Fick den av svärfars kompis som har golvfirma så jag kan tyvärr inte svara på det... Har ett svagt minne av att jag sett den i någon "proffsbutik" typ Colorama eller liknande där de brukar handla prylar.

MVH

Daggen
 
Okej, tack ändå :)
 
Problemet är att jag bor i Halmstad. Får se om jag har vägarna förbi butiken i Malmö. Tack ändå :)
 
Dum fråga men varför så många skorstenar?
Grymt bra jobbat för övrigt. Blev sugen på takfotsbelysning när jag såg dina bilder.
 
mabe542 skrev:
Dum fråga men varför så många skorstenar?
Grymt bra jobbat för övrigt. Blev sugen på takfotsbelysning när jag såg dina bilder.
Det är absolut ingen dum fråga... Jag hade precis samma tanke när jag kom dit och såg det första gången, WTF?
De 4 skorstenarna från höger är ventilation i taknocken eftersom det är ryggåstak så att luften ventileras från takfot och ut i nock och den femte är köksfläkten... Min första tanke var varför de inte satte små diskreta skorstenar men nu tycker jag det ser ganska kul och speciellt ut :)

Takfotsbelysningen är kanon om man vill lysa upp fasaden och få en fin effekt men är man ute efter att lysa upp runt huset på marken är de lite för svaga.

MVH

Daggen
 
Tjena!

Inte varit särskilt aktiv här på sista tiden då jag inte har så mycket tid att pula med stugan men det har ändå hänt lite saker sedan sista inlägget...

Efter takbytet och ommålningen såg det gamla balkongräcket helt fel och temporärt ut därför bestämde jag mig för att byta ut det. Hade tur att en kompis som jobbade på ett bygge kom över 5st helt nya 90x180cm stora glasskivor som jag fick helt gratis!

Gamla räcket:

Hus med grå fasad och vit, gammal och sliten balkong med träplank som räcke före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett hus med grått sidospår och en hög balkong med ett gammalt, temporärt trästaket och pågående renoveringsarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom måtten på glasskivorna inte passade med de gamla måtten mellan stolparna rev jag alla stolpar och den gamla trallen på balkongen och bytte ut till nytt.

Nybyggd balkong med trägolv och stolpar utan räcke, utsikt över skog och hav.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utomhusbild på en stuga med ett temporärt träbalkongräcke innan renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering av balkong med nytt räcke under installation, verktyg synliga, utsikt över natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ommålad stuga med pågående arbete på balkongen, trästolpar uppsatta, utsikt över sjö, verktyg utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såklart har jag inte någon bra bild på resultatet innan frosten kom men jag är riktigt nöjd med tanke på att kostnaden endast blev några tusenlappar och lite eget arbete.

Hus med nyrenoverad balkong utrustad med nya glasräcken, omgivet av frosttäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd balkong med glasräcke, frostig utsikt mot skog och sjö i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MVH

Daggen
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Nästa projekt blev att hösten 2015 ta tag i det gamla fallfärdiga garaget. Tog in lite diverse offerter men som vanligt tycker jag att det är mer värt att offra några lediga dagar och några veckor semester än att punga ut en massa nettopengar och få det gjort till dubbla kostnaden.

Vet inte riktigt hur länge det gamla garaget hade stått orört men det hade definitivt sett bättre dagar.

Med hjälp av kofot, lite svordomar, några ninjasparkar och 4 rundor till soptippen så var rucklet borta.

Nedgånget, övergivet garage med skadat tak och bristfälliga väggar omgivet av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förfallna garaget omgivet av träd, med synligt trasigt tak och staplad ved vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett gammalt och slitit garage med mörkbruna plankor och gröna fönsterkarmar, beläget i en skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fallfärdigt gammalt garage med skadat tak och utspridda byggdelar runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett fallfärdigt garage som kollapsat bland träd och skräp, med byggmaterial och verktyg utspridda på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hög med rivningsavfall från gammalt garage vid sidan av en släpvagn i snötäckt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan stod allt still till våren 2016 då jag kontaktade en trädfällar firma för att ta bort 5 stora tallar där det gamla garaget stått.

Vy över en tom plats där ett gammalt garage stod, omgiven av stora tallar med en sjö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MVH

Daggen
 
  • Gilla
spånhyvel
  • Laddar…
Grunden lejde jag bort till en bekant med firma. Medans jag var utomlands och jobbade kom han över med en grävmaskin och grävde ur, fyllde upp med fyllnadsmassor och sedan kunde kantelementen sättas ut.

