lbgu skrev:
Det var ändå en ganska välvillig tolkning. Själv tror jag att det är så illa att det bara handlar om att få kunder att ge upp. Lyckas de få några % att ge upp så tjänar de miljoner.
ja kanske det.
 
Beställer lampor, golv samt golvfoam till golvet från byggahemma. Det delas upp i 3 paket. Lamporna kom till Coop, foamen och golvet skulle skicka med DHL, delas såklart upp i 2 leveranser. Bokar tid för att få foamen levererad på torsdagen. Han ringer innan och säljer att han kommer om en timme -kl 15.10. Bra säger jag, då är jag hemma. Klockan blir 15.25 ingen dyker upp. Vid halv ringer jag DHL som ringer chauffören. Han ringer mig och meddelar att han är sen, har fastnat hos en kund och kommer vid 15.50?
Glöm det säger jag då. Återkom.

Lyckas boka om denna till måndagen, då skall även golvet komma. Självklart kan de inte dyka upp samtidigt.

Iaf denna gång kommer foamen som avtalat. Jag drar tillbaka till jobbet och väntar på golvet som skulle komma mellan 12-16.

Chauffören ringer och säger att han kommer vid 15.30. Vid 15.55 ringer jag DHL och undrar var golvet tog vägen. De ringer chauffören, han meddelar att han krockat och är sen. Kommer om 10 minuter. Ringa? Nä varför då?

Klockan 16.20 drar jag till dagis å hämtar ungarna, kan inte vänta längre. Ringer DHL på vägen och frågar vad som händer. De får fixa en ny tid.

Vid 16.40 ringer chauffören, han är hos mig nu. Ok, jag är påväg. Tar ungarna och åker hem.

Lastbilen står på huvudvägen, har inte kört in till mitt hus. På min uppfart står min granne som kastar sig över mig när jag öppnar bildörren. DHL chauffören har tydligen nästan kört över ett barn i området. "Kunde inte bromsa så hårt för jag har last därbak".

Jag går till lastbilen och undrar vad som händer. Kan man inte köra in till mig själv för han hävdar att han inte kommer runt med lastbilen.

Nåväl, jag guidar honom och lovar att hjälpa honom att backa ut.

Han kör in bilen, fäller gaveln och drar fram golvet, typ 400kg.

Golvet är påkört på ena hörnet, sannolikt av en truck.

Ahhhhhhhhhhhhhhh

Säger åt chauffören att dra och får börja om från början......
 
Varning! Gangsterföretag.
 
Redigerat:
DHL igen, nu en beställning från tyskland. Paket uthämtat hos ombud, och visar sig vara hål i paketet så ca hälften av de rörkopplingar jag beställt ramlat ur. När jag vill reklamera det hos DHL vägrar de hjälpa mig och hänvisar till tyska DHL. Efter ett antal försök att få igen några pengar, gav jag till slut upp.

Jag är en frekvent näthandlare, men allt för få butiker har valbara möjligheter för kund att välja transportör. Det kanske är stora regionala skillnader mellan transportörerna. Här i alla fall är det i princip bara posten som fungera acceptabelt.
 
När det där händer, vilket det gör ibland, ska man vägra ta emot paketet pga skada och kontakta säljaren. Om man upptäcker hålet/skadan efter att man har tagit emot paketet ska man fotografera skadan och kontakta säljaren. Det är säljaren som har beställt frakten och kan rikta krav mot transportören.
 
