Nu börjar ju allt bli uppkopplat mot nätet, så jag undrar var ni står när det gäller vitvaror med wifi-funktioner?
Vad är bra vs vad är dåligt?
 
Tycker det känns helt onödigt. Personligen ser jag inget behov att kunna kontrollera/styra vitvaror på distans. De enda gånger jag har behov av att använda dem är när jag ändå fysiskt måste vara där för att ta ut/in saker.

Ett oönskat problem lär bli att diverse hackers börjar roa sig med att fjärrstyra grannarnas prylar. Säkerheten kommer antagligen inte att vara i topp när det gäller relativt billiga konsumentvaror.
 
  • Gilla
b8q och 3 till
  • Laddar…
Jag ser inga som helst fördelar med uppkopplade vitvaror. Ett inbyggt tidur räcker väl. Feldiagnos kan ske via den inbyggda displayen.
Vi har precist sett hur Internet of Things kan missbrukas av hackare för att lamslå viktiga servrar.
 
  • Gilla
rampante och 2 till
  • Laddar…
Ett säkerhetshål som inte många är medvetna om är att om en hårdvara kopplar upp sig mot en wi-fi router och om den hårdvaran inte är säker och uppdaterad så är det en genväg in i ditt nätverk.

Att D-Link och Netgear m.m. håller sin hårdvara uppdaterad med patchar och uppdateringar kan man nog räkna med, men kommer Electrolux, Cylinda, Samsung, LG m.m hålla sina tv apparater och kylar, frysar och spisar uppdaterade och säkra?

Om någon tar sig in i ditt nätverk via din kyl och frys och din dator är uppkopplad samtidigt på samma nätverk så är din dator i fara. Sannolikheten är att någon skulle försöka hacka dig via din kyl och frys är nog i dagsläget obefintlig, men många larm är ju även kopplade till wi-fi eller ethernet, och helt plötsligt kanske man får tillgång till larmcentralen, hur ofta har Verisure, Securitas, Sector m.m uppdaterat den mjukvaran? Om man kan hacka larmcentralen och stänga av larmen så är det plötsligt intressant att hitta sårbarheter.

Jag är kanske paranoid, men kan man stänga av en bils bromsar medans någon åker i den så är det sannolikt problem med säkerheten i de flesta uppkopplade smarta saker. Om det inte finns någon anledning till att ha något uppkopplat så föredrar jag nog att det inte är uppkopplat :)
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Jag kan bara hålla med föregående kommentarer. Tycker det är en meningslös funktion, som bara ökar komplexiteten och risken för problem. Över lag tycker jag att hela grejen med "smarta hus" i grunden är på tok för hajpad, och kan innebära betydligt fler nackdelar än fördelar för en normal konsument.

I teorin skulle man kunna tänka sig att det är en bra funktion att man t.ex med en enkel knapptryckning på mobilen när man vaknar sätter på bilens motorvärmare en kall vintermorgon. Smidigt, kan man tycka. Men vad händer när en hacker hittar systemet, av en slump, eller med hjälp av ett hacker-verktyg, och på pin kiv eller av annan anledning sätter på motorvärmaren på max, utan tidsbegränsning, och man råkar vara bortrest eller bara inte använder bilen på en längre tid? I bästa fall får man en hög elräkning, i värsta fall så dör människor pga att motorvärmaren tar eld och elden sprider sig till bostaden.

Själv tycker jag att säkerhetstänket fortfarande är på tok för bristfälligt hos merparten av tillverkarna av dessa saker. Enligt mig ska saker designas och byggas i form av moduler som i grunden funderar som vattentäta skott, och där varje möjlig kommunikationsväg ska vara genomtänkt och vara utformad så att allt spärras som inte uppenbart ska släppas igenom.

Ett typexempel på när teknikerna inte gjort så:

Hackers Remotely Kill a Jeep on the Highway—With Me in It

I det fallet har dom alltså byggt systemet på ett sådant sätt att dessa hackers bara behövde hacka sig in i underhållningssystemet, och därefter kunde de ta sig vidare in i bilens andra system, och styra mer eller mindre allt. Helt ofattbart hur naiva dom varit som designade och byggde detta system. :banghead:
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Såg i fredags att man har lyckats hackat Philips Hue som använder det trådlösa trådlösa protokollet "zigbee", genom att flyga en drönare utanför ett kontor med Philips Hue i fönstren.
 
Tänk va smart med en uppkopplad kaffemaskin.
Du ligger i sängen vill ha en kopp kaffe.
Hoppa upp och ställ fram koppen.
Ner i sängen igen, fram med mobilen och starta bryggningen.
Upp igen och hämta din kopp med nybryggt kaffe. Genialt ju
 
  • Gilla
  • Haha
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Ni måste tänka lite längre.

Tänk er att alla prylar (strumpor) har någon sorts rfid-liknande märkning - då kommer er uppkopplade garderob, tvättkorg och tvättmaskin nästan automatiskt se till att du bara har räta PAR av alla strumpor i maskinen. Och skulle någon strumpa smita kan huset berätta var den är.
 
