Har du fått offert på en lägenhetsinstallation? Det brukar inte vara villaanslutningsavgiften x antal lgh nämligen....

Det måste inte vara fiber till varje lgh, det går bra med Ethernetkabel också men det blir marginellt billigare skulle jag tro. Det är inte kabeln som kostar och det är så näten byggs idag. En egen anslutning i varje lgh dör hyresgästen löser sina egna abb.

Visst kan man logga, men då ska du också avtala om vad som är tillåtet etc. och vilka påföljder det ger. Och det är en klen tröst när det ändå är du som åker dit (även om risken är ofantligt liten).
 
Det behöver inte vara så avancerat, du tecknar ett abonnemang privat elller företag, fördel är väl det sistnämna.
köper en switch och sedan drar du 6 kablar till varje lägenhet sätter accesspunkt om du vill ha det.
 
BirgitS
För fyra år sen var det i vårt hus avsevärt dyrare att dra fiber till varje lägenhet i stället för att ha fiber till utrustningen i källaren och sen Ethernet-kabel till varje lägenhet. Dessutom skulle varje lägenhet behöva ha en mediaconverter.

Om en fastighetsägare installerar ett öppet nät i ett hyreshus, dvs där hyresgästerna kan välja vilken operatör de vill anlita, lär det visst vara standardhöjande och därmed får fastighetsägaren höja hyran. Däremot om det är ett slutet nät skulle det inte vara standardhöjande (konstig regel, men jag har läst något sånt).
 
BirgitS skrev:
För fyra år sen var det i vårt hus avsevärt dyrare att dra fiber till varje lägenhet i stället för att ha fiber till utrustningen i källaren och sen Ethernet-kabel till varje lägenhet. Dessutom skulle varje lägenhet behöva ha en mediaconverter.

Om en fastighetsägare installerar ett öppet nät i ett hyreshus, dvs där hyresgästerna kan välja vilken operatör de vill anlita, lär det visst vara standardhöjande och därmed får fastighetsägaren höja hyran. Däremot om det är ett slutet nät skulle det inte vara standardhöjande (konstig regel, men jag har läst något sånt).
Varför skulle varje lägenhet behöva en mediakonverter om ni drar ethernet upp till varje lägenhet?
 
BirgitS
Andy78 skrev:
Varför skulle varje lägenhet behöva en mediakonverter om ni drar ethernet upp till varje lägenhet?
Dålig formulering, det ska förstås vara så att totalkostnaden för att fiberansluta varje lägenhet blev ändå högre därför att varje lägenhet då skulle ha behövt en mediakonverter.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
M
mexitegel skrev:
Jo, det är just det man gör; en fiber till varje lägenhet :). Fördelen med det är att hyresgästen då får teckna sina abonnemang själva och du slipper all support och har inget ansvar alls för vad de hittar på med sin internetanslutning. Det ger dem även möjlighet att skaffa digitala tv-abb. Något som de antagligen kommer efterfråga förr eller senare ändå. LinjärTV tillhör ju redan idag det förflutna. Det finns mycket playtjänster sim fungerar med en ren internetuppkoppling men om det är flera boende i varje lägenhet så räcker inte 10 mbit så långt tyvärr.

Fiberstrukturen är ju densamma som de har idag via sina telejack.
Nä nä - nu tar vi det lugnt. Överallt där jag har sett fiber till lägenhetshus så drar man fram en fiber och sätter sedan en switch i huset. Sedan leder man fram till lägenheterna med nätverkskabel.

Sen är det ju tekniskt möjligt att dra en fiber till varje så någon har säkert gjort det, men det är en ytterst dyr lösning för fastighetsägaren.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Marcussjogren skrev:
Nä nä - nu tar vi det lugnt. Överallt där jag har sett fiber till lägenhetshus så drar man fram en fiber och sätter sedan en switch i huset. Sedan leder man fram till lägenheterna med nätverkskabel.

Sen är det ju tekniskt möjligt att dra en fiber till varje så någon har säkert gjort det, men det är en ytterst dyr lösning för fastighetsägaren.
Nja, där vi bygger så drar vi fiber hela vägen till lägenheten, för en kostnad av runt 3-3500 per lägenhet. Kostnaden för att dra in fiber kommer ju fastighetsägaren inte undan....
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
M
[SKPG]Zamora;2589756 skrev:
Nja, där vi bygger så drar vi fiber hela vägen till lägenheten, för en kostnad av runt 3-3500 per lägenhet. Kostnaden för att dra in fiber kommer ju fastighetsägaren inte undan....
Jaha - spännande! Nä men det måste ju vara bra mycket dyrare att blåsa 6 separata fiber än att blåsa en fiber och sen köra koppar iaf :)
 
Nu är det visserligen 10 år sedan jag var i den branschen men då drogs det fiber till fastigheten (varje trappuppgång om det inte fanns någon källare), sedan drogs det koppar till varje lägenhet.


Men eftersom TS bara har några lägenheter i fastigheten så vill nog nätoperatören dra en fiber för varje lägenhet.
 
Marcussjogren skrev:
Jaha - spännande! Nä men det måste ju vara bra mycket dyrare att blåsa 6 separata fiber än att blåsa en fiber och sen köra koppar iaf :)
Vi bygger inte fastighetsnäten med blåsfiber, utan drar en 4*sm till varje lägenhet. Där svetsar vi upp ett par i ett uttag, lämnar ett par i reserv, och kopplar in cpe:n samt reggar den hos nätägaren. I källaren svetsar vi in i en väggbox eller odf och patchar sedan in i nätägarens box.
I stort sett samma jobb som att dra koppar.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Står inget på min leverantörs sida ang flerbostadshus, får ringa å kolla med dom.

Men om jag nu drar en fiber och delar ut själv då och vi skippar allt annat runt om.
Då blir det en router med minst 6 utgångar? Eller en mindre och en switch?
Finns det ingen mjukvara som man kan ställa bandbredd på varje utgång?
 
nino skrev:
Står inget på min leverantörs sida ang flerbostadshus, får ringa å kolla med dom.

Men om jag nu drar en fiber och delar ut själv då och vi skippar allt annat runt om.
Då blir det en router med minst 6 utgångar? Eller en mindre och en switch?
Finns det ingen mjukvara som man kan ställa bandbredd på varje utgång?
Det finns en del billiga sådana som kan begränsa bandbredden.
 
Redigerat:
Marcussjogren skrev:
Jaha - spännande! Nä men det måste ju vara bra mycket dyrare att blåsa 6 separata fiber än att blåsa en fiber och sen köra koppar iaf :)
Det som kostar pengar är inte kabeln utan arbetet och det är ungefär samma tidsåtgång att kontaktera fiber som ethernet idag. Så ska man dra ett fastighetsnät i ett hyreshus idag är det högst troligt, långsiktigt sett, det mest ekonomiska alternativet.

Och som skrevs här innan så blåser man normalt inte fiber inomhus utan lägger vanlig fiberkabel.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.