Vad är det vi ser på bilden med en råttfälla ovanpå nånn "hjulförsedd" sak.
 
Det verkar vara en 'leksak', råttfällan snurrar på det stora hjulet när den faller? Men jag kan ha fel... Det kanske är en mobil råttjägare?
 
Det är en råttfälledriven "bil". Rätt vanlig tävling på högstadium. Dvs att bygga den bil som går längst driven av en råttfälla
 
Hur långt går en sånn bil då?
 
För att återgå till trådens kärna, möss och fällor.
Nya fällan är omskriven tidigare och nu har jag sett en i verkliga livet men finns företaget kvar?
En sökning leder till 1 år gamla inlägg på FaceBook eller till en hemsida som aldrig laddas klart.
Någon som vet något om nya fällan, den är smart.

Protte
 
Jahapp, då har det börjat.
I Umeå har vi bara någon enstaka plusgrad så mössen vill gärna åt vår stugvärme.
Vi har tagit flera möss utomhus de senaste dagarna så jag kan bara rekommendera er att sätta i nytt bete och spänna upp fjädrarna. Vi har de flesta fällorna utomhus för att de inte ska komma in.

Protte
 
prototypen skrev:
Vi har de flesta fällorna utomhus för att de inte ska komma in.
Hamnar det inte andra djur än möss/råttor i fällorna?
 
Vilka skulle det vara?
Vi hart fällor i kallförråd/garage där möss kan springa in hur lätt som helst men inte så mycket större djur. Kallar jag "utomhus"
Nu har jag skaffat en ny modell av SuperCat som har en tunnel så grannens katt kommer inte in. Den står bakom en klätterväxt som misstänks användas som trappa.
Sedan har vi 4 till som står helt öppet, har i veckan tagit 3 möss med dom.

Protte
 
Haha, vi har tydligen olika definition på utomhus. Är det väggar och tak runt om så kallar inte jag det utomhus. Så jag trodde du hade fällorna ute i trädgården och då kan nog båda katter, fåglar, ormar och annat åka dit.
 
Jag upplevde det förra året som jag hade förvånansvärt lite möss, jag har i alla år haft fällor i krypgrunden och tagit några möss varje vinter. Förklaringen till minskningen kom när denna satt i en fälla.

En död vessla på gräs som förklaring till färre möss fångade i krypgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
niklasn
  • Laddar…
ceson skrev:
Jag upplevde det förra året som jag hade förvånansvärt lite möss, jag har i alla år haft fällor i krypgrunden och tagit några möss varje vinter. Förklaringen till minskningen kom när denna satt i en fälla.

[bild]
Fick en gång ett tips arten vagabonderande lekatt var "The shit" mot vintermöss... svårigheten låg i att få vagabonden stationär, falukorv nämndes som en möjlighet.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Här är våra "musfällor".

Mycket effektiva (y)

Två kattungar, en svart och en randig, ligger bredvid varandra vid ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PS
De heter Sotnos och Sinus.
Går gärna med till brevlådan, 500 meter bort, när jag hämtar posten :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilla Yk och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.