KnockOnWood skrev:
Tänk vilken lättnad när man kan förenkla morgonrutinerna så (y)

Men undrar inte barnen varför skorna/kängorna, som de skall ha på fötterna, står längst upp?
Och varför står då skorna högst upp? Som Polos konstaterar, hamnar ju skiten på mössor, vantar och vad det nu kan vara på hyllan inunder.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Inte för att detta på något sätt är ett alster att skryta med, utan bara för en annorlunda lösning, så lägger jag upp en bild på senaste alstret. Hustrun klagade på att barnmagen börjar bli stor och i vägen vid matbordet, så för att underlätta för henne snidade jag till en förhöjning. Allra enklaste lösning med björkplywood som fanns tillhands i boden.
Hemsnickrad förhöjning av björkplywood på matbord för rymma gravidmage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
protorion och 7 till
  • Laddar…
Rönnis skrev:
Inte för att detta på något sätt är ett alster att skryta med, utan bara för en annorlunda lösning, så lägger jag upp en bild på senaste alstret. Hustrun klagade på att barnmagen börjar bli stor och i vägen vid matbordet, så för att underlätta för henne snidade jag till en förhöjning. Allra enklaste lösning med björkplywood som fanns tillhands i boden.
[bild]
Snyggt och smart, men det där är väl inte björkplywood?
 
Tack Vectrex för rättelse. :)Helt korrekt , detta är INTE björkplywood. Jag hade det i åtanke när jag gick ut till snickeboa med det enda som fanns kvar där var detta. Och vimsig som jag är tänkte jag inte så mycket vidare på detta. Förmodar att det är k-plywood (?). I vilket fall som helst är det avsevärt bättre med fin björkplywood, men jag säger som Kajsa Warg - Man tager vad man haver. Och sanningen att säga, så blev nog hustrun lika glad oavsett. Och det var ju det som var meningen...

Nu får jag ta och åka till brädgården och se till att få hem lite snygg plywood
 
  • Gilla
amatörsmurf
  • Laddar…
J-stedt skrev:
Och varför står då skorna högst upp? Som Polos konstaterar, hamnar ju skiten på mössor, vantar och vad det nu kan vara på hyllan inunder.
Enklast vore väl en motfråga: Varför ska det va så jäkla praktiskt?
Men jag brukar själv förespråka funktion före form så jag Får ge ett tvådelat svar:

Först och främst, det finaste vi äger i detta huset är våra skor och därmed ska de synas.
När jag funderar låter det nog lite sjukt, men jag uppskattar att de två små, 1 resp 2 år tillsammans äger ungefär 40 par. Kan inte ens skylla på mamman utan det är mitt intresse som spridit sig nedåt i åldrarna..

Andra delen är attjag hittills uppfattar att vantarna är betydligt mycket grusigare, blötare och benägna att skita ner. Kan mycket väl vara stt det hänger ihop med åldern på de båda och att jag får tänka om i framtiden.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Snyggt, då är det bara du som saknar en personlig attiralj vid matbordet. Jämlikhet är viktigt i dagens samhälle så jag föreslår att du snickrar ihop något liknande denna som kan stå vid din plats:

Hemsnickrad träölback med IPA och Stout text, fylld med flaskor och öppnare på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sforskarn och 1 till
  • Laddar…
S
En enkel hylla i björkplywood, till lilltjejens lego kreationer:)

En hemmagjord hylla av björkplywood med tre våningar för förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enkel björkplywoodhylla för legoförvaring, ofärgad med synlig trästruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Snyggt, då är det bara du som saknar en personlig attiralj vid matbordet. Jämlikhet är viktigt i dagens samhälle så jag föreslår att du snickrar ihop något liknande denna som kan stå vid din plats:

[bild]
Underbart tips. Detta är nåt man genast måste börja arbeta på.:)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
En kvadratiskt utsågad bit ur en körsbärsplanka blev ett drygt 20 cm stort kak-/brödfat eller vad man nu kan hitta på för nåt gott att lägga dit. Svarvade först baksidan med en grund urgröpning, därefter spännde fast i 4-backschuck och gjorde färdig. Ytbehandling linolja som fått torka in ordentligt
Handgjort träfat av körsbärsplanka med urgröpning, behandlat med linolja, på en vit hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel och 9 till
  • Laddar…
M
Chrissofsweden skrev:
Första barnet hade vi ett rejält fullpackat skötbord. Andra barnet hade vi en bänk med det nödvändigaste typ uppblåsbart underlag, blöjor och tvättlappar.

Nu tredje kanske vi skaffar en för ändamålet avsedd filt.

:p

Kraven sjunker så att säga. Men jag skulle inte gjort något annorlunda idag :)
Haha - verkligen samma här, tvåan får ligga på tvättmaskinen (på underlägg såklart) - skötbordet för 1200:- används mest som avkastningsyta för kläder och annat på övervåningen :)
 
S
Så här blev det :)


Väggmonterade hyllor med samling av byggmodeller och leksaker ovanför en grön skrivbordsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel och 6 till
  • Laddar…
Hur fäster du ihop det där med tillräcklig styrka att tåla någon belastning??
 
S
LAnsgar skrev:
Hur fäster du ihop det där med tillräcklig styrka att tåla någon belastning??
Materialet är 15mm björkplywood, alla kanter är avrundade med ett frässtål med en radie på ca 3mm, bilden visar fräsning med ett 15mm notfräs (bottenskär) fräsdjup 6 mm.

Hyllplanen är hopsatta med lim och två skruv i varje lodrät plywood , skruvarna är nog lite överkurs.

Det är stabilt för dessa kreationer :) och lite till.

Björkplywood hyllplan med avrundade kanter och frästa spår, hopsatta med lim och skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
norrbottenssnickaren skrev:
Inte det sexigaste snickeriet men väl en nödvändighet tror jag (första lurvtossen som kommer).

Tre månader kvar och än är det några grejer som ska byggas.


[bild]
Och den var ju minst lika fin i verkligheten!

/K
 
Handgjord träklädställning märkt "SVEA" för barn, ännu utan rundstav, i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Prov montering av en present jag byggt, till polarens dotter, kommer vara rundstav mellan dom båda, för ett hänga kläder, å ställa skor
 
  • Gilla
Rönnis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.