När vi planerade badrumsbygget kändes det ganska snart som att det var ett bygge som vi skulle släppa ifrån oss och ta in hantverkare men jag ville ju gärna göra något själv så jag började planera för att bygga möblerna själv.

När jag kikade runt efter inspiration hamnade jag ganska snabbt i något som såg lite mer platsbyggt än det man normalt använder i badrum.

Ritade upp allting i Sketchup innan bygget startade.

3D-ritning av platsbyggd badrumsmöbel i Sketchup, inspirerad av shaker-stil med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är väldigt förtjust i innanförliggande dörrar/lådor så byggtekniken blir väldigt inspirerad av shaker-stilen med lådor av björkplywood klädda med en "faceframe" (på svenska?) av ask. Luckorna som byggs av en ram av ask tillverkade med profil/kontraprofilkit och en spegel av björkplywood fästs sedan med vanliga gångjärn i faceframen.

Så lådtillverkning först ut;

Delar av handgjorda skåp i björkplywood under tillverkning i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hörndelar av platsbyggd möbel i björkplywood med märkningar för konstruktion och en tving.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjord möbeldel i plywood med tvingar och verktyg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monteringen görs med domino och pocket screws där det är möjligt att dölja dem. Dessvärre gjorde jag bort mig lite i botten - eftersom jag låter sidorna gå ner lite så blir det svårt att tvinga ihop mitten på sidostyckena. Det fick bli en skruv i mitten - tur att plywood är starkt att skruva i.

En hemmagjord möbel för badrum under byggnation i en verkstad med björkplywood och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lådorna byggs med 18mm plywood och ett spår i bakkant gör plats för ett bakstycke i 6mm plywood. Alla skåp får en serie hål för hyllbärare så jag slipper bestämma exakt position för hyllor.

Efter lådtillverkningen kommer fronterna i ask. Otroligt trevligt med ett helt kvistfritt träslag när man är van vid att bygga med furu... ;)

Delar av en ihopmonterad trädörr i ask med tydlig hantverksmässig kvalitet på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterar ihop frontramen med pocket screws och lim, eftersom fronten sedan limmas mot lådorna så kommer det att vara tillräckligt starkt.

Snickeriarbete med tvingar och skruv i en träbit på en arbetsbänk med hålmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hantverksprocess av badrumsmöbel i trä, med askram och tvingar för limning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provmonteringen ser lovande ut.

Hemmagjorda badrumsmöbler under konstruktion med björkplywood och askträ, fasthållna med tvingar i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nackdelen med att limma är ju att det går åt många tvingar, jag har bara möjlighet att skuva fast överst/underst eftersom övriga sidor är synliga.

Träskåps framdelar limmas och tvingas på verkstadsbänk för tillverkning av platsbyggd möbel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS och 11 till
  • Laddar…
Ser lovande ut :)
 
Snyggt badtastex...men stommar för bövelen!;) Läste o tittade på bilderna o tänkte "var ska han ha alla lådorna han snackar om?"

Antar du klurat en del på det där några cm steget i djupled mellan kommod- och högskåpsdel och jag är nyfiken på varför där är ett steg.
 
Microkatten
Ja, det var jäkligt stora lådor det där, ni måste ha ett enormt badrum :D

Skall bli skoj att följa, då jag själv tänker göra badrums- och köksinredning så småningom.
 
Tack för kommentarerna!


Ola C skrev:
Snyggt badtastex...men stommar för bövelen!;) Läste o tittade på bilderna o tänkte "var ska han ha alla lådorna han snackar om?"

Antar du klurat en del på det där några cm steget i djupled mellan kommod- och högskåpsdel och jag är nyfiken på varför där är ett steg.
Stommar heter det förstås, men det känns som att låda beskriver det ganska bra också. ;)

Steget mellan högskåp och kommod är enbart av estetiska skäl, jag vill att toppen skall gå ut några cm framför högskåpet och att högskåpet skall få ett lite nättare utseende.


