fusion skrev:
Kanske redan står nåt om det, orkar inte läsa alla inlägg ! En sådan där altandörr är oftast inte inbrottsäker, bara att lägga en rejäl känga nedtill så ger masoniten med sig. Sen är det bara för tjuven att bryta upp resten och krypa in nedtill.

Jag provade själv att ge en rejäl känga nedtill på våra gamla altandörrar innan jag bytte. Hur lätt som helst att ta sig in, dessutom i princip ingen isolering alls nedtill. Ska de vara kvar kan du göra om isoleringen nedtill och förstärka med lite plattjärn, eller byt ut dörren.
Jag är åxå nyfiken på vad som hände för TS, om de vann budgivningen...

Kommentar på säkerhet. Ett gammalt hus har MASSOR av säkerhetsluckor. Visst ska man försöka täppa till de luckor som finns, men om man har fungerande dörrar och fönster och inga monalisa på väggarna så tror jag det finns bättre saker att koncentrera sig på än att byta en altandörr. Larm (avskräckande), belysningar, rimliga lås etc. Många halvnya dörrar och lås går ju att bryta upp mer ljudlöst och snabbt än att så och sparka in dörrar och fönster... Jag tror det allra bästa är att ha en dörr som är väldigt lätt att forcera som är larmad, efter denna dörr bör det då vara en mera svårforcerad dörr, som skall forceras när larmet redan gått och med en bild på förövaren i kameran. Sannolikt har man då en dörr som går att laga igen, inget blev stulet och tjuven stack iväg ganska snabbt...
 
Martin_B
Blwrgrl skrev:
Tror du missade att jag menade att sätta i ett extra glas i de gamla - inte byta ut till helt nya.. 😯
Fast det fanns inget att missa va? Du skrev något om någon länk till en film, men där fanns ingen länk? :) Stod inget om extra glas heller utan snarare isolerglas i inlägget. :)

Men att sätta i ett extra glas i gamla fönster, nja, nu vet jag inte vad det kostar, men jag vet inte hur det skulle lösas bra på ett tekniskt sätt? Vart skall det glaset placeras i ett kopplat fönstret till exempel? Finns ju inget lämpligt stället. Mellan glasen gör det ju ingen nytta då det i så fall hamnar i ytterbågen, varför det blåser in kalluft vid insidan ändå :).

Nä man skall nog inte krångla och hålla på. Bättre att sköta om de fönster man har. Det är lite som 2-glas isoler vs 3-glas isoler. Skillnaden är inte så stor. Samma blir det ju om man sätter in extra glas osv. är min gissning.

Men länka gärna till filmen du menar så kan vi se vad det är för något.
 
Det beror lite på hur gamla ni är och hur länge ni planerar att bo där. Men jag hade ALDRIG renoverat fönster igen, finns nästan inget tråkigare att göra. Sen efter tio år får ni göra om skiten igen!!!
Köpte 14 PVC fönster till min gamla stuga av märket Rehau, fönstren kallas Nordic Design Plus och har ett gammaldags utseende ganska identiska med de som ni har. De kan fås både med och utan spröjs, spröjsen sitter mellan yttre och mittenglaset, de är alltså treglasfönster. Jag upplevde att det blev väldigt mkt tystare i stugan så bor ni vid en väg eller dagis t.ex så får ni ju den vinsten också. 30 år skall PVC fönstren hålla men i Tyskland har de fönster som har hållt upp till 50 år. En del orginalnissar som har obegränsat med tid tycker att PVC är fult och helgerån att sätta i en gammal stuga men jag tänder hellre grillen och smuttar på ett glas vin när jag är ledig.
Tror att det ligger ute bilder här på min sida på Byggahus......
 
