Demmpa: Går det att bandbreddbegränsa i edgeroutern? Konfade upp en för någon vecka sen men tänkte inte på om det fanns?
 
mexitegel skrev:
Demmpa: Går det att bandbreddbegränsa i edgeroutern? Konfade upp en för någon vecka sen men tänkte inte på om det fanns?
Jag skulle tro att det är möjligt. Det är möjligt i deras USG (Unifi Security Gateway) som ibland ses som en mindre utvecklad produkt så det borde finnas i edgeroutern.
Senaste versionen av USGn innehöll en del nytt godis. En del kräver dock att man även kör en switch från Ubiquiti, så Netgear-switchen kanske byts ut snart.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
M
[SKPG]Zamora;2589774 skrev:
Vi bygger inte fastighetsnäten med blåsfiber, utan drar en 4*sm till varje lägenhet. Där svetsar vi upp ett par i ett uttag, lämnar ett par i reserv, och kopplar in cpe:n samt reggar den hos nätägaren. I källaren svetsar vi in i en väggbox eller odf och patchar sedan in i nätägarens box.
I stort sett samma jobb som att dra koppar.
Jaja du menar så - jag pratar om att blåsa in 6 enskilda fiber hela vägen från operatören.

Att kan bygger fastighetsnät med fiber är väl inte lika konstigt :)
 
M
mexitegel skrev:
Det som kostar pengar är inte kabeln utan arbetet och det är ungefär samma tidsåtgång att kontaktera fiber som ethernet idag. Så ska man dra ett fastighetsnät i ett hyreshus idag är det högst troligt, långsiktigt sett, det mest ekonomiska alternativet.

Och som skrevs här innan så blåser man normalt inte fiber inomhus utan lägger vanlig fiberkabel.
Se ovan :)

Missförstod nog förut
 
Ringde å kollade och blev runt kopplad tillslut så ringde en upp och det kostar 2500/lgh + vanliga installationskostnaden så det var ju inte så farligt.
Enda kravet dom hade var att det skulle finnas kanalisation till varje lgh, skulle tydligen finnas 5mm slang för blåsfiber som var fin att spika, nån som vet var man köper det billigast?

Dom ville inte ha slang med färdig dragen fiber, varför vet jag
 
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
2500kr/lgh är inte farligt för att blåsa ett extra fiberpar/lgh plus en uppsättning utrustning i var ände/lgh.

Fördelarna med en anslutning/lgh är förutom dom lagliga bitarna som tagits upp tidigare i tråden även följande fördelar:
- varje lgh kan skaffa sin egna IP-TV-anslutning
- varje lgh kan skaffa sin egna IP-telefoni-anslutning
 
Kolla upp vad du du binder dig på, noga.
 
Gott, det är helt rätt väg att gå. (y)
Du slipper alla framtida bekymmer och hyresgästerna får ett bättre utbud och du kan också motivera en hyreshöjning pga. detta utan knussel.

Brandklassad mikrodukt för inomhusförläggning finns t.ex hos Ahlsell, https://www.ahlsell.se/10/el/tele-d...ik/blasfibersystem/hexatronic/tuber/5040007/#.

Tror det går att handla med kort i deras butiker som privatperson, PM:a annars så kan jag hjälpa dig.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Tack mexitegel blir nog så att jag kontaktar dig :)
Kan man dra den i bef 16mm slang? Har dragit nätverkskabel till lgh men tänkte dra ur den och få i fiber där istället
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Minsta böjradie brukar man säga är som en hockeypuck ungefär så det beror lite på hur bef slang är dragen.
 
Ok, svårt att veta då med andra ord... svårt att testa också
Borde ju gå, drygt att dra helt nytt

Ducten man drar i backen kan man även spika den utvändigt på en fasad uppe vid takfoten?
 
Ja, det går att dra den utvändigt, men skydda den i kabelskydd i plåt isåfall.
 
Ska du göra det noggrant ska du även ändtäta de ducter du drar utomhus . Risken är kanske inte så stor, men får du kondens i slangen och hamnar i område så det kan frysa kan du krossa fibern.
 
Fick igång min edgerouter lite och unifi ap ac lite efter lite strul.
Med bredbandskollen så får jag ca 40 Mbit ner och 15 upp tyckte det kändes lite med en 100/10 lina?
Satt inte mer än kanske 5-6m från antennen med bara en tunn trävägg mellan oss
Kom på att jag använde solid kabel när jag tillverkade nätverkskabel, både mellan router - fiber och router - poe injektor skulle det kunna inverka? om en ledare tex gått av har ingen testutrustning för att kolla kablarna

Med datorn direkt i routern får jag minst 100 / 10
 
40 Mbit är normalt om du kör Wifi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.