Jag köpte ett badrumsskåp från Skånska Byggvaror och fick det levererat på överenskommen tid. Dessutom var skåpet helt trots att det har 2 spegelglasdörrar. Dagen innan fick jag ett sms som påminde om leveransen. En riktigt bra leveranshantering kan jag tycka. Hur kommer det sig? Jo, Skånska kör med egna lastbilar och har järnkoll på kundupplevelsen hela vägen ut till kund. Förmodligen lönar det sig stort än att nyttja DHL, Postnord eller de andra "proffsen".
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
mattiasp skrev:
När det där händer, vilket det gör ibland, ska man vägra ta emot paketet pga skada och kontakta säljaren. Om man upptäcker hålet/skadan efter att man har tagit emot paketet ska man fotografera skadan och kontakta säljaren. Det är säljaren som har beställt frakten och kan rikta krav mot transportören.
Kom inget som helst vart mot DHL trots fotodokumentation (mottaget paket, dock ej öppnat). Att vägra ta emot paketet är nog ända sättet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Märkligt vad olika det kan vara. Minsta lilla skada på ett paket här uppe, så får man ett ärendenummer och ett nummer att ringa då man tar emot försändelsen. Har aldrig behövt det iof så kan inte uttala mig om vad som händer sedan ;)
Detta gäller dhl.
 
Noseone skrev:
Beställer lampor, golv samt golvfoam till golvet från byggahemma. Det delas upp i 3 paket. Lamporna kom till Coop, foamen och golvet skulle skicka med DHL, delas såklart upp i 2 leveranser. Bokar tid för att få foamen levererad på torsdagen. Han ringer innan och säljer att han kommer om en timme -kl 15.10. Bra säger jag, då är jag hemma. Klockan blir 15.25 ingen dyker upp. Vid halv ringer jag DHL som ringer chauffören. Han ringer mig och meddelar att han är sen, har fastnat hos en kund och kommer vid 15.50?
Glöm det säger jag då. Återkom.

Lyckas boka om denna till måndagen, då skall även golvet komma. Självklart kan de inte dyka upp samtidigt.

Iaf denna gång kommer foamen som avtalat. Jag drar tillbaka till jobbet och väntar på golvet som skulle komma mellan 12-16.

Chauffören ringer och säger att han kommer vid 15.30. Vid 15.55 ringer jag DHL och undrar var golvet tog vägen. De ringer chauffören, han meddelar att han krockat och är sen. Kommer om 10 minuter. Ringa? Nä varför då?.
....
Tråkigt med din leveransskada när man väntar på något men tycker du ställer väldigt höga och orimliga krav på chaufförerna. Deras vardag kan de aldrig förutse och att passa tider på minuten och ringa ifall de blir lite sena är inte det enklaste även om du tror att det bara är din leverans som skall ut. Chaufförerna kan ha 30-50 stopp på en dag och det är en omöjlighet att kunna hålla 15 min tider till alla. Det är trafik, upphämtningar som ej är bokade när de kommer till företag, folk som inte är hemma som skall ringas etc. Att du dessutom tror att en som krockar direkt slänger sig på luren och ringer dig då verkar du ha noll förståelse för andra människor.
Nä jag jobbar varken på DHL eller annan transportfirma jag är bara realist.

Hoppas att allt ordnade sig med golvet till slut.
 
Vad det gäller leveranstider är jag nöjd om de kan uppge för eller eftermiddag. Men DHL brukar vägra det också, de anger datum.

Funderar på att göra en variant av denna:

"Hantverkaren: "Håll dig hemma, vi kommer någon gång mellan 08.00 och 15.00. Var har du för portkod?"
Jag: "Någonting mellan 0000 och 9999." Men antagligen bara jag som blir lidande :(
 
Arne Funk skrev:
Tråkigt med din leveransskada när man väntar på något men tycker du ställer väldigt höga och orimliga krav på chaufförerna. Deras vardag kan de aldrig förutse och att passa tider på minuten och ringa ifall de blir lite sena är inte det enklaste även om du tror att det bara är din leverans som skall ut. Chaufförerna kan ha 30-50 stopp på en dag och det är en omöjlighet att kunna hålla 15 min tider till alla. Det är trafik, upphämtningar som ej är bokade när de kommer till företag, folk som inte är hemma som skall ringas etc. Att du dessutom tror att en som krockar direkt slänger sig på luren och ringer dig då verkar du ha noll förståelse för andra människor.
Nä jag jobbar varken på DHL eller annan transportfirma jag är bara realist.
Fast då kanske inte chauffören borde lova en viss tid att komma på. Problemet i det du citerade var att chauffören uttryckligen sagt att han kommer om en timme. Med sin rutin så borde han sagt att jag kommer någon gång inom 1 - 3 timmar eller något liknande.
 