Garaget blir 30m2 och är tänkt som varmgarage. Grunden isoleras med 200mm, väggarna blir 145+45 och taket ca 30cm...

Grävmaskin som gräver ur för en garagegrund omgiven av sten och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävmaskin gräver ur och förbereder marken för grundläggning av garage på 30m2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stor hög av schaktade stenar och jord blandat med skräp vid kanten av en skoglig tomt, där ett garage ska byggas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävmaskin på arbetsplats med utgrävd mark och fyllnadsmassor, inledningsfas av garagebygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävmaskin som förbereder grunden med fyllnadsmassor för bygge av varmgarage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävmaskin som arbetar med att förbereda marken för en garagegrund genom att gräva ur och fylla upp med fyllnadsmassor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags för kantelement, isolering, armering och gjutning.

Grävmaskin bredvid nygjuten garagegrund med armeringsnät redo för gjutning på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävmaskin vid nygjuten och isolerad grund för garagebygge omgiven av skogsterräng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grund med isolering och armering klar för varmgaragebygge, omgiven av grus och natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nygrävd och nyligen gjuten betonggrund för garage på en byggarbetsplats, omgiven av grus och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu var grunden klar och jag satt ivrig och väntade på mina två veckor semester i oktober då jag skulle åka hem och börja resa garaget.

Jag beställde allt virke via nätet och jag blev så glad och överraskad att leveranserna från både Byggmax och Beijer kom på första semesterdagen som de lovat med 30 minuters mellanrum!

Byggmaterial från Byggmax och Beijer levererat på grusmark med insulation och timmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då var det dags! Det är första gången jag bygger ett "hus" från början så det skulle bli riktigt kul och spännande och målet var att på 9 hela dagar bygga och resa stomme, tak, spont, papp, takplåt, ytterpanel, fönster och dörrar dvs få garaget vädertätt inför vintern.
Jag hade tur att jag kunde få hjälp av en kompis som är elektriker och grannen som är snickare på kvällarna när tunga moment som resa väggar osv skulle göras.

Nygrundad garageplatta med kantelement och träbjälkar, omringad av byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Påbörjad byggnation av garage med grund och första väggstomme på plats, verktyg utspridda på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Påbörjat bygge av ett trägarage med grunden lagd och ena väggstommen upprest, mot en skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppförande av en trästomme för ett garage på en betonggrund med verktyg och byggmaterial synliga på byggplatsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Garagegrund med kantelement på en byggplats omgiven av natur och en väg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takstolarna beställde jag färdiga. De kostar inte så mycket till ett litet projekt som ett garage och jag sparade säkert in en hel dags arbete.

Trästomme av ett garage under konstruktion med synlig grund och skogen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggnation av trägarage i skogsmiljö med person som arbetar på takstomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Konstruktion av garage med trästomme och tak på en grusig grund omgiven av skog och höstlöv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fy fasen vad det är guld värt med spikpistol till både råspont och takpapp! Hade tagit en dag extra att bara spika om jag inte kunnat låna grannens prylar!

Nybyggt tak med en rulle takpapp över obehandlad råspont, verktyg och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stomme till ett garage under konstruktion omgiven av byggmaterial och natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taket ville jag ha så likt huset som möjligt där jag har bandad plåt men eftersom det blir mycket dyrare att göra riktig bandad plåt beställde jag takplåt från falsat.se som jag kunde lägga själv. Riktigt snyggt tycker jag!

Byggstomme till ett garage med takstolar och takplåt på, omgiven av skog och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppbyggnad av garageskelett och tak i trä omgiven av höstfärgade träd och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags för vindduk och gles. Hade helt fantastisk tur med vädret! Det regnade endast en söndag under två veckors tid och det blev jag inte ens drabbad av då jag låg inne hela dagen och kurerade mig efter en kompis inflyttningsfest ;)

Nybyggt garage med takplåtar och vindskydd, omgivet av höstnatur och en person i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggarbetsplats för ett garage med isolerande vindduk, byggmaterial och stegar, med hus och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Valde att köpa mellanstruken ytterpanel. Lite dyrare såklart än obehandlad eller grundmålad panel men när man har lite tidspress kan några extra kronor vara guld värt! Dels tar det tid att grundmåla, vänta på torkning sen måla med färg och jag vet inte hur bra resultatet blir när temperaturen kryper ner runt 5 grader. Nu kan jag vänta till nästa vår med att måla ett sista lager i den kulör jag vill ha vilken är lite mörkare grå än den mellanstrukna färgen.