Redigerat:
Ozzy: Man behöver väl inte renovera träfönster vart 10:e år? Det tror jag inte många gör iaf. Dock så får man ju måla dem, precis som träfasad. Plastfasad är ju även det mer underhållsfritt, plåt likaså, men det är ju inte så trevligt kanske...
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Hur lång tid uppskattar du att det tar för kitt att torka och spricka då? Jag vet i alla fall hur mina fönster i lägenheten där jag bor ser ut, de har jag totalrenoverat för 6 år sedan och då sitter de på en innergård. Sen att snacka om plastfasad blir ju lite löjligt..........men okunskapen och fördomarna mot PVC fönster är fortfarande ganska stora. Ska man räkna in renoveringskostnaderna för träfönster över lång tid, arbetstiden också inkluderad så är PVC säkerligen hälften så dyra. Hade du sett hur fönstren ser ut på min stuga i verkligheten så hade du nog ändrat åsikt, t.o.m det största orginalfreaket i trakten tyckte du var väldigt tidstypiska.
Men gillar man att lägga sin tid på att renovera och underhålla fönster så skall man naturligtvis göra detta!!!
 
Martin_B
Ozzy,

Ordentligt renoverade träfönster håller längre än 10 år. Självklart får du kanske slänga på lite färg efter 10 år, men att du skulle behöva totalrenovera de låter inte riktigt så att säga. Då har de ju inte varit riktigt kittade, inte riktigt grundade osv.

PVC fönster i alla ära, underhållsfritt och allt. Men vad kostar inte PVC motsvarigheten till fina profilerade träfönster? Länka gärna till priser, jag är väldigt nyfiken. Till ett hus som jag har, skulle nya fönster överhuvudtaget, dvs vanliga trä, kosta åtminstone 100.000 kr, och då är det inga fina märkesfönster det inte. Skall jag ha riktigt fina som dessutom är profilerade som mina, så får jag nog betala det dubbla!
Och då kan man fråga sig vad PVC skulle kosta för mig?

Sedan så finns det väl isolerglaskassetter i PVC fönster? Vad händer när de blir dåliga? Det är inte gratis det heller.

Jag reser runt mycket i Europa och många länder från Tyskland och neråt är det väldigt vanligt med PVC fönster. Jag hyr ofta lägenheter och det är inte ovanligt att det finns sprickor här och där. Visst är PVC starkt, men mycket solsken och temperaturväxlingar så blir även det materialet trött till slut. Sedan alla låsanordningar osv., de slits de med. Och de är betydligt mer invecklade och avancerade än vad det är på gamla hederliga 2-luftsfönster.

Och till sist vill jag tillägga att även om du får lägga mindre på underhåll med PVC, lönar det sig rent ekonomiskt ändå inte att byta till de. Det enda man sparar in på de är underhållet kanske 30 år framåt. För efter 30 år är de nog inte så fina skall du se :D

För samma pengar som du köper PVC fönster, kan du lugnt leja bort renoveringen av dina gamla fina fönster. Så om pengar inte är ett problem för dig, så kan du ju lik väl få dina gamla träfönster renoverade.

Och skall vi prata underhållsfritt så satsar jag hellre på aluminium i så fall. Mer hållbart än PVC.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Ozzypojken skrev:
Hur lång tid uppskattar du att det tar för kitt att torka och spricka då? Jag vet i alla fall hur mina fönster i lägenheten där jag bor ser ut, de har jag totalrenoverat för 6 år sedan och då sitter de på en innergård. Sen att snacka om plastfasad blir ju lite löjligt..........men okunskapen och fördomarna mot PVC fönster är fortfarande ganska stora. Ska man räkna in renoveringskostnaderna för träfönster över lång tid, arbetstiden också inkluderad så är PVC säkerligen hälften så dyra. Hade du sett hur fönstren ser ut på min stuga i verkligheten så hade du nog ändrat åsikt, t.o.m det största orginalfreaket i trakten tyckte du var väldigt tidstypiska.
Men gillar man att lägga sin tid på att renovera och underhålla fönster så skall man naturligtvis göra detta!!!
Förlåt, men varför är plast och plåtfasad löjligt?

