Fungerade klockrent efter 30 sekunder utan nätspänning och batteri - stort tack Rille!
Finns det något man kan göra för att undvika att det blir såhär?
Känns ju inte så bra om den kan hamna i ett läge där det inte fungerar som det ska...
Sätta ett överspänningsskydd före, eller kanske en liten UPS?
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
RilleRock
Roffenator skrev:
Fungerade klockrent efter 30 sekunder utan nätspänning och batteri - stort tack Rille!
Finns det något man kan göra för att undvika att det blir såhär?
Känns ju inte så bra om den kan hamna i ett läge där det inte fungerar som det ska...
Sätta ett överspänningsskydd före, eller kanske en liten UPS?
Skönt de löste sig :)
Nä detta hänt hos kund så var de kortslutning i 2 yttre strömkrävande sirener så varje gång larmet gick blev det kortis och aux stängde ner.
Tog någon timme att hitta felet :D
(Var en befintlig anl. som vi övertagit).

Kontrollera så kablage är som det skall i sin helhet inkl inkopplingar på det som ligger på aux dvs allt som drar ström.
Kolla även så de heller inte är skavt någonstans så det kan komma in främmande spänning.

Apparatskydd innan CA är en god investering oavsett som jag verkligen rekommenderar.
Ups har CA redan med hjälp av batteriet.
 
Hej, en snabb fråga. I vilket läge ska man använda status Isolera, Registrera, Spärra (Isolate, Soak, Inhibit på engelska)?

Jag brukar använda isolate när jag vill inte att en sektion larmar när larmet är på. Är det mening att de ska användas så? men de andra?

En annan fråga, ska jag använda en av de där statusen om jag vill tillfälligt koppla ur alla trådar i en detektor för att t.ex. ersätta kabeln utan att behöva stänga ner hela systemet? Hur brukar man göra i såna fall?
 
RilleRock
Italiese skrev:
Hej, en snabb fråga. I vilket läge ska man använda status Isolera, Registrera, Spärra (Isolate, Soak, Inhibit på engelska)?

Jag brukar använda isolate när jag vill inte att en sektion larmar när larmet är på. Är det mening att de ska användas så? men de andra?

En annan fråga, ska jag använda en av de där statusen om jag vill tillfälligt koppla ur alla trådar i en detektor för att t.ex. ersätta kabeln utan att behöva stänga ner hela systemet? Hur brukar man göra i såna fall?
Isolera bortkopplar sektionen till det hävs.
Registrera är ett test som görs på en sektion man har lite problem med.
Spärra bortkopplar sektion till nästa tillkoppling.

Skall in och urkoppling ske i samma veva så räcker det med installatörsläge.
Skall den kopplas ur och inte kopplas in förrens 1 vecka senare tex isolerar man sektionen.

Ha koll på så du inte kortsluter spänningen.
 
RilleRock
mickelinoe skrev:
Så här

[bild]

Men man vill väl veta om larmet är tillkopplat via nyckel?
I ett mindre system så kanske det inte är så primärt viktigt som i ett stort i o.f.s.

Du kan invertera nyckeltillkopplingssektionen för då visas den
istället när det är pålarmat istället för tvärtom vilket känns lite mer logiskt?
Då slipper du triangeln vid avlarmat beroende på hur övriga systemet är programmerat.
 
RilleRock skrev:
Isolera bortkopplar sektionen till det hävs.
Registrera är ett test som görs på en sektion man har lite problem med.
Spärra bortkopplar sektion till nästa tillkoppling.

Skall in och urkoppling ske i samma veva så räcker det med installatörsläge.
Skall den kopplas ur och inte kopplas in förrens 1 vecka senare tex isolerar man sektionen.

Ha koll på så du inte kortsluter spänningen.

Jag tror jag lyckades kortsluta spänningen en gång :surprised: då fick jag en del felmeddelande typ aux main fault osv. Men det räckte att återställa dem bara. Kan det hända något värre om man kortsluter terminalerna som går till en detektor?
 
