Fjojtmehmet skrev:
Jag skulle passa mig för laminat i trappan då det lätt blir halt
Gammal jobbarkompis tog bort nålfilten och satte laminat i trappan
Inom första månaden halkade hans gravida fru och fick missfall :confused:
En jobbarkompis svärfar målade om en trappa och rev bort nålfilten, han ramlade och avled av nackfraktur ett halvår efter pension... Så när det var dags för trapprust så slet jag bort den bajsbruna 70talsnålfilten och satte dit en svart. Det fick bli funktion före stil i mitt fall. (se bild ovan)
 
nizzehult
Tack. Är även trappnosen lackad i samma färg?

Tråkig historia. Jag vet folk som har bytt eller lackat golv som sen gjort rejäla vurpor då man inte vant sig vid annan friktion så det är nog egentligen det som det handlar om. Man är van friktion men så glömmer man bort att förutsättningarna har förändrats. Jag har jämfört den nyinköpta laminaten mot den befintliga furan och det senare är halkigare...

Problemet vi har är inte att trappen i sig nöts utan det är alla skador i framkant av allt rännande upp och ner med t ex skridskor! Furu är mjukt. Jag har idag varit på en färgbutik och som säger att vanligt finspackel funkar bäst, sen strykning med grund och två varv färg.
Jag presenterade min idé om att lägga butylgummi under stegen och han sa bara: ja varför inte? Lite längre skruvar än de som medföljer en trappnoslist i metall behövs men sen är det bara att åka. Då skruvar man listen uppifrån, inte framifrån som jag tänkte först. Skulle man även göra infräsningen i bakkant så borde detta inte vara nåt problem utan det borde sitta som berget. .
 
Redigerat:
Om man köper Hårdvax olja, kan man blanda in halkskydd själv i detta? Eller om man kanske strör över innan det har torkat?
 
nizzehult
Idag har jag provfräst ett 6 mm spår med min, till nu fortfarande oanvända(!) överhandsfräs. Var enklare än jag trodde och det kommer att bli riktigt bra med en bakkant som har ett spår. Fick dock en liten varning, det kommer att hamna en och annan spark på denna bräda så den måste sitta stadigt! Funderar på att spika och limma den av den anledningen. Brädan behöver vara minst 50 mm bred och ska den vara stadig får jag nog överge första tanken på 8 eller 10 mm, blir nog en vanlig 56x12 mm foderlist som får bli bakkant!

Har också köpt hem en annan typ av trappnoslist i metall som är 27x27mm. Denna:
https://www.byggmax.se/virke/lister/golvlister/metallister/trapplist-silver-p140612

Köpte även en tub vanligt finspackel.
Ska lägga ut lite bilder när jag drar igång.
 
Har inte provat själv, bara hört talas om ett gammalt knep för att bli av med halka:
Lägg ett nytt lager lack på laminatet och strö på lite strösocker i den klibbiga lacken. Lacka sen lite tunt en gång till.

Man ska nog prova på en spillbit först.
 
nizzehult
Spackling och slipning pågår. Ett riktigt sk-tjobb! Men nu börjar merparten vara gjort.
Åkte och köpte grundfärg + lack idag och jag höll på att baxna när jag insåg vad det kostade! :eek:
2.7L (finns bara 0.68L och detta, inget däremellan) Jotun "Kvist och Sperregrunning" samt 2.7L Jotun "Lady Surpreme Finish" samt två små rollers och två proffsiga penslar gick på nästan 2000,-!
Det hade visserligen troligen räckt med två små burkar av varje men ändå....
En bekant har just fått trappen renoverad av fackmän och dom använde Beckers prylar (som även såldes av samma butik som vi handlade på). Jodå, den går också att använda och torkar snabbare men denna är mycket bättre. Hantverkare kör med Beckers annars blir det så dyrt, sa säljaren.
 