Halvfärdigt garage i skymning med byggmaterial framför och en person på stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggt trägarage med grå panel och öppen port, byggmaterial och stege runtomkring, omgivet av höstträd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggt garage med grå ytterpanel och svart takplåt, delvis täckt med vindskyddsfolie och byggmaterial synligt på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev såklart lite kvällspass också då man var ivrig och ville få klart!

Person som arbetar på ytterpanelen på en nästan färdigbyggd garagestomme på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är så här långt jag kom på 9 hela svettiga arbetsdagar!

Nästan färdigbyggt gråmålat garage med plywoodtäckt port, omgivet av höstnatur och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Satte in 2 fönster samt ytterdörren på långsidan också men porten hanns inte med så jag stängde igen garaget med några plywoodskivor i väntan på att jag åker till Sverige och fortsätter med insidan i slutet av November. Då är tanken att jag skall isolera, plasta, dra el som jag får hjälp med av min vän som är elektriker samt sätta upp invändiga skivor sedan kan bilen stå där och mysa över vintern till nästa vår :)

MVH

Daggen
 
Redigerat:
  • Gilla
spånhyvel och 1 till
  • Laddar…
Vad kul med en stor uppdatering. Bra jobbat 👍
 
  • Gilla
Daggen84
  • Laddar…
H
snyggt jobbat! vad är det för takvinkel? var beställde du takstolarna ifrån?
 
  • Gilla
Daggen84
  • Laddar…
Haget skrev:
snyggt jobbat! vad är det för takvinkel? var beställde du takstolarna ifrån?
Takvinkeln är 16 grader. Falsat PRO som plåten heter kan läggas ner till 8 grader. Takstolarna kommer från Lundqvist Takstolar. Gick på 4.900kr för 7st plus frakt.

MVH

Daggen
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Bra jobbat! (y)
 
  • Gilla
Daggen84
  • Laddar…
Såhär i virustider tar jag tillfället i akt att uppdatera vad som händer på torpet... Sakta men säkert fortskrider arbetet med några veckors snickrande per år, därav senaste uppdatering 2016 :)

Vi börjar med garaget där jag kommit så pass långt att porten är installerad, elen är dragen, tak samt väggar har isolerats och plastats samt plywood och gips på väggarna... Ett lager färg på utsidan samt belysning.


Inre av ett garage under konstruktion med isolering och träreglar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbetet i ett garage där väggarna isolerats med gult isoleringsmaterial och täckts med plast, med en stege och material framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Garage under renovering med isolerade väggar, plastad takisolering, stege och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Isolerat och plywoodklätt garagetak med synlig stolp- och bjälkkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Isolerat golv i ett garage med synliga träbjälkar och mineralullsisolering, samt stödpinnar med metallbeslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppdatering av garage med isolerade väggar klädda i plast och plywood, samt virke och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inredning av ett garage under renovering med isoleringsmaterial på väggarna, tak samt plywood, verktyg och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Garage under renovering med installerad port, isolerad vägg med plywood, elinstallationer och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis renoverat garage med nyinstallerad port, isolerade väggar och gips, samt en synlig verktygshörna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsikt inifrån ett halvfärdigt garage med isolerade väggar, plywood, verktyg och en öppen port.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad vit garageport på ett grått garage med isolering, färdigmålade väggar och belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggt mörkt garage med öppen port och skymmande träd i bakgrunden vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag kom så här långt kändes det som att garaget kan stå ett tag innan det färdigställs helt. Den gamla betongtrappan upp till huset var i hemskt skick och omöjlig att skotta på vintern därför bestämde jag mig för att bygga en trätrappa.

Nybyggd trätrappa vid torp med räcken och befintlig gammal betongtrappa i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd trätrappa med räcke som ersätter gammal betongtrappa, omgiven av sten och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd trätrappa under konstruktion utanför ett gråmålat garage med havsutsikt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd trätrappa och däck vid grått hus med utsikt över vattnet, omgivet av sten och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd trätrappa i en trädgård framför ett hus med stenmur och luftvärmepump på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd oavslutad trätrappa upp till hus med omgivande natur och värmepump på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Påbörjat bygge av en ny trätrappa utomhus med stolpar och ramar i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Konstruktion av en ny trätrappa utomhus med stolpar och trappsteg under uppbyggnad i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MVH

Daggen
 
  • Gilla
SC Aero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.