Earplugged skrev:
Det var nog en lätt överdrift... :)
Låset har ju ett angivet mått (har för mig det är 5mm spel som max) och självklart så rör sig karm och dörr över årstiderna men inte 5mm.
Monterar man låset med 5mm spel ifrån början så lär man få justera det så fort dörr eller karm rör sig, typ flera gånger per år...
Jag kan tycka att det är en grov överdrift! :) ofta man justerar karmen flera ggr per år. Jag haft mitt monterat i över 3 år och spelet justerade jag till 3mm och det har inte rört sig överhuvudtaget inom denna tid. Låset funkar bra även om spelet skulle vara 1-6mm också som jag sett men anledningen till 3 är ju för ifall det rör sig åt något håll.
 
Vi har ett rymmningsbenäget barn i hemmet och kan inte ha ett lås som öppnas, från låst läge, genom att endast trycka ner handtaget. Hur fungerar Yale? Om man har låst, öppnas då dörren om man trycker ner handtaget inifrån eller måste man låsa upp med vredet först?
 
Johan Hägglund skrev:
Vi har ett rymmningsbenäget barn i hemmet och kan inte ha ett lås som öppnas, från låst läge, genom att endast trycka ner handtaget. Hur fungerar Yale? Om man har låst, öppnas då dörren om man trycker ner handtaget inifrån eller måste man låsa upp med vredet först?
Det öppnas inte när handtaget trycks ned, däremot krävs det ytterst liten vridning på vredet för att låsa upp och sedan kunna öppna med handtaget, når barnet bara upp till vredet så är det kört... Hade önskat någon form av barnspärr men vi har ett litet enplanshus så vi har klarat oss med att signalen hörs tydligt om "någon parvel" föröker låsa upp.
 
  • Gilla
Johan Hägglund
  • Laddar…
Johan Hägglund skrev:
Vi har ett rymmningsbenäget barn i hemmet och kan inte ha ett lås som öppnas, från låst läge, genom att endast trycka ner handtaget. Hur fungerar Yale? Om man har låst, öppnas då dörren om man trycker ner handtaget inifrån eller måste man låsa upp med vredet först?
La upp en film på youtube på det du frågade om så ser du hur det funkar.
https://youtu.be/00OV5Vc3fE0
 
  • Gilla
rast och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Köpte ett Yale Doorman V2N för ett par dagar sedan. Funkade bra initialt och ungarna älskade det.
Sen slutade låste helt plösligt att fungera vid upplåsning utifrån. Både med kod och taggar.

Enbart den manuella säkringsupplåsnignen(nöd upplåsning) funkade.
Jag trodde i min enfald att bortasäkringen var aktiverad.
Så jag "fipplade" lite med den och råkade aktiverade den i tron att den man kunde avaktivera den.
Enligt manualen, som jag läste sedan, så skall bortasäkringen avaktiveras automatiskt vid upplåsning utifrån.
I allafall så testade jag att låsa den igen med borta säkringen aktiverad, samt dörren i öppet läge.
Låsets låsbygel åkte ut och det funkade att låsa inifrån.

Nu till problemet, eftersom man enbart kan öppna ett lås utifrån i borta läget så går det inte längre eftersom att öppna utifrån inte fungerade innan.

Så nu har man ett lås med låsbygen ute som inte funkar.
Har testat den reset som finns men den gör ingen skillnad..
Att ändra från advanced till easy funkar inte eftersom det kräver att låset är i olåst läge..
Snacka om ett moment 22 här =)

Så bra var det låset. kommer att lämna tillbaka det idag och vill inte ha ett nytt, då kvaliteten känns "sisådär".
Om det inte klara att hanteras utav ungarna så då får det vara.

Bara så att ni vet =)
Siktar på ett id lock nu. Ser att de har börjat säljas på Webhallen. Samt en Zwave module till det låset.

/P
 
Parper, är låset dött när du trycker stjärna utifrån när du skall låsa? Skulle ha begärt utbyte på garantin då det är fabriksfel då det lagt av så fort. Mitt har ibland inte velat låsa men då har man inte tryckt in dörren tillräckligt så hakregeln inte gått ut riktigt pga dålig ytterdörr och har extra tätningslister men då meddelar låset med en truddelutt.

Det enda som jag vet har varit problem med Yale Doorman är låskistan som jag skrivit om ovan men aldrig elektroniken.