Slipade även jag min trappa i helgen. Körde dock på lackbets, mörk Ek, på trappstegen och nos. Tog en evighet att torka, visste ej att det skulle ta så lång tid. Skulle behövt lägga över ett lager klarlack till men det får bli när familjen är på semester :)
Resten av trappan ska lackas vit, eller räcker det med vanlig vit snickeri färg?
 
nizzehult
Trappa under renovering med det första lagret grundfärg ojämnt applicerat på de trärena stegen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grundmålad trätrappa med första lagret färg, fläckvis täckning synlig mot träets yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det grundat första varvet. Före detta så tvättades allt med målartvätt. Färgen är trevlig att jobba med, det ser visserligen flammigt ut men det är bara första strykningen. Många av de skador som man hade spacklat och oroat sig för att dom skulle synas är redan nu borta, men visst finns det skador som man har missat så i morgon blir det : på't igen!
 
nizzehult
Trätrappa före renovering med tydliga slitage och skador på de första stegen, verktyg syns nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadad trätrapp före renovering med spjälor borttagna och spacklade skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadad trätrappkant med repor och en del borttagen finish, som visar tecken på slitage före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En handgjord "trappkompass" gjord av trä och tejp på ett kakelgolv, verktyg för att mäta trappstegens vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är några fler bilder.
Tre av dem visar hur trappen såg ut innan, bl a skadorna på den första, mycket utsatta delen.
Vi har också tagit bort alla spjälor och spacklat över skruvarna. Grannen har däremot inte gjort så utan bara rollat över alltihop.
Sen ser man då min "trappkompass" i sin enkelhet med plattan som alla pekare är fasttejpad på. Behöver inte vara svårare än så!
 
Den kompassen såg ju allt annat än stabil ut, kanske fungerar tillfredställande ändå.
På tal om list va jag i ett hus igår där man satt laminatgolv och alulist och det va inte vackert alls.
 
nizzehult
Varför så negativ? :confused:
Kompassen fungerar! Det viktiga är att inte snåla med tejp så att allt följer med och inte rubbas när man lyfter bort den. Att den fungerar har jag redan verifierat, tog den svåraste biten. Tänk på att den ska användas totalt kanske 5-6 ggr så den är rätt kortlivad.

Jag förstår inte resonemanget. Visst, skulle jag sätta laminatgolv som var schackrutigt skulle det också se för taskigt ut men just laminatgolv finns ju i tusentals mönster och färger.
Jag kan säga så här: frun har feeling för inredning och är betydligt känsligare för mig än hur saker och ting "passar ihop" och hon har godkänt hela lösningen. Det var viktigt att listen inte var i mässing/guld utan matt aluminium men det skulle bara se fräscht ut enligt henne.
 
Vi gillar olika helt enkelt, jag hatar laminat rent generellt och skulle inte överväga det nånstans i mitt hus men det är ju jag det. Sen känns alulisten så påklistrad på kanten och allt är hårt och så.
 
Ni har ju fina steg. Varför inte slipa och betsa stegen istället för att sätta laminat och alulist. Det hade ju kunnat bli riktigt fint!
 
Fjojtmehmet skrev:
Jag skulle passa mig för laminat i trappan då det lätt blir halt
Gammal jobbarkompis tog bort nålfilten och satte laminat i trappan
Inom första månaden halkade hans gravida fru och fick missfall :confused:
Jag prickade gillaknappen ... inte vidare lyckat map vad som hände din kompis familj. Men laminat i trappan har ytterligare en nackdel: den "ekar" mer och det är inte så lyckat just i en trappa. Materialkostnaden bör väl ändå ligga i paritet med arbetsinsatsen!
 
nizzehult
Det finns skador som är 3-4 mm djupa så vi skulle ha fått slipa oss blodiga om vi ville få stegen plana igen. Sen är det ju mjuk furu hur man än vrider och vänder på det så snart har man skador där igen...
Men min metod går det t o m att byta en platta i efterhand!

Ekoeffekten blir nog inte så stor i en öppen trapp, finns ingen vägg alls på ena sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.