Robert-san01 skrev:
Det var det jag gillade mest med det också. Skulle låset lägga av kan du låsa som vanligt med nyckel.

Annan smart finess är att du kan på din telefon generera en kod som gäller en timme eller en dag. Du behöver då inte ens vara i närheten av låset utan det sker genom synkade klockor.

Låset är inte uppkopplat men de jobbar på att lägga till mer finesser och uppkoppling är med på önskelistan.

Jag tror låset kan vara riktigt bra. De har utvecklat och levererar låsen till alla Sveriges anstalter.

Enda problemet de hade är att iPhone och NFC var svårt att få till. Apple vägrar tydligen öppna NFC delen åt andra utvecklare.
Öppnar det lika fort som Yale? Vissa av de där låsen tar ju 10 sekunder på sig att öppna.
 
Inget problem med det. Den är nog nästan snabbare än Yale upplevde jag det som.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Exma duo, någon uppgift om pris eller tillgänglighet?
 
Finns att köpa som jag förstod det. Frågade om pris men fick inget exakt svar, ca 1000kr mer än Yale var indikationen.
 
Noseone skrev:
Gillar att låssylindern är kvar.
Komiskt hur olika man tänker, jag ser låscylindern som en stor nackdel, du måste fortfande släpa med nyckel eller gömma den i rabatten så fort du lämnar huset för att ha "nytta" av cylindern vid eventuelt fel...
Går det dessutom låsa med nyckel och då inte öppna med kod så faller idén med att kunna släppa in någon oplanerat.
Tappar du nyckeln har du samma kostnader/krångel som tidigare med låsbyte osv osv
Bort med nycklarna helt och sätt bara kodlås på alla dörrar, chansen att två lås går sönder samtidigt är i princip obefinlig.
 
Jag ser finessen med cylindern att du alltid kan låsa. Yale går inte på något sätt att låsa om det lägger av.

Du kan med exma välja vilken nivå du vill ha på låsningen och för farmor/mormor som inte är kompis med elektronik kan det vara bra att hon kan fortsätta med nyckel. Det bästa av två världar plus att du kan välja ett trycke som inte är fult och sladdrigt som Yales.

Känns som Yale har fått många konkurrenter att se upp med.
 
  • Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
Earplugged skrev:
Går det dessutom låsa med nyckel och då inte öppna med kod så faller idén med att kunna släppa in någon oplanerat.
Jag tolkar Exmas lås som att det går att låsa med nyckel o öppna med kod o även konfa låset remote med en temporär kod om en hantverkare skall släppas in även fast mormor låste med nyckeln när hon gick hemifrån oss?🤓
 
Så förstod jag det också när de demade det.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
CrazyFin skrev:
Jag tolkar Exmas lås som att det går att låsa med nyckel o öppna med kod o även konfa låset remote med en temporär kod om en hantverkare skall släppas in även fast mormor låste med nyckeln när hon gick hemifrån oss?🤓
Trevlig lås men det saknar möjlighet att automatiskt låsa sig själv efter någon inställd tid :(
Annars hade det varit en kanonprodukt.
För mig är det ett måste då jag kanske låser upp garaget under dagen och sedan glömmer låsa på kvällen.
 
Suhagg skrev:
Trevlig lås men det saknar möjlighet att automatiskt låsa sig själv efter någon inställd tid :(
Annars hade det varit en kanonprodukt.
För mig är det ett måste då jag kanske låser upp garaget under dagen och sedan glömmer låsa på kvällen.
Du menar att det alltid behöver låsas manuellt? Låter mycket konstigt, är ju en av den största vinsten med elektriskt lås att alltid veta att dörren är låst när den är stängd.
 
Om jag kommer ihåg rätt så låser man endast genom att lyfta i handtaget.
 
Robert-san01 skrev:
Om jag kommer ihåg rätt så låser man endast genom att lyfta i handtaget.
Ah, då är det låset inget för mig.... :(

Att det skall vara så svårt att tillverka det perfekta låset..

Så här skulle mitt lås se ut:

Barnspärr på insidan
Autolåsning
Valbar längd på kod
Valbart att öppna enbart med kod, enbart bricka eller kombination av båda.
Möjlighet att manuellt regla låset ifrån insidan om låset havererar( vill inte ha låscylinder på utsidan)
Helt nyckelfritt
Möjlighet att byta trycke
Z-wave kompatibelt med olika säkerhetsnivåer: läsa status för att styra larm, eller att även kunna öppna/låsa
Temporära hantverkarkoder
Stöd för flera användarkoder
Bra kvalitetskänsla
Slimmad design
Behagligt ljud ifrån mekaniken
Valbart om man vill ha extra högtalar signal vid låsning/öppning och kunna välja ljud/melodi/nivå
 
  • Gilla
EmilÖrn
  • Laddar…
Frågan är om det inte är ett passersystem med Proxläsare och el-slutbleck du får gå på.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Robert-san01 skrev:
Frågan är om det inte är ett passersystem med Proxläsare och el-slutbleck du får gå på.
Jo visst finns det avancerade system men då blir det lite annan omfattning, både i installation och pengar...

Många funktioner finns ju redan men tyvär inte i samma lås... och vissa bode inte vara svåra att få till.

Tex funktioner för Yale Doorman:
Barnspärr på insidan: Borde gå att fixa med mjukvara, tex att vredet måste vridas fram och tillbaka eller hållas några sekunder åt ett håll.
Autolåsning: Check
Valbar längd på kod: Fanns på tidigare version, fixas med mjukvara
Valbart att öppna enbart med kod, enbart bricka eller kombination av båda: Check
Möjlighet att manuellt regla låset ifrån insidan om låset havererar( vill inte ha låscylinder på utsidan): Går idag att öppna manuellt men inte fälla ut regeln för att låsa.
Helt nyckelfritt: Check
Möjlighet att byta trycke: Nej
Z-wave kompatibelt med olika säkerhetsnivåer: läsa status för att styra larm, eller att även kunna öppna/låsa: Finns i andra länder men inte i Sverige, lätt att fixa
Temporära hantverkarkoder: Check
Stöd för flera användarkoder: Check
Bra kvalitetskänsla: Nej
Slimmad design: Nja, hyfsad och finns i alla fall i olika färger.
Behagligt ljud ifrån mekaniken: Nej
Valbart om man vill ha extra högtalar signal vid låsning/öppning och kunna välja ljud/melodi/nivå: Nivå är ställbar men går inte välja ljud.
 
  • Gilla
EmilÖrn
  • Laddar…
Jag saknar:
Valbart att låsa bortasäkert enbart med kod, enbart bricka eller kombination av båda: Ej Check, endast med Bricka (med eller utan kod). Obegriplig miss, enligt mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.