Själv skulle jag inte vara utan låset då jag har 3 barn på 7,10,12 som går till & från skolan själva och aldrig behöver nyckel och jag får feedback ifrån låset vid all passage och av vem som gått in/ut.
 
Samma sak här jag vill att det skall funka med kidsen.
Jag är lite ställd till detta med elektroniken. Att den har "hängt" sig eller vad man nu skall kalla det. Det är ju iofs i låskistan som problemet ligger. Den försöker låsa upp men ger tillbaka ett felmeddelande via ljud och knapparna.

Jag upplevde detta med att den inte ville låsa sig som du säger.
Men det ordnade sig via ett lätt tryck på dörren.

Det som stör mig är att det inte finns något sätt att återställa låset eller liknande via menyn om man har sin master kod. Känns som om det har blockerat lite väl många funktioner.
 
Fick lämna tillbaka det utan problem. Tydligen fler som hade lämnat tillbaka det under dagen..
Då hade det varit upplåsningsproblem med låskistan som de klagat på.
 
Verkar ju som kvaliten är väldigt ojämn helt klart... Skulle dock inte ge mig utan se till att få ett felfritt lås, att gå tillbaka till nyklar känns helt uteslutet om du nu inte hittar ett alternativt lås med samma funktioner.
 
Som sagt tänker ge mig på att testa ID Lock... http://www.idlock.se/ De verkar ha liknande funktionalitet men fler inställningsmöjligheter både på hårdvaran och mjukvaran. Gillar speciellt att man kan göra det mesta med masterkoden samt att man kan ställa in gapet mellan dörr och karm via inställningsskruvar i slutbläcket.
Dessutom har de en Z-Wave modul som jag vill ha. Låset är inte SSF godkänd. Men jag har inte det kravet på mitt hus från försäkringsbolaget så jag kan köra med det låset.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rocko
  • Laddar…
Yale Doorman är väl bara SSF-godkänt om man bortasäkrar varje gång man lämnar huset och hur många gör det? Eller var man tvungen att använda id-bricka + kod? Det var något som gjorde att jag hoppade över det hur som helst.
Vilket försäkringsbolag har du, parper? Och återkom gärna med dina erfarenheter kring ID Lock. Yales mekanik håller på att dra oss till vansinne här hemma. Det låter förskräckligt mycket när man öppnar och stänger dörren. Kanske låter som ett riktigt i-landsproblem men med barn som springer ut och in ofta så är det riktigt störande faktiskt.
 
Redigerat:
  • Gilla
ojje
  • Laddar…
Var på säkerhetsmässan idag och vilken uppsjö av elektroniska lås det finns nu. Ett intressant är enligt mig exma. Utvecklat av fd Kaba folk i Eskilstuna och tillverkas där. Det behåller alla cylindrar, trycken mm och stöder även nfc. Du låser det genom att lyfta handtaget lite.
Elektroniskt lås på röd dörr med kodpanel, cylinderlås och handtag, varumärket 'exma' synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Gillar att låssylindern är kvar.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Det var det jag gillade mest med det också. Skulle låset lägga av kan du låsa som vanligt med nyckel.

Annan smart finess är att du kan på din telefon generera en kod som gäller en timme eller en dag. Du behöver då inte ens vara i närheten av låset utan det sker genom synkade klockor.

Låset är inte uppkopplat men de jobbar på att lägga till mer finesser och uppkoppling är med på önskelistan.

Jag tror låset kan vara riktigt bra. De har utvecklat och levererar låsen till alla Sveriges anstalter.

Enda problemet de hade är att iPhone och NFC var svårt att få till. Apple vägrar tydligen öppna NFC delen åt andra utvecklare.
 
Jag även träffade representant från Yale och hade en lång pratstund med honom. De har förstått att det är problem med vissa av de lås de har sålt och det har skett flera utvecklingssteg. De har bla gjort om klacken som skall känna att dörren är stängd så från att vara en som är som en "Toblerone" topp så är de nya en med 90 gr vinkel och då blir mycket längre. Det skall göra låsen mindre känsliga för karmavståndet.

Man har även gjort om supporten så den nu är kostnadsfri.

Intressant lås från grannarna i öst var Rollock. Snyggt förpackat och enkelt att använda. Tyvärr har de gjort låskistan 3mm tjockare så dörren måste fräsas om. De tyckte inte det var något större problem, det tyckte jag.

http://www.rollock.fi/home.html?lang=en
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.