  • Haha
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
jimih skrev:
Jag kan bara hålla med föregående kommentarer. Tycker det är en meningslös funktion, som bara ökar komplexiteten och risken för problem. Över lag tycker jag att hela grejen med "smarta hus" i grunden är på tok för hajpad, och kan innebära betydligt fler nackdelar än fördelar för en normal konsument.

I teorin skulle man kunna tänka sig att det är en bra funktion att man t.ex med en enkel knapptryckning på mobilen när man vaknar sätter på bilens motorvärmare en kall vintermorgon. Smidigt, kan man tycka. Men vad händer när en hacker hittar systemet, av en slump, eller med hjälp av ett hacker-verktyg, och på pin kiv eller av annan anledning sätter på motorvärmaren på max, utan tidsbegränsning, och man råkar vara bortrest eller bara inte använder bilen på en längre tid? I bästa fall får man en hög elräkning, i värsta fall så dör människor pga att motorvärmaren tar eld och elden sprider sig till bostaden.

Själv tycker jag att säkerhetstänket fortfarande är på tok för bristfälligt hos merparten av tillverkarna av dessa saker. Enligt mig ska saker designas och byggas i form av moduler som i grunden funderar som vattentäta skott, och där varje möjlig kommunikationsväg ska vara genomtänkt och vara utformad så att allt spärras som inte uppenbart ska släppas igenom.

Ett typexempel på när teknikerna inte gjort så:

Hackers Remotely Kill a Jeep on the Highway—With Me in It

I det fallet har dom alltså byggt systemet på ett sådant sätt att dessa hackers bara behövde hacka sig in i underhållningssystemet, och därefter kunde de ta sig vidare in i bilens andra system, och styra mer eller mindre allt. Helt ofattbart hur naiva dom varit som designade och byggde detta system. :banghead:
Nja det där var väl inte riktigt rätt med elektrisk motorvärmare.....
Men visst igår morse låg Volvo om call nere och jag blev tvungen att välja att vänta eller skrapa rutorna själv och sätta mig i en kall bil, jag valde att vänta tills problemet med Volvo on call var på banan igen.
 
Redigerat:
Home Connect är iaf ett TÜV-kontrollerat system (vad nu det är värt i IT-sammanhang). Används av Bosch och Siemens än så länge. Finns en app att ladda ned och leka med i demoläge så var och en i förväg kan se hur onödiga finesserna är.

http://www.home-connect.com/se/sv/#p_technology
 
IoT kommer att bli vardagsmat i takt med att det kommer finnas inbyggt. Vi är bara i början av utvecklingen och ändå har Internet som var persons egendom inte mera är ca 10-15 år på nacken.
För yngre generationer är det en självklarhet då de inte känner till tiden före och andra alternativ, utan det är nog oftast vi "äldre" som har en annan referens som funderar i dessa banor.
Att vitvaror har nämnts var att det var det första man tog som exempel när man ville visa på exempel. Idag är det helt annat som t.ex. vård och hälsorelaterade saker.
Jag körde faktiskt en presentation (föreläsning) -98 vid en större konferens i Göteborg inom vård/omsorg där jag visionerade om hur det kunde se ut i hemmen där olika saker och utrustning var uppkopplad via bredband och trådlöst. Idag nästan 20 år senare så dyker denna tråden upp om wifi-kopplade vitvaror, vilket jag inte alls tänkte på vid den tiden då vi inte såg nyttan av det.
 
AndersS skrev:
Idag nästan 20 år senare så dyker denna tråden upp om wifi-kopplade vitvaror, vilket jag inte alls tänkte på vid den tiden då vi inte såg nyttan av det.
Fast vad är nyttan av en uppkopplad tvättmaskin eller diskmaskin? Hur jag än försöker kan jag inte hitta någon. Du måste vara där för att stoppa i och ut det som ska bli rent. Däremellan har du inget intresse att veta hur det går. Det enda som kan hända är väl att någon lyckas hacka maskinen så den kör ylletvätten i 90 grader.
 
Tja, det får var och en bedöma. För maskiner med vattenanslutning så kan meddelanden skickas iväg för snabbare åtgärd än att upptäcka det när man kommer hem. Kyl/frys i fritidshus kan larma om tempen blir för hög. Jag skulle kunna slå på ugnen så den är varm när man kommer hem, ungefär som man idag kan starta bränslevärmaren i bilen från sin mobil så den är varm när man ska åka.
Alla maskiner kommer att ha funktion för uppkoppling då elektroniken är billig, men sedan väljer man själv om de ska vara uppkopplade.
 
Redigerat:
Priset vi får betala för dessa icke-fördelar är att ännu mer system kan gå sönder och kräver dyra reparationer, och att pappa Google överöser oss med ännu mer reklam anpassad till våra vanor.
 
Man kan också tänka sig "lastbalansering" av elförbrukningen i elnäten nu när "alla" snart kommer att ladda elbilar i hemmet. Då kanske varmvattenberedare, värmepumpar, tvätt och diskmaskiner måste turas om att köra lite grand. Möjligheterna är oändliga :)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.