Microkatten skrev:
Ja, det var jäkligt stora lådor det där, ni måste ha ett enormt badrum

Skall bli skoj att följa, då jag själv tänker göra badrums- och köksinredning så småningom.
Det är väl inte så farligt stort, jämför man exempelvis med en Aspen Solvik med dubbelho som vi var och kikade på innan jag bestämde mig för att bygga själv så är den 1330 x 475mm vilket är nästan exakt samma mått som min design har. Räknar med att kommod+högskåp tar upp strax under en kvadatmeter. Men visst jämför man med en minimal vägghängd kommod så äter det plats. ;)

Badrummet blir ganska precis 10 kvadratmeter stort och då skall ett enkelbadkar utan bubbel samt en nischdusch klämmas in. Tilläggas bör att det är snedtak längs ena väggen men placering av toalett och badkar blir på ett sådant sätt att detta snedtak inte skall störa.
 
När fronterna var på plats och frästa/slipade jämna med plywoodstommarna (Tack Ola!) började jag med att fräsa urtag för alla gångjärn. Även om det här känns som en klassisk uppgift för ett skarpt stämjärn så valde jag metoden att köra med fräs och sedan hyfsa till kanterna med stämjärn. Lade lite tid på att göra en mall och sedan gick det väldigt fort att få till alla urtag.

Verktyg för att fräsa urtag i plywood och en monterad dörrgångjärn på ett skåp under tillverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att få till justerbara fötter så valde jag att köpa fötterna till Ikea Metod och tillverka små plywoodbitar med rätt hålmönster för att kunna montera dem. Eftersom jag vill ha en golvlist längst ner så behövdes det dessutom högre höjd än Metodbenen fixade själva.

Fräsmaskin på plywood med mall för att göra exakta utskärningar för gångjärn i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörrarna kommer att göras med ett profil/kontraprofilkit, jag hade ett kit som heter Shaker med en något enklare profil (som det nog skall vara till den stilen) men vi tyckte nog att det skulle passa bättre med någon form av Ogee och därför lånades/inhandlades andra stål från Rutlands.

Träsvarvfräsar och skär för snickeriprojekt i en låda, märkta för olika användningsområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till det här projektet blir det enbart stålen till ramen som kommer att användas, jag vill inte ha någon profil på själva spegeln - det blir "för mycket" enligt mitt tycke.

Det visade sig ganska snabbt att det inte var helt trivialt att få till tighta fogar och det var främst ändträfräsningen som ställde till det. För att råda bot på detta fick jag improvisera och bygga en släde till mitt fräsbord.

Visa bilaga 187199

För att sedan bygga ihop luckorna så måste ju som bekant spegeln målas först så själva luckbyggandet blev en oerhört tidskrävande process.

Provmonterng av ramen till högskåpsdörren.

Trähantverk med ramar för dörrar och urfrästa utrymmen på ett fräsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterad lucka med målad spegel, tre lager färg kvar (om jag har tur).

Träram för en skåplucka med målad svart spegel och frästa kanter, på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skotti och 4 till
  • Laddar…
badtastex skrev:
Det är väl inte så farligt stort, jämför man exempelvis med en Aspen Solvik med dubbelho som vi var och kikade på innan jag bestämde mig för att bygga själv så är den 1330 x 475mm vilket är nästan exakt samma mått som min design har. Räknar med att kommod+högskåp tar upp strax under en kvadatmeter. Men visst jämför man med en minimal vägghängd kommod så äter det plats. ;)

.
Jag tror syftningen låg i att om dina stommar i själva verket bara var lådor så skulle stommarna vara gigantiska. :)
 
Microkatten
Dalbotös skrev:
Jag tror syftningen låg i att om dina stommar i själva verket bara var lådor så skulle stommarna vara gigantiska. :)
Helt rätt! Jag tror badtastex är så uppe i sina låd...erh, stommar så han inte märker såna subtiliteter! :p
 
Såklart, nu trillade polletten ner även här. ;)
 
Vilket projekt, detta ska bli intressant att följa!
 
Microkatten
Är det alltså profilen till vänster och kontraprofilen till höger i den nedre raden i lådan du använt? Fäster du spegeln i ramen eller låter du den ligga löst i spåret, ev med ngn kil för att undvika skrammel? Om du inte har upphöjd spegel så måste spegeln vara ganska tunn plywood - 6 mm?

