Hej Rickard.
Jag måste säga att jag är nöjd trots massa felloggar. Detta berodde troligen på det häpnadsväckande felet att montörerna växlat slangar på ute-delen !!! Kan detta medföra skada? Montören hävdade såklart att den lika gärna kunde köra baklänges. hmmmm

Från inflyttning 12 jan 2015- 12 okt 2016, har vi (2 vuxna, 4 barn) gjort av med 3600 kwh. Dubbelkollade. Jo det stämmer
Då har vi kört hårt med FTX på "sommarkyla" hela sommaren. Det innebär att den tar luft utifrån om den är svalare och kör in i huset. Har ej hunnit sol-avskärma södersidan ännu...
Panasonic 9 eller 12 kw verkar spännande, lite fulare än ivt men jag tror mindre ljud. De mäter inte ljud på samma sätt tror jag. Bäst är dock att utedelen är säkrare mot frysrisk vid strömavbrott då det är köldmedium i.
 
Hallå allihopa.
Vi har varit väldigt nöjda med våran IVT AirX 130 med AirModule E15 men inte just nu!
När graderna utomhus gick ner mot nollan och nån grad minus så har det varit väldigt kallt där hemma. I Lördags var det nere på 15 grader.

Jag har förgäves försökt läsa på lite hur man ska ställa in för att få ett jämnare resultat.
Fick följande råd..
Knäck annars värmekurvan vid 0 grader och 5 plus . Höj ca 3 grader mot vad värmekurvan visar

Någon som vet hur man knäcker värmekurvan på dessa enheter? Vad innerbär det att knäcka den?
 
Konstigt att inomhustemperaturen gick så långt ner som till 15 grader. Verkar som det behövs betydligt mer än knäckning av värmekurvan. Knäckning innebär helt enkelt en finjustering av värmekurvan vid t.ex. noll grader ute då man i intervall runt nollgradigt höjer värmekurvan ett par grader jämfört med en ursprungliga kurvan. En del tycker det känns extra kyligt just runt nollgradigt väder.
 
Christian, kan det vara att du har ett trögt system med tex golvvärme i betongplatta? Då kan jag förstå att det kan ta lite tid för systemet att hinna i kapp. Annars låter det som sagt inte som knäckning av kurva kan bidra så pass.:confused:
 
  • Gilla
Jesper Dahlberg
  • Laddar…
Du behöver inte knäcka kurvan men höja till en brantare kurva för antar att du inte får rätt temp vid ännu kallare väder heller.
 
Att den gick ner till 15 grader var ett extremfall. Hoppas det inte händer igen.
Jag har ingen inomhusgivare till pumpen utan den går bara på utetemperaturen.

Vi har radiatorer i ett stenhus från 1962. 125m2 boyta och 125m2 källare som också är uppvärmd.
Huset var eluppvärmt när vi köpte det och vi installerade en IVT AirX 130 med AirModule E15 2014.

Hart för mig det var samma förra vintern när det närmade sig nollan att det var lite ojämnt. Ska se hur det blir när det blir kallare. Hittade inte någonting i inställningarna för värmekurva om att knäcka kurvan.
 
  • Gilla
Jesper Dahlberg
  • Laddar…
Om du får 15 grader med nuvarande kurva så är den ganska mycket fel en knäckning fixar endast mindre felaktigheter.
 
Ja det var ett konstigt fall i grader då det inte visades något felmeddelande eller så under perioden.
Efteråt har det varit ganska stabilt. Vi eldar även en del i öppen spis.