lbgu skrev:
Fast då kanske inte chauffören borde lova en viss tid att komma på. Problemet i det du citerade var att chauffören uttryckligen sagt att han kommer om en timme. Med sin rutin så borde han sagt att jag kommer någon gång inom 1 - 3 timmar eller något liknande.
Räknar du alltid med ev krockar, punktering etc. När du skall någonstans ? Isåfall kör du väl till jobbet med 2-3 timmars marginal?
 
Arne Funk skrev:
Tråkigt med din leveransskada när man väntar på något men tycker du ställer väldigt höga och orimliga krav på chaufförerna. Deras vardag kan de aldrig förutse och att passa tider på minuten och ringa ifall de blir lite sena är inte det enklaste även om du tror att det bara är din leverans som skall ut. Chaufförerna kan ha 30-50 stopp på en dag och det är en omöjlighet att kunna hålla 15 min tider till alla. Det är trafik, upphämtningar som ej är bokade när de kommer till företag, folk som inte är hemma som skall ringas etc. Att du dessutom tror att en som krockar direkt slänger sig på luren och ringer dig då verkar du ha noll förståelse för andra människor.
Nä jag jobbar varken på DHL eller annan transportfirma jag är bara realist.

Hoppas att allt ordnade sig med golvet till slut.
Krocka kan man inte last honom för. Dock kunde han varken köra lastbil eller pallyft. Jag fick guida honom och köra pallyften själv när det oskadade golvet väl dök upp.

Skall jag generalisera så tror jag att en del av DHLs problem är att det ofta är unga killar som kör bilarna. De skiter fullständigt i om du som kund får vänta 5 eller 50 minuter efter avtalad tid. Det finns inget incitament för dem att sköta sig eftersom de inte tror sig köra lastbil hela livet.

Det är chaufförerna som borde fatta att någon väntar på den adressen som de skall till, kan man då inte ringa om man märker att man är 30 minuter sen oavsett om man krockat (bara lite plastskador) eller bara sitter i kö så skall man kanske fundera på att skaffa ett jobb i någon annan branch än just serviceyrken.
 
Arne Funk skrev:
Räknar du alltid med ev krockar, punktering etc. När du skall någonstans ? Isåfall kör du väl till jobbet med 2-3 timmars marginal?
Det lär vara extremt ovanligt att förseningen beror på krockar eller punktering. Det jag menar var att chauffören borde ha sådan rutin att han visste att det inte går att lova att man kommer om en timme utan därför borde ge ett intervall som han med största säkerhet kan leverera inom.

Sen tillhör det väl allmänt hyfs att man hör av sig ifall man lovat en viss tid och på grund av något skäl inte klarar av att hålla den tiden.
 
Har jobbat på DHL under en tid. Där finns många potential att ta tag i. Mycket som kan göras bättre. Jag blev väldigt förvånad över deras gamla system och lappar till höger och vänster. En del rutiner som är, skriv ut papper som du kan scanna för att skicka ner till vårt andra kontor så de kan scanna in dokumenten igen. När det var som värst gjorde vi utskrifter för att scanna in direkt igen och slänga papperna, allt på grund av någon teknisk detalj och ett visst kontor inte kunde ta emot filerna sisådär.. Men till mig kom sällar reklamationer och har bara haft strul en gång med DHL leverans.

Roligt var dock att en ny kollega kom från Schenker, hon tyckte det var bättre ordning på DHL.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.