Om jag rent hypotetiskt skulle vilja koppla in en ände på en ojordad sladd som har ett uttag i andra änden, var kopplar jag då in mina 2 kablar? Sladden är alltså en förlängningssladd som är kapad i stickproppsänden och har ett uttag i andra änden.

Den gulgröna som syns är väl jord, då återstår svart, brun, ljusblå, mörkblå kvar. Vilken är fas och vilken är nolla och vad är de andra? varför är det fler än 3 färger totalt?

Ja jag ska låta en elektriker göra det men är ändå nyfiken :)

Öppen elektrisk kopplingsdosa med olika färgade kablar anslutna till klemrader, inklusive gulgrön jordkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
plan-g skrev:
...
Ja jag ska låta en elektriker göra det men är ändå nyfiken :)
...
Den vanligast hempularlögnen ;)

Svar på frågan: Om du inte kan mäta själv vilket som är fas och vilket som är nolla,
kan du ju fråga elektrikern när han kommer :)
 
  • Gilla
Härryda2015 och 3 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Den vanligast hempularlögnen ;)

Svar på frågan: Om du inte kan mäta själv vilket som är fas och vilket som är nolla,
kan du ju fråga elektrikern när han kommer :)
Hehe ;)

Men helt seriöst så är jag faktiskt intresserad av vad det är mer än jord, nolla och fas?
Jag tror nog ändå att jag överlåter detta till elektrikern (som ändå ska hit snart), även om jag vet hur lätt det är att lösa själv bara jag får reda på vilka kablar som är nolla och fas.
 
Man kan inte svara på det med hjälp av bilden.
Det kanske inte ens finns fas och nolla i dosan. Det kan vara 400V som går till en radiator eller panna, styrd ytterbelysning eller kanske 12V till fontänen i trädgården?

Med det sagt, vart går kablarna i andra änden? Kan du inte mäta ska du inte koppla, så enkelt är det. :)
 
  • Gilla
Ramnemark och 4 till
  • Laddar…
plan-g skrev:
Sladden är alltså en förlängningssladd som är kapad i stickproppsänden och har ett uttag i andra änden.
Normalt monterar man ett fast uttag till dosor.
Snyggast och bäst blir det att montera ett fast uttag bredvid/under dosan.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Sedan är det väl inte säkert att "elektrikern" vill koppla in en ojordad skarvsladd i en dosa. Jag tror att han vill sätta upp ett jordat uttag och och kasta den ojordade skarvsladden och skaffa en jordad skarvsladd. :)
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Müssli skrev:
Man kan inte svara på det med hjälp av bilden.
Det kanske inte ens finns fas och nolla i dosan. Det kan vara 400V som går till en radiator eller panna, styrd ytterbelysning eller kanske 12V till fontänen i trädgården?

Med det sagt, vart går kablarna i andra änden? Kan du inte mäta ska du inte koppla, så enkelt är det. :)
En meter efter det som syns i bild så är en ny dosa och där har vår elektriker kopplat in transformatorer, fast uttag och även strömbrytare. Så visst finns här nolla och fas.

Sladdarna hör inte till elvärmen, det är jag helt säker på, för den huvudströmmen är avstängd sedan vi satte in luftvärmepump.

Så de ytterligare trådarna kanske är någon form av tändtråd? Hur mäter jag då? Jag har multimeter.
 
Om du kopplar in en skarvsladd i den dosan finns det risk för att den slits ur om någon drar i kabeln eller snubblar på den, känns inte vidare säkert. Så vitt jag förstått så är det inte tillåtet att fästa vanliga förlängningskablar med klammer vilket betyder att den måste hänga löst.
Ett jordat uttag bredvid dosan är nog att rekommendera och sen sätta en vanlig skarvsladd i den, men först måste du, eller någon som kan, mäta upp vad som finns i kablarna!
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
plan-g skrev:
En meter efter det som syns i bild så är en ny dosa och där har vår elektriker kopplat in transformatorer, fast uttag och även strömbrytare. Så visst finns här nolla och fas.

Sladdarna hör inte till elvärmen, det är jag helt säker på, för den huvudströmmen är avstängd sedan vi satte in luftvärmepump.

Så de ytterligare trådarna kanske är någon form av tändtråd? Hur mäter jag då? Jag har multimeter.
Om du inte vet hur du ska mäta ska du inte in i dosan och pilla, starkström är inte att leka med och gör man fel kan det gå väldigt illa! Se till att få dit någon som vet hur man gör istället, det är inte värt att prova själv!
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Är det fasta uttaget som elektrikern kopplat in, en meter ifrån ovan nämnda dosa, i samma rum som ovan nämnda dosa och är det uttaget jordat?
Finns det jord någonstans i rummet?
Är transformatorn jordad?

Om det är JA på någon av frågorna så får/ska det inte kopplas in något ojordat uttag någonstans i rummet.

Vad är det för typ av rum du tänkt montera uttaget?
 
Vilken area har skarvsladden?
Vilken area har kablarna i dosan?
Hur stor är säkringen som matar dosan?
 
Den dosan som sitter en meter bredvid denna dosa, har dom en kabel mellan sig?
 
Demmpa skrev:
Är det fasta uttaget som elektrikern kopplat in, en meter ifrån ovan nämnda dosa, i samma rum som ovan nämnda dosa och är det uttaget jordat?
Finns det jord någonstans i rummet?
Är transformatorn jordad?

Om det är JA på någon av frågorna så får/ska det inte kopplas in något ojordat uttag någonstans i rummet.

Vad är det för typ av rum du tänkt montera uttaget?
Ja, det fasta uttaget är väl i princip i samma rum - öppen planlösning så det blir lite svårt att säga. Och ja, det är ett jordat fast uttag.

Fotot som jag tagit är på insidan av hallgarderoben. På andra sidan av samma garderob ligger köket och där har jag satt en tv. Jag har borrat rätt igenom garderoben och vill koppla in tvn med fast anslutning (eller en skarvsladd) till dosan som syns i bild.

Det är alltså en köks-tv som skall kopplas in till dosan på fotot för att slippa dra synliga sladdar i hela köket.
 
Demmpa skrev:
Den dosan som sitter en meter bredvid denna dosa, har dom en kabel mellan sig?
Den högra av mina 2 tjocka vita kablar som du ser i bild är den kabel som går vidare till nästa dosa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.