Graf som visar temperatur- och luftfuktighetssvängningar över en veckas tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oupps! 15 grader inomhus skojar man inte bort. Det hade fått min familj att explodera! :cool:
Skönt att det löst sig. Har du någon aning om vad som egentligen hände? Var det värmekurvans fel?
Vi eldar mycket i kamin och har även en hel del soluppvärmning på vårkanten så jag har beställt med innegivare. Vi fick hem vår pump för en vecka sedan och väntar nu på installation. Pelletseldning har aldrig varit så tråkigt som nu när man går o väntar på att få igång pumpen! :cool:
 
  • Gilla
Jesper Dahlberg
  • Laddar…
Ricke77 skrev:
Oupps! 15 grader inomhus skojar man inte bort. Det hade fått min familj att explodera! :cool:
Skönt att det löst sig. Har du någon aning om vad som egentligen hände? Var det värmekurvans fel?
Vi eldar mycket i kamin och har även en hel del soluppvärmning på vårkanten så jag har beställt med innegivare. Vi fick hem vår pump för en vecka sedan och väntar nu på installation. Pelletseldning har aldrig varit så tråkigt som nu när man går o väntar på att få igång pumpen! :cool:
Installation färdig. Provade att elda i kaminen ikväll. Märkte till min förvåning att vp eldade på samtidigt. Kollade inställningarna och såg att rumspåverkan stod på 1. Höjde den till 5 och direkt började vp att varva ner. Lite luddigt i manualen vad värdet innebär, någon som kan förklara?
 
Har fått det förklarat för mig vad värdet innebär... IVT skrev såhär:

Logiken styrs av ett framräknat börvärde som man får fram genom utomhustemperaturen och inställt värde på kurvlutningen. Detta värde kan rumsgivaren i sin tur korrigera.
Det ligger 3 grader påverkningsgrad hårdkodat som man inte ser, dessa plussar du på med värdet på rumsinflytande. Om denna står på 1 grad får alltså givaren påverka temperaturen 2 grader upp och två grader ner från det uträknade värdet. Man ska akta sig för att ställa in ett för högt värde, då kan systemet börja svänga om rumstermostaten gasar och bromsar hela tiden. Öka på med en grad till och avvakta.
 
Hoppas någon kunnig forfarande lyssnar: :)

Vi har nyligen renoverat en kåk på ca 240 m2, två plan, endast nedervåningen med värme just nu, vi har installerat en IVT air x, 15 kw, överhettningsskyddet slår på lite då och då, och kan inte riktigt få något svar på vad problemet är från installatören, trycket är det inge fel på.. Är det någon som har några erfarenheter om detta?
 
För liten vattenvolym troligen. Kanske i kombination med dåligt flöde t ex på grund av för hög värmekurva i kombination med termostater. 15kW ska ju helst ha 200 liter att jobba med, gärna mer.
Hur ser systemet ut i övrigt? Vad får du för larm/fel?
 
useless useless skrev:
För liten vattenvolym troligen. Kanske i kombination med dåligt flöde t ex på grund av för hög värmekurva i kombination med termostater. 15kW ska ju helst ha 200 liter att jobba med, gärna mer.
Hur ser systemet ut i övrigt? Vad får du för larm/fel?
Oj vilket bra svar! Då ska vi se..

Vi har hyfsat stora duplex radiatorer, breda och många, men som sagt, bara på 1 våning, (har en tråd på byggahus, där står precis ALLT om huset! https://www.byggahus.se/forum/threa...-i-lilla-byn-taernsjoe-i-uppsala-laen.283429/

Kan vara så då kanske att det är för få element?

Termostaten inne är på 23,5 grader, men vi får bara 19-20 som mest, kan det spela roll också?
 
'Termostaten inne', är det rumsgivaren till värmepumpen? Vad har du för inomhusmodul/styrsystem?
Grundprincipen brukar vara; Sätt i ner rumsgivarpåverkan till 0, öppna alla radiatortermostater/handventiler max och justera in värmekurvan så att det blir lagom varmt inne. Blir det för vamt eller kallt i vissa rum så får man balansera flödena i radiatorerna med den fasta instrypningen som brukar finnas i radiatorkopplet.
 
  • Gilla
Jesper Dahlberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.