och förbrukat 141kw, men kollar man realtidsförbrukningen på fjärrvärmen så verkar den nu ligga på mellan 4 och 6 kw i timmen och elen har som max legat på 2 kw totalt , men skulle tro att i mitt fall så verkar elen vara billigare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.