RilleRock
Italiese skrev:
Jag tror jag lyckades kortsluta spänningen en gång :surprised: då fick jag en del felmeddelande typ aux main fault osv. Men det räckte att återställa dem bara. Kan det hända något värre om man kortsluter terminalerna som går till en detektor?
Ja systemet kan stänga ner som för Roffenator men då skall det mer till än bara 1 detektor som kortsluts.
Gick de bra annars?
 
Då gick det lite bättre för mig för att jag bara återställde alla fel via appen. Detektorn var isolerat men utomsyrenen satts igång också för korta stunder under tiden jag håll på med sladdarna men svårt att veta varför nu efteråt. Men när jag tänker efter jag tror den blev tyst när jag kortslutade sladdarna för + och -
 
Tjena.
Får man fråga vad det är du stör dig på?
Skillnaden på ikonen i din bild är väl att vid nyckeltillkoppling så blir den orange med ett utropstecken på och vid "vanlig tillkoppling" så är den orange utan utropstecken.

Nyfiken, styr du volymskyddet med en ir?
 
user7 skrev:
Jag sitter och funderar på om man kan få till lite mer avancerad styrning av utgångarna, framförallt dom som redan är kopplade som extern/intern-siren och blixtljus. Jag skulle vilja ha triggers som aktiverar t.ex blixtljus inne en kort stund för att visa att en zon utlöst och även kunna få en kortare signal från någon av sirenerna. Jag tänkte först att det inte skulle vara några problem med mapping gates/händelser sätter jag upp mapping gates för dom vanliga sirenerna så försvinner väl alla vanliga inställningar sirenen på den utgången, hur länge den ska ljuda etc. Och sen får jag ju välja en viss tid hur länge mapping gaten ska vara aktivera, vilket jag inte tror går att ha olika för samma utgång?
RilleRock skrev:
Du kan ju konfigurera en egen utgång för ändamålet och koppla 0V styrtråd till siren/blixt parallellt med befintlig.
Och likadan med utgångarna som driver direkt, parallellkoppl en av reläutgångarna på en E652 expander med INT för att kontrollera en t.ex en SP205:a både som internsiren och med mappning?
 
RilleRock
user7 skrev:
Och likadan med utgångarna som driver direkt, parallellkoppl en av reläutgångarna på en E652 expander med INT för att kontrollera en t.ex en SP205:a både som internsiren och med mappning?
Sålänge de matas från samma strömkälla så är det ok.
Dvs E652 utgår från samma CA som det skall drivas ifrån.

Så har jag det hemma.
En sir 1992 fungerar både som ding dong för garage samt pulsande via mapping gate mellan vissa klockslag för nätverksfel.
Funkar klockrent.
Men som sagt man för programmera upp 2 separata utgångar, 1 för varje funktion.
 
  • Gilla
user7
  • Laddar…
RilleRock
Ett litet tips till er med fjärrkontroll vad man kan göra förutom det vanliga med hjälp av den "4:e" knappen

[video]https://youtu.be/a6UcYZBj-uA[/video]
 
Hej! Jag har försökt scanna tråden men hittar ej information om det går att koppla en lysdiod som lyser vid tillkopplat larm. Tänkte sätta en i ytterdörren så att man ser status utifrån . Centralen är en Spc 4320. Hälsn Lars
 
D
Finns inbyggt i t.ex. tillhållarlås, men skulle avråda från en sådan lösning eftersom det signalerar att det är fritt fram att bryta sig in när ni är hemma eller att ni faktiskt är borta.
Sätt in lysdiod innanför någon glasruta istället och koppla den till en pgm-utgång och låt den lysa 1-2 minuter efter tillkoppling
http://lasshop.se/presta/diodindikering-1490-rd-50091418.html
 
limrell skrev:
Hej! Jag har försökt scanna tråden men hittar ej information om det går att koppla en lysdiod som lyser vid tillkopplat larm. Tänkte sätta en i ytterdörren så att man ser status utifrån . Centralen är en Spc 4320. Hälsn Lars
Du har utgångar på ditt larm (6st och dessa går att styra precis som du beskriver).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.