Vad var problemet med fogningen av luckramen - du nämnde att du gjorde en släde till ändträ-fräsningen? Jag körde utan släde i min fönstertråd och tyckte det fungerade bra.
 
Grymt snyggt badtastex!

Kan du fördjupa lite i din process för att färdigställa frontrambitarna & råämnena till luckramsbitarna, de ser skottraka och jämna ut även på de längre sträckningarna. Rikthyvel?

Jag har kört bokträ till nuvarande köksbygge och kör dem först så raka jag kan i justersågen, med sista finsågning på 0,5-1mm i längsled. och sen handhyvlar med kanthyveln. Men det är lätt hänt att få en mikroskopisk bågning i bitens längd ändå, som avslöjar sig i slutlig luckskarv. (bitarna är jämnbreda längs med, men hela stycket kan ibland vara 0,1-0,5 mm bågat).
 
badtastex skrev:
Steget mellan högskåp och kommod är enbart av estetiska skäl, jag vill att toppen skall gå ut några cm framför högskåpet och att högskåpet skall få ett lite nättare utseende.
Håller med, det blir lite mindre mastodontintryck med steget där.

Krönlisterna högst upp, har du gjort dom själv (och isåfall hur) eller det är färdiggköpt profil?
 
MTO skrev:
Grymt snyggt badtastex!

Kan du fördjupa lite i din process för att färdigställa frontrambitarna & råämnena till luckramsbitarna, de ser skottraka och jämna ut även på de längre sträckningarna. Rikthyvel?

Jag har kört bokträ till nuvarande köksbygge och kör dem först så raka jag kan i justersågen, med sista finsågning på 0,5-1mm i längsled. och sen handhyvlar med kanthyveln. Men det är lätt hänt att få en mikroskopisk bågning i bitens längd ändå, som avslöjar sig i slutlig luckskarv. (bitarna är jämnbreda längs med, men hela stycket kan ibland vara 0,1-0,5 mm bågat).
Tack och bock!

I det här fallet föll valet på ask eftersom jag kände mig redo för lite dyrare/finare träslag och eftersom jag köpte det på ett lokalt snickeri så fick de ordna med planhyvling också. Förutom att det förekom en del ränder efter cuttern så var det fantastiskt fin kvalite på virket och som du redan noterat fullkomligt skott/spikrakt. När jag har snickrat med andra träslag som jag fått bearbeta själv så har jag använt planhyvel, men frågan är om jag kan få det så här bra på egen hand.

Ola C skrev:
Krönlisterna högst upp, har du gjort dom själv (och isåfall hur) eller det är färdiggköpt profil?
Listerna är köpta och av exakt samma typ som sitter i badrummet, det var tydligen inte på modet med pärlsponttak och taklist så det var en annan sak som jag fick göra själv men det är ju en annan historia.

Har faktiskt tillverkat dryga metern av en lite kraftigare hålkäl för en reparation utomhus och då blev metoden att såga en serie snitt på bordsågen och därefter fila/slipa till profilen. Det känns som att en mindre arbetsintensiv metod är att föredra. ;)
 
Lite fler bilder...

Montering av krönlist, detta moment brukar kunna få tålamodet att tryta men det gick faktiskt ganska bra den här gången. ;)

Trähögskåpsdörr under montering med klämtvingar i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ihopmontering av högskåpsdörren, höjden på delninen mellan speglarna blev till slut som bilden i designen visar även om vi diskuterade detta en del. Jag tyckte nog att det var snyggast om man följer samma höjd som luckorna i kommoden och det verkar som att exempelvis Kvänum gör på samma sätt.

Högskåpsdörr under ihopmontering med flera klämmor på snickarbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörren blev ganska bra redan vid ihoptvningning av fogarna men för att få den precis exakt rätvinklig så fick jag lägga till en diagonaltving. Dock så hade jag nog kunnat dölja eventuella fel eftersom jag byggde alla dörrarna något för stora för att sedan kunna såga fram snygga och jämna glipor med sänksågen.

Passade på att sänka in lite små neodymium magneter i luckorna för att slippa sätta dit beslag för att hålla dem stängda.

Hörnet av en monterad krönlist med en infälld magnet, skjutmått och penna på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.