Våra originalfönster (ungefär hälften på huset) är mycket bättre än aluminiumbågarna de bytt till på halva huset. Men de behöver ju målas ungefär lika ofta som fasaden, givetvis. Om träfönster totalrenoverades för sex år sedan och redan är "förstörda" så är något fel.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Återkommer om 25 år, om jag får vara med så länge. Och som sagt, tycker man att det är roligt att renovera fönster så skall man göra det. Jag gör det inte!

Aluminiumfönster tycker jag inte är snygga i utförandet och färgen brukar flagna efter ett tag.
Vilken typ av hus har plastfasad???
 
Ozzypojken skrev:
Återkommer om 25 år, om jag får vara med så länge. Och som sagt, tycker man att det är roligt att renovera fönster så skall man göra det. Jag gör det inte!

Aluminiumfönster tycker jag inte är snygga i utförandet och färgen brukar flagna efter ett tag.
Vilken typ av hus har plastfasad???
Vissa har bytt från trä till plast eller plåt. I t.ex. USA är plast väldigt vanligt, smidigt att sätta upp och håller länge. Imiterar träpanel i utseende. Tråkigt när det blir skador på den dock, men är nog inte så dyrt att byta en bit. Men varför är det i ditt tycke löjligt med den typen av fasad men inte med den typen av fönster?

Jag tycker inte PVC-fönster eller plastfasad är löjligt men jag skulle inte vilja ha det själv.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Tycker det var en löjlig jämförelse för plastfasad finns inte i Sverige, däremot växer marknaden för PVC fönster för att folk börjar förstå alla fördelarna med dessa fönster. Rehau är tysk superkvalitet! Men nymodigheter som inte tillhör traditionen brukar få motstånd av en viss typ av människor, inget konstigt med det. Renovera du fönster så läser jag en god bok.............
Rehau Nordic Plus & Beckers Perfekt. Rött svenskt hus med vita PVC-fönster och tegeltak mot en lantlig sommarbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ozzypojken skrev:
Tycker det var en löjlig jämförelse för plastfasad finns inte i Sverige, däremot växer marknaden för PVC fönster för att folk börjar förstå alla fördelarna med dessa fönster. Rehau är tysk superkvalitet! Men nymodigheter som inte tillhör traditionen brukar få motstånd av en viss typ av människor, inget konstigt med det. Renovera du fönster så läser jag en god bok.............
Rehau Nordic Plus & Beckers Perfekt.[bild]
Jodå, det finns. Rätt vanligt på västkusten iaf. Känns som att du hånar PVC-fasader.

Exempel på återförsäljare i Sverige:
http://www.allox.se/kaycan/index.htm

Fördelarna är väl ungefär samma som för fönster.
 
Slutreplik:
Jag är uppvuxen på västkusten och har aldrig sett PVC på någon fasad däremot enstaka hyreshus med plåtfasad på nordsidan, orkar inte tjafsa mer nu. Renovera du dina träfönster, inga problem.
 
Ozzypojken skrev:
Slutreplik:
Jag är uppvuxen på västkusten och har aldrig sett PVC på någon fasad däremot enstaka hyreshus med plåtfasad på nordsidan, orkar inte tjafsa mer nu. Renovera du dina träfönster, inga problem.
Varför denna aversion mot olika typer av fönster och fasad? Vi har plåt på väst och syd. Jag förstår de föregående ägarna men vill ändå återgå till trä. Man prioriterar olika och har olika typer av krav.

Att du inte har sett plastfasad innebär inte att det inte finns eller att det är löjligt.
 
Martin_B
Ozzypojken skrev:
Tycker det var en löjlig jämförelse för plastfasad finns inte i Sverige
Jodå, plastfasader finns det en del. En vanlig typ är tegelimitation som kommer som pusselbitar så att säga. En annan ser ut som den tråkiga plåtfasaden, dvs stående brädor. I den sistnämnda är det inte ovanligt att det finns sprickor och hål i (plasten har brutits sönder när någon har gått in i väggen med något vasst/hårt).

Har även sett plastplattor likt eternitplattor också.

Så visst finns det. Inte jättevanligt, men tillräckligt vanligt för att se några hus med plastfasad av ena eller andra typen på väg till affären varje gång :)
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.