frippes skrev:
Ligger i startgroparna för att bygga en garderob med skjutdörrar, garderoben blir ca 5m bred. Tänkte ha ledstrip som belysning i den och styra ledstrippen med z-wave.
Att få den att tända och släcka, blir väl relativt enkelt med hjälp av någon dörrsensor. Men, hur ska jag få till en smidig möjlighet att dimra ljuset, utan att behöva gå till väggen för att trycka på tryckknapp eller att använda mobilapp? Några bra tips av forumets gurus.

Får tillägga att jag kör redan ett antal z-wavepuckar och domoticz lite här och där i huset.
När vill du ha vilken dimmernivå? Är det beroende på ljusnivån i rummet får du väl ha en ljusmätare (multisensor)...?

Apropå det (och inte z-wave), någon som provat billiga wifi-kontrollrar?
https://www.aliexpress.com/item/RGB..._1&btsid=02902a24-b186-4f80-a5cd-30853b60e32f
 
Ja har en vera edge och skulle behöva hjälp med en scen i pleg.
Jag vill att en lampa tänds när em dörr öppnas, det är inga problem. Men ja kan inte släcka lampan när dörren e öppen, vilket ställer till de lite. Ja har en rörelse sensor riktad emot dörren om de hjälper nåt?
 
Earplugged skrev:
Vill man inte alltid ha max belysning i en garderob? Eller har du något speciellt syfte/tanke med dimningen?
Jo så kanske det är, att det alltid blir maxbelysning. Syftet var nog att kunna anpassa ljusnivån efter behov, men exakt vilket behov, är ju en bra fråga. Det är ett bra påpekande att maxbelysning kanske alltid är att föredra men inte lika roligt ur automationstanke.


Mirar skrev:
När vill du ha vilken dimmernivå? Är det beroende på ljusnivån i rummet får du väl ha en ljusmätare (multisensor)...?
Har som sagt inte tänkt klart riktigt, ja kanske in helt ok tanke att kunna justera beroende på ljusnivå i rummet i övrigt.
 
Mattias_Jo1 skrev:
Lite kvälls lektyr
[länk]
The best smart hub
Samsung SmartThings verkar ju bra, och den har stöd för både Alexa, Google Home osv .. Men hur får man tag i den ??
 
magnre skrev:
Samsung SmartThings verkar ju bra, och den har stöd för både Alexa, Google Home osv .. Men hur får man tag i den ??
Jag köpte min på ebay.co.uk
Hade enorm tur å fick tag på ett startkit för 179£. Så jag fick controller, magnetkontakt, rörelsesensor och en smartplug (dock engelsk kontakt, men det finns ju smidiga adaptrar). Men controllern säljs ganska frekvent på engelska ebay. Se till så att det är version 2 bara
 
  • Gilla
magnre
  • Laddar…
Det är dags för mig att komma in i Z-wavefamiljen. Men jag har sån otrolig beslutsångest vad gäller val av controller. Vilken är det som gäller i dagens läge, med dagens mjukvaruversion? Jag väljer mellan Home Center 2 och Vera Plus. Ena stunden har jag bestämt mig för den ena för att i nästa stund bestämma mig för den andra.

Vilken skulle ni råda mig till att skaffa? Vill ha en stabil sak. Väntade med inköp för att Nexa bridge skulle komma ut. Jaja så kan det gå, lol... :x
 
Jag har kört HC2 i två år och är väldigt nöjd! Jag har i stort sett haft den igång 24-7 sedan jag köpte den. Aldrig installerat beta-versioner. Några smågrejer har det varit, men inte värre än att det löst sig.
Har zwave-enheter av olika märken och det funkar bra.
 
Domoticz. Har ett 30-tal enheter. Det bara går och går. Man glömmer av att det finns där.
Började med Zipabox. Det var att gå från helvete till himmel.
 
Redigerat:
2-fas vvb, finns det produkter för att starpa/stoppa genom typ Tellstick?

Vägghängd elcentral med vred och uttag ovanför synliga rör och del av en varmvattenberedare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
jolerius skrev:
Jag köpte min på ebay.co.uk
Hade enorm tur å fick tag på ett startkit för 179£. Så jag fick controller, magnetkontakt, rörelsesensor och en smartplug (dock engelsk kontakt, men det finns ju smidiga adaptrar). Men controllern säljs ganska frekvent på engelska ebay. Se till så att det är version 2 bara
Är du nöjd med den? Har hört mycket gott om den och funderar byta ut min Fibaro.
 
Stringfellow Hawke skrev:
2-fas vvb, finns det produkter för att starpa/stoppa genom typ Tellstick?
Verkar inte finnas några 380V Z-Wave prylar alls ännu. Har försökt hitta brytare till 2-fas elradiatorer till sommarstugan men fått ge upp. Går bara att gå över kontaktorer än så länge.
 
jolerius skrev:
Jag köpte min på ebay.co.uk
Hade enorm tur å fick tag på ett startkit för 179£. Så jag fick controller, magnetkontakt, rörelsesensor och en smartplug (dock engelsk kontakt, men det finns ju smidiga adaptrar). Men controllern säljs ganska frekvent på engelska ebay. Se till så att det är version 2 bara
Hur är den för att skapa komplexa scener och script? Tycker det är lite halvdåligt med info om sånt.
Men Google Home ska ju ha stöd för den, så visst lockar den allt. (Trots att det är Samsung)
 
Har precis installerat en fibaro dimmer 2 men jag får den bara att gå på 1% och max. Dvs den stannar inte där emellan. (fungerar via app)

Jag vill att den ska dimma under tiden man håller den monostabila brytaren intryckt. Går det och var i sådana fall ändrar man det? Inte lyckats hitta nåt än

Controllerr Vera 3 med